Mygg...

orsaken till att sverige har en begränsning på 20% är enkel = det är ett gift och biverkningarna ökar. alla människor är unika, men det biverkningarna sprider sig mer och mer.

g1000 påstås stå emot mygg, om det är sant eller inte vågar jag inte svara på, men fjällräven hävdar det bestämt.

hatt med myggnät och heltäckande klädsel är bästa tipset om det är extremt.
 
Man kan många enstaka gånger i sin livstid använda Deet100 och även flera gånger utan risk men det skall undvikas - inga problem.
Gränsvärdena på 20% är mest så man kan sälja ett myggmedel som alla tål och hela tiden och hela livet.

Som jag sa så är DEET 100 onödigt men man kan trimma det till gamla nivåer genom import.
Laga den gamla myggoljan med 20% DEET och fixa upp den till 50%.

Spara sprayen och se till att den är sådär 80% och använd den när du måste.
Det är nog för flygfäna


Deet 100 är inget man använder varje dag - Deet 20% har myndigheterna
ansett att det skall användas i flera månader per pr - därav gränsvärdena

Den enda restriktionen är att man inte skall använda DEET100 på barn i onödan.
Annars är det ok vid enstaka tillfällen även för dom.
 
ALDRIG DEET100 på huden på små barn!!!
Möjligtvis på kläderna på små barn.men inte så att barnet kan tugga eller gnida det mot ansiktet.
ALDRIG!
Mvh
 
Man kan tappa smaksinnet vid starka koncentrationer om man får det på fingrarna
och petar i munnen - det är just det som är grejen - dom hittar inte.

Det var därför jag sa att stark DEET skall sprayas - då kan man skydda handflator,blunda och lägga det på kläderna mestadels - sen blundar man och tar en i plytet med stängd mun - och andas inte på 20 sekunder.
Eller så gillar du knott,svidknott och mygg och bor där ute med dom - finns ju en anledning till att vi klumpar ihop i städer och slipper detta.

Det finns effektiva medel om man måste vara där ute när dom är ute...
 
Vad jag förstått varför Sverige inte har mer än 20% DEET i produkterna, är för att det visade vara skadligt för barn under 2 år.
Varför man vistas i en myggrik miljö med en tvååring är en gåta för mig...

I Finland brukar jag handla myggmedel, de har en högre koncentration av DEET, men tror inte det rör sig om mer än 30-40%. Sen vidare österut finns det ännu högre koncentrationer som ska vara toppen, mot mygg. Det övriga får man väl ta ansvar för själv.

EDIT: En populär blandning vi alltid kört, 50/50 djungelolja och beckolja. Men då är vi här uppe glada i tjära :)
 
Hejsan troy.
Menar du på fullt allvar att du har DEET100 i ansiktet?
Varför då?
Mvh

Näe men jag prova DEET100 för skojs skull - sen utblandad i olika varianter.
Jag hade ett förråd med DEET20 , DEET60/80 som tog slut så jag köpte lite nytt.

Men det rockade fett rent (Deet100%), men jag skall blanda ut det till 60% - räcker mer än väl.
Sen har jag djungelolja som jag trimmar till 50%

Men jag behåller en del DEET100% i några provrör i reserven.

Tycker DEET100% är lite overkill , köp det utomlands och späd ut det - typ 50% och lite över
skall inte göra någon skillnad mot rent.

20% är dock för svagt - det som säljs här.

Har för mig att internationella studier pekat på runt 50% - allt annat är en för mycket eller för lite.
 
Delar Joannas erfarenhet: rå vitlök funkar utmärkt.
Har man lite tur får man även tågkupen på väg upp till fjället för sig själv...
 
Jag kör på heltäckande kläder + nät. Tycker i allmänhet att man klarar sig utan myggmedel, och då brukar jag ändå hålla till i Jokkmokkstrakten. Ta en militärskjorta eller liknande utanpå en t-shirt eller en underställströja så kommer inte myggen igenom, långa byxor och höga skor, alternativt nån form av damask som skyddar fotleden, en strumpa biter de igenom. På huvudet nån keps, med myggnät att ta till om man ledsnar.

Sen gäller det att inte stressa upp sig bara för att det surrar runt öronen.... Så hemska är de inte.

Ärligt talat skulle jag nog påstå att av allt elände som bits och sticker är nog myggen minst hemsk, både knotten och sveonten (små små flugor som kommer i flockar) är värre, de kryper in innanför ärmar och benslut om det finns en glipa.
 
Skippa hutten på fjället...?

5 Reasons Mosquitoes Bite Some People and Not Others
Ta artikeln för vad den är, dvs inte helt seriöst ;)
Någon som ändå märkt något av dessa samband?

Enskilda fall säger ju noll och intet om statistiska samband, men jag tycker det är lite kul att familjens i särklass värsta myggfavorit knappt svettas, inte varit gravid, inte har blodgrupp 0 och är i praktiken helnykterist. Så det är väl generna ;)

Jag håller fortfarande på rå vitlök :)
 
- Keps med myggnät för ansiktet. Se till att det är tätt runt halsen.
- Handskar på händerna. Gärna tunna så blir det enklare att pyssla även med handskarna på. Inget glapp vid handleden.
- Strumpor + skor på fötterna. Inget glapp vid vristen.
- Gärna löst sittande kläder.

Nu kommer myggen inte åt en. Njut av turen & naturen.
 
För att få lite frid när man lagar mat, sätter upp tält och även rensar tält inför sänggående - dvs. när man vistats på samma plats lite längre tid och hela områdets alla mygg å knott tar sikte på en.

Så skulle jag säga att sätta spira/sterminio/mr.mosqutio-tablett på värmning (ca 150-170 grader C varm yta som man fixar på något sätt, värmer upp en flat sten på köket, över en värmeljus på lämplig höjd över lågan, hatten/locket ovanpå ljus, olja eller gasoldriven tältlykta) så få man en 'bubbla' kring tabletten på någon meter eller två i radie som är hyffsad insektsfri - kan man skydda det lite från vind mha. tältabsid, tältvestibul och även i tält så blir områdena helt insektsfria eftersom insekterna skyr doften och kan de inte smita så dör de.

En sådan tablett håller för upp till 8 timmar och går att använda flera gånger efter varandra om man bara kör någon eller ett par timmar per gång, förvarad i sin förpackning eller inlindad i bit aluminiumfolie mellan gångerna.

Myggspiraler gör samma verkan men risken är stor att de är i bitar när man behöver dessa.

Dessa tabletter är underskattade i verkan IMHO efter att ha provat dessa själv och väl värda sin vikt i packningen om man får ett riktigt mygghelvete på halsen.

Det finns färdiga lösningar som thermacell med inbyggd gasoldriven värmare
- de är lite dyra i drift (vilket spelar mindre roll om man är mitt i myggmolnet och blir desperat...) tills man lärt sig hur man och vågar modifierar gaspatronerna och fylla dessa med cigarettändargas och använder de tidigare nämnda sterminio och mr.mosquitotabletterna som substitut för thermacells egna tabletter.

Finns fördel till med detta arrangemang och det är att man minskar belastningen av användningen av DEET på, kläder, kropp och huden om man lyckas få frizon just där man slår sig ned lite längre tider och när man sover. substansmänderna i ångan från dessa tabletter ligger miljontals gånger under av vad DEET utsmetad på huden, slickas av via fingrar, läppar, ögon mm. upptas i kroppen.

Tabletterna dödar insekter förutom att repellerar insekter, så låter man dessa osa en stund inne i tältet innanför myggnätet så är det snart insektsfritt tex. inför läggdags.


Ämnet som används i dessa tabletter är d-alletrin - en syntetisk pyretrin tagen av en variant av många pyretriner som finns med ursprung från crysantimum-släktet och titta man på LD50-nivåerna så är acetylsalicylsyra i magnesyl/treo i värktabletter. ca 3 gånger giftigare än d-alletrin om det intas oralt. ( d-alletrin LD50 ca 500 mg per kilo kroppsvikt, en tablett för 8 timmar innehåller 39 mg)

Det är märkvärdigt ogiftigt för däggdjur medans det är fatalt för insekter och också vattenlevande djur - tabletterna när de är förbrukade slängs alltså inte i naturen utan bränns eller tas med hem igen.

---

Steminio-tabletter kan köpas på Clas i sjön ett tag till tills lagret är slut (de är på utgående då dessa inte tillverkas längre enligt generalagent)

och alternativa tabletter med samma aktiva ämen är mr.mosquito som kan hittas på ICA (Maxi?) (trägårdavdelningen-bekämpningsmedelshyllan i regel) - dessa passar storleksmässigt de flesta elektriska värmare som har sålts under många år, även spira och sterminios värmare.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2

Liknande trådar