Myter om klättring

Hej allihopa

Jag satt och funderade härom dan om klättring(som jag gör allt för ofta!) och myter som man stöter på i klättermediabruset. Alltså, faktoider och vedertagna (o)sanningar som av olika anledningar envist lärs ut trots utveckling av tekniker och sporten/livsfilosofin/imagen i allmänhet.

Jag kan börja med en myt som jag hoppas försvinner snarast: "Man klättrar bättre i små skor" Egna, smärtsamma, erfarenheter har lärt mig efter ett par felköp att det inte stämmer! Att köpa skor som passar och är bekväma är bättre för de flesta. Då blir klättringen njutbar och kul, inte smärtsam.

"nybörjaskor" eller "instegsmodell" Trams. Som nybörjare behöver man all hjälp man kan få för att ta sig upp. Lynn Hill kan klättra -9 i gympadojor, men inte jag eller troligen inte du heller. Köp en bra sko från början!

"Om du ska klättra på vintern är det bra med justerbara benslingor för att ge plats för tjockare kläder"
Återigen, trams. Återigen så har jag själv köpt myten! Men efter flera års klättrande sommar som vinter har jag inset att ett par långkalsonger under softshellbyxorna knappast innebärl att benslingorna måste vara justerbara. Det rör sig om max ett par cm i skillnad, och de flesta nyare selar med fasta benslingor har insydda kilar av stretchmaterial. Det räcker, dessutom fastnar benspännena i allt möjligt i tid och otid, och väger mer gör det också!

Sen har vi ju andra indirekta saker som rör klättring, tex damasker, fleece, snöskor etc men vi kan ju försöka hålla oss till klättring till att börja med.

Det här är bara ett axplock, men det måste vara fler som gjort liknande misstag?

Med vänliga hälsningar

Hej!

Hehe, riktiga gobitar hittills! Men det måste finnas mer?

Vad sägs om "gå inte på repet, det kan ta skada av smuts som trycks in genom manteln"

/Kaj

Ett rent rep skonar om inte annat karbiner och annat... :)

Personligen har jag strumpor i klätterskorna. Inte raggsockar... men tunna herrstrumpor. De gör ingen direkt skillnad för passformen, i den mån de blir mer trångt så är de samtidigt lite skydd mot ev sömmar osv i skorna. Så jag tycker inte det påverkar valet av storlek på skorna.
Men framförallt håller sig skorna fräscha, och jag får lite mindre skrapsår på fotlederna. Men det är naturligtvis ett allvarligt stilbrott.

Apropå bekväma skor, så såg jag Catherine Destivelle klättra bl a Grand Capucin (6c) i nybörjarskor. Hon var säkert sponsrad - men kunde säkert ha valt en annan "tuffare" sko från samma märke om hon hade haft lust. Nu är det förvisso en långtur, men ändå.

Klättra med strumpor i skorna?!?! Herregud.

Ja ok, men jag antar att det inte är bouldring då? Eller sportklättring vid medelhavet.

Men alltså, modigt av dig i vilket fall som helst:)

En sak jag nyligen har lärt mig är att snabbspännen kan vara helt öppningsbara, vilket gör att du kan ta av och på en sele utan att göra det igenom storskorna. Justerbara benslingor är därför schysst på grund av att du har storskor. (Hur du öppnar snabbspännen kan du säkert lista ut om du leker lite med dem).

Att ett ankare kräver tre punkter, medan det är okej att falla i en punkt. I 99% av alla riktiga tillfällen i klättring är det den översta säkringen som riskerar störst kraft, och ankaret är det som riskerar minst kraft, trots detta är det etikettsvidrigt att bygga stand i en kil, men helt okej att falla tio gånger i samma kil (eller bult) om den sitter vid ett krux.

En annan myt, som få skulle försvara, men många verkar tro på, är att det är ypperligt bra att säkra med en stor båge slack, särskilt när man är på Klätterlabbet (eller annat klättergym i storstan).

En annan myt är att "Den bästa träningen för klättring är klättring". Fel tycker jag, den bästa träningen för klättring är campus, greppbräda, styrketräning på gym, löpträning (för att gå ner i vikt) samt en strikt diet.

"Det behövs ingen hjälm på den här klippan", är en annan seglivad myt jag hoppas vi blir av med.

"Bara vi bultar mer så kommer fler att klättra", Fel! Vi klättrar bra leder med kort anmarsch, i en lagom grad och med schysst access. Dåliga leder, leder med lång anmarsch eller leder som är för lätta eller för svåra klättras inte, och bidrar därför ingenting till att fler klättrar.

"Ska vi ut och klättra tillsammans du och jag, jag har en schysst sportled jag vill testa", en annan myt, så fort någon har ett projekt den vill testa betyder det inte "klättra tillsammans" utan "jag behöver någon som säkrar mig i flera timmar".

"Jag behöver inte packa med pannlampa/extra smörgås/first-aid/varm tröja" ... kommentarer överflödig?

Om du har en kompis som säger "Jag kan klättra 7b" är det också bara en lögn, personen har förmodligen lyckats efter flera sessioner lyckats topprepsklättra en enskild 7b, helst med flera häng, inne på Klätterlabbet. Personen onsightar förmodligen 6b+, och kan inte lägga kil.

Hej!

Hehe, riktiga gobitar hittills! Men det måste finnas mer?

Vad sägs om "gå inte på repet, det kan ta skada av smuts som trycks in genom manteln"

/Kaj

En fortsättning på den myten, men inte lika vanligt känd, (men den finns beskriven i klätterlitteraturen), är att om vi tvättar repet så trängs smutset ut ifrån kärnan, ut igenom manteln, och smutsen skadar därför repet på vägen ut. Hur vi ska då få bort smutsen som har sönder repet, utan att ha sönder repet genom reptvätt? Jag vet inte :(

"Man måste sätta säkringar var x-e meter, annars är det inte säkert", den här myten bygger på att det är lika stor sannolikhet att ramla överallt på leden, precis hela tiden. Dessutom finns det ett logiskt fel i den, och det är att sannolikheten att vi trillar, kan öka om vi sätter fler säkringar (vi är tröttare eftersom vi klättrar långsammare, samt att vi klättrar med ett större rack).

Åh vad jag har längtat efter att den här tråden skulle dyka upp.. jag skulle kunna skriva hundratals myter som jag har tröttnat på att höra!

Kassera karbiner

Myt: Det blir mikrosprickor i karbiner när de tappas från hög höjd ner i hårt underlag. Tror inte en sekund på det, men vågar lik förbannat inte behålla tappade karbiner på selen.

Man måste ha ett prussiksnöre med sig (en 60cm slinga duger hur smidigt som helst och kan anvandas till betydligt fler andra saker).
Använd aldrig knäna när man klättrar (mina nya knäskydd är sååå sköna i 6- kaminer!).

Myt: Det blir mikrosprickor i karbiner när de tappas från hög höjd ner i hårt underlag. Tror inte en sekund på det, men vågar lik förbannat inte behålla tappade karbiner på selen.

Jag vill minnas att det var Black Diamond som testade mot microsprickor nånstans, har dock inte lyckats finna testet efter en snabbgoogling på morgonen. De kom hur som helst fram till att microsprickor existerar och att det är onödig att slänga utrustning som inte har direkt synliga skador. Vill minnas att det inte står något om att kassera utrustning när man har tappat dem ner i backen på black diamonds informationsbroschyrer heller, med tanke på att det är ett jänkarföretag kanske man kan dra sina slutsatser från det ;)

(Sättet de gjorde det på om jag minns rätt var att släppa ner ett hundratal karbiner från olika höjder på stengolv och sedan dra samma karbiner tills det att de gick sönder. De upptäckte inga oangelägenheter öht vid det testet.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg