Myggmedel. Vilket är bäst?

avslutad210712

Gäst
Under första vandringsdagen i djungeln vid Kvikkjokk testade jag mygga för första gången. Inte vet jag om det är personkemin som inte stämmer men fy f*n så illa det luktar och totalt värdelöst var det också.

Nej fram för wilmas som luktar gott och dessutom håller insekterna på avstånd.

Kom för något år sedan över några flaskor med den äldre typen av djungelolja, alltså inte den som det står "ny formula" eller något liknande på. Detta myggmedlel visade sig efter några dagars användning slå av mig alla tidigare prövade medel med hästlängder, trots att burkarna hade några år på nacken. Tyvärr så är det nog inte helt hälsosamt då jag några gånger slaravde vid insmörjningen och lyckades få lite på läpparna vilka domnade kraftigt och blev halft bedövade.

Den gamla typen av djungelolja är helt överlägsen, tyvärr lite hälsofarlig och numera inte tillåten i sin effektiva form.
Men den nya djungeloljan funkar också, fast inte riktigt lika bra. Det var visst något cancerogent ämne i den gamla "formulan".

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:

Wilmas nordic summer är beckolja men i fast form och därmed lite enklare att handskas med.

Fast en fundering jag har är hur fiskarna (de i vattnet alltså) reagerar om man tar i drag och flugor med sina beckolje-luktande fingrar?

avslutad210712; sa:
Fast en fundering jag har är hur fiskarna (de i vattnet alltså) reagerar
Fiskarna har ett väl utvecklat luktsinne. Med andra ord så känner de beckoljelukten. Sedan är förståss frågan om de finner lukten äcklig eller angenäm ;)

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg