Myggläget i Kebnekaiseområdet?

Det var sjukt mycket knott strax söder om singistugorna för 1 vecka sedan. Det var vindstilla och dom små knott jä..arna var överallt även fast man skrek åt dom och hade mygghatt så skulle dom ändå springa runt i ansiktet..

För 1½ vecka sedan var det mer eller mindre helt myggfritt vid Kebnekaise. Det är som någon sa innan att det är värmen som gör att det är lite mygg. En annan teori kan vara att de flyttat ner till Skillingaryds skjutfält, för i veckan var det en jäkla massa mygg där...

MyggA och ett myggnät håller myggen borta.

Myggtips

Kom hem igår från vandring i Kebneområdet. Myggen har i stort sett slut säsong, däremot kan knotten vara riktigt ivriga när vädret är varmt och vinden måttlig. Ta med myggmedel, Mygga funkar bra.
Ett tips i myggtider; ta på dig hatt med brätte, sätt muggmedel under brättet, myggen går inte in under brättet och du har ansikte och hals myggfria utan att behöva kleta in ansiktet med myggmedel.

Myggmedel så klart

Ibland blir det stavfel. Myggmedel ska det vara. Muggmedel behövs också ibland - dvs smörja skinkorna med myggmedel vid uträttande av naturbehov i Guds fria natur.

Re: Re: Myggfritt!

[/QUOTE]

Hur var det i övrigt. Tycker mig ha hört att toppen skall vara barsmält? Hur är vattennivåerna? Hade ni det trevligt?

/Mikael [/QUOTE]

Jag kom hem från Tarfala i fredags (jag hade mycket trevligt med toppturer, klättring, lite glaciär mm). Som sagt, inga mygg i sikte och inga andra otyg heller. Det har varit ganska torrt i fjällen så vattennivåerna är rätt låga. Kebs sydtopp är nästan helt snöfri; dvs bara glaciären kvar vilket gör den rätt isig att ta sig upp för utan stegjärn. Även kammen till nordtoppen är (obehagligt) isig.

Trevlig tur allihopa!
/Cecilia

Inga mygg..

Kom hem igår, och jag märkte inte av myggen speciellt mycket. Fanns några enstaka på vägen till Nikkaloukta.

Och när det gäller toppen kan jag intyga att den var isig. Det var svårt att ta sig upp till toppen utan stegjärn även om det går. Men skulle jag gå upp igen skulle jag absolut ha stegjärn med mig...

Vill man gå östra vägen så kan man ju allitd ta den guidade turen upp. Den är faktiskt att rekommendera om man inte är helt klättervan eller ska ge sig
ut själv. Då behövs inga stegjärn utan allt ingår.

Är det någon som vet vad det är för typ av vegetation söder om Singistugorna förresten?

Sara - som hoppas få komma upp dit så snart som möjligt igen.

Var i Kebnekaiseområdet månadsskiftet Juli-Augusti och behöve inte ens fundera på myggmedel, tror jag fick två myggbett på en hel vecka. Fast under trädgränsen fanns det en och annan.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg