Jag vill minnas att det var Black Diamond som testade mot microsprickor nånstans, har dock inte lyckats finna testet efter en snabbgoogling på morgonen. De kom hur som helst fram till att microsprickor existerar och att det är onödig att slänga utrustning som inte har direkt synliga skador. Vill minnas att det inte står något om att kassera utrustning när man har tappat dem ner i backen på black diamonds informationsbroschyrer heller, med tanke på att det är ett jänkarföretag kanske man kan dra sina slutsatser från det
(Sättet de gjorde det på om jag minns rätt var att släppa ner ett hundratal karbiner från olika höjder på stengolv och sedan dra samma karbiner tills det att de gick sönder. De upptäckte inga oangelägenheter öht vid det testet.)
Det här tror jag är en myt för en egen tråd. (Finns säkert redan...)
Men jag känner till två tester som känns relevanta.
Det ena var nog inte BD, men jag minns inte heller vem, där man hade ett antal just över hundra (typ 103*) karbiner som man faktiskt kastade ut från El Cap. Därefter provdrog man sönder samtliga. Ingen gick sönder vid en låg last, flertalet låg förstås en bit över vad tillverkaren angivit.
*kanske var det helt enkelt det ojämna antal karbiner man återfann.
Sen har man dragit sönder karbiner i ett labb, men där man istället hade maxbelastat karbinerna ett antal gånger. I själva verket kanske det faktiskt var så att man drog dem till maxlast många gånger för att se om de försämrades. Det gjorde de, och där kunde man även konstatera att det fanns "mikrosprickor". Även om det nu inte var hundratusentals lastcykler så uppfattade jag personligen snarare att det då var fråga om ett utmattningsbrott, som mycket riktigt kan ha en spricktillväxt fram till brott. Det har dock inget med tappade karbiner att göra, även om testet i nån mån kopplades till detta.
Utmattningsbrott brukar vara fler cykler som sagt, men i det här fallet var det å andra sidan extrembelastningar, vilket inte heller riktigt hör ihop med typiskt lömska utmattningsbrott. Ökad last ger dock förstås minskat antal möjliga cykler, så det kändes inte som ett kontroversiellt resultat.
Jag tror att jag har åtminstone den senare testen på hårddisken, i en mapp med sånt. Ska leta vid tillfälle. Annars är såna här "jag minns ungefär-inlägg" utmärkta för att underhålla myter.