myggorna igen...

Folk som inte besväras av mygg har naturligtvis inte heller så lätt att förstå plågan för oss som besväras av dom. Det är inte bara fysiskt utan även psykiskt. Eller snarare så att det fysiska också sätter sig på psyket. Personligen, när jag måste klia mig och slå mig överallt, så får jag till slut mer eller mindre panik.

Mvh / Johannes

Där tror jag definitivt att du har en poäng. Jag brukar hävda att man kan "tänka bort" rätt mycket mygg, men svidknotten, däremot... Huvva!

första gången jag var i abisko kunde jag inte stå still p.g.a alla myggor, det viktiga är att hålla sig i rörelse. själv klarar jag av dom, förutom när man ska sova, då är det en form av tortyr att höra hur dom kommer nära örat.

Det där med att inte kunna stå still för tankarna till en mardröm till "genväg" vi tog i somras via ett skog/myrområde. Har aldrig varit så mentalt nerkörd som under den eftermiddagen och jag är i normala fall en sån som tycker att myggorna inte stör en längre dag 2 eller 3 på en vandring. Lättnaden när vi äntligen tog höjd den dagen kan vara ett av mina bättre vandringsminnen :)

Att försöka vandra på hög höjd tycker jag är suveränt. Därmed inte sagt att man inte sovit i riktiga myggträsk emellanåt även på hög höjd men så länge man tar sig upp på lite stenigare mark (där det inte finns gräsiga klafsområden i närheten) brukar det vara acceptabelt. Och ännu viktigare verkar det vara att inte ta den plats med allra mest lä, den platsen brukar även myggen digga.

Min strategi är att gå precis när säsongen har kommit igång direkt efter midsommar. Myggen brukar inte kommit igång så pass tidigt. Förutom förra året när jag vandrade Padjelantaleden, då var det full fart på dem. Men så var också våren och sommaren tidig.

Tyckte att förra årets vandring (30/7-10/8) var ovanligt myggfri, troligen till viss del beroende på det ovanligt torra och varma vädret. Undantaget var dock skogen kring Kaitumjaure där myggen hade konferens.

Visst är det individuellt hur man upplever mygg och visst varierar myggplågan år från år beroende på hur vädret är men mygg finns alltid i fjällen under "såsong" och dom flesta gillar dom inte. För egen del så åker jag aldrig till fjällen förrän i mitten av augusti. Då är det värsta över. Den säkraste metoden att undvika myggplågan är alltså att välja tidpunkt, antingen tidigt innan myggen kläcks eller sent när det varit ett antal frostnätter..

Till TS. Om det gäller att inte avskräcka, kan det kanske vara idé att välja annat område för vandringen. Min erfarenhet är att det är mindre mygg i Norge( om det är ett alternativ). Vet inte om ni andra delar min uppfattning. Har tidigare gått en del i Jotunheimen, och där var myggen sällan nåt stort problem.
Ett mer udda problem jag upplevde i Jämtland härom sommaren var mängder med bromsar även uppe på kalfjället, gissar att det var renar som drog dit dem.

Visst är det individuellt hur man upplever mygg och visst varierar myggplågan år från år beroende på hur vädret är men mygg finns alltid i fjällen under "såsong" och dom flesta gillar dom inte. För egen del så åker jag aldrig till fjällen förrän i mitten av augusti. Då är det värsta över. Den säkraste metoden att undvika myggplågan är alltså att välja tidpunkt, antingen tidigt innan myggen kläcks eller sent när det varit ett antal frostnätter..

precis. tänkte ta vandringen efter FC, ung i mitten av augusti, då borde det vara mindre mygg.

Till TS. Om det gäller att inte avskräcka, kan det kanske vara idé att välja annat område för vandringen. Min erfarenhet är att det är mindre mygg i Norge( om det är ett alternativ). Vet inte om ni andra delar min uppfattning. Har tidigare gått en del i Jotunheimen, och där var myggen sällan nåt stort problem.
Ett mer udda problem jag upplevde i Jämtland härom sommaren var mängder med bromsar även uppe på kalfjället, gissar att det var renar som drog dit dem.

vi gjorde jämtlandstriangeln förra sommaren, tänkte ta ytterligare en lätt vandring för min flickväns skull, annars kommer hon aldrig mer att sätta sin fot i fjällen, det kan iofs. ske i vilket fall som helst. men visst, norge kan bli nästa års vandring.

Knott är nog ett problem för alla. Mygg skiljer isg, som flera skrivit, något oerhört över hur man upplever/blir utatt.

Jag hör till dem som myggen formligen älskar, dels för att jag svettas mycket men förmodligen också på annat. Har flera gånger stått tillsammans med andra som knappt blir myggbutna medan jag själv får 10-15 gånger fler myggbett. Tillråga på allt blir varje bett en blaffa om 10-15mm.

Med tanke på mygg gillar jag därför blåsigt eller tidig vår/höst bättre.

Ett tips till dom som får stora blaffor av myggbetten är att ta en allergitablett - antihistamin. Man blir inte biten mindre och myggen är lika irriterande men det kliar mindre.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg