Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti?

Någon som har koll på hur illa det brukar vara med mygg i Tarfala sista halvan i augusti?

Om jag förstått det rätt brukar nattfrosten ta kål på myggen - eller. Den är väl inte kommen än i Tarfala men enligt http://www.kebnekaise.nu/ var det i slutet på juli strax över nollstrecket som kallast.
 
Inga myggor dær...

Uppe vid Tarfala ær du en bra bit øver trædgrænsen och det ær ett av sveriges værsta blåshål. Jag tror inte att du kommer att ha några myggproblem dær.

Mvh David
 
varför denna fråga ?

Varför undrar du över mygg ?
Är du överkänslig mot mygg eller är det första gången du fjällvandrar, eller är du söderifrån ?
Vill du veta hur många snöfläckar det är också ?
Lite lätt fånig fråga och svår att svara på. Vad är det för farligt med mygg ? Vad ska du dit och göra om du är så rädd för mygg ? Stanna hemma istället är mitt råd !

MVH Mats, Umeå
 
Vad är forumet till för ?

Ett i mitt tycke tråkigt svar av mafr.
Jag hade uppfattningen att forumet var till för att kunna ställa frågor av t ex denna typ för att kuna få tips av mer erfarna inom akuellt område. Om frågan tyckes onödig är det upp till läsaren att låta bli att svara.

Men för att svara mafr:
1) Jag undrar för att jag vill veta om och hur mycket myggmedel som skall med.
2) Nej jag är inte överkänslig.
3) Nej det är inte första gången jag fjällvandrar men är inte heller så väldigt erfaren och har inte koll på Tarafala, därför ställer jag frågan.
4) Ja, jag är söderifrån (är därför lite mer känslig än mafr kan jag tro).
5) Det är inget farligt med mygg, men är man inte van är det ett otrevligt kliande på natten.
6) Jag tänkte dit och njuta av naturen vare sig det finns massor av mygg eller ej. Tänkte dock vara förberedd på rätt sätt.

Hoppas fortsättningsvis på mer konstruktiva svar. (Tack monkeyboy)
 
Mygg ä kass

Nu ska vi inte vara sådana. Vi sörlänningar ogillar mygg av principiella skäl. De bits, sticks, piper och är kladdiga att ha ihjäl. Härnere förvarar vi alla mygg i skogen så att vi själva kan ligga på stranden och päsa.

Andra halvan av augusti är nog totalt myggfri. Tarfala i synnerhet.

En mygg-webkamera är dock en mycket bra ide!
 
Myggmedel

Vad gäller mängden myggmedel så lär du under normala förhållanden (typ juli utmed Kungsleden) näppeligen förbruka mer än ett halvt myggstift eller så. Behövs det mer (Sjaujna :) så skaffa en mygghatt eller myggnät till kepsen.
 
försök till svar

OK, här kommer ett aningen mer konstruktivt svar:

Mängden mygg är en "kläck"-fråga och litegrann multifaktoriellt. Inte helt lätt att svara på, det är lättare att ringa och fråga (Keb fjällstation). Myggläget varierar ju år från år och man kan inte generalisera och säga exempelvis att "mygg aldrig finns på kalfjället".Det är många faktorer som inverkar: Väder, vind, mm. Du kan säkert kontakta någon professor i entomologi (insekter) som vet litegrann om mygg och faktorer som styr den årliga mängden och desss variation i antal under sommaren. Finns säkert någon på Umeå Universitet, http://www.umu.se

Nåväl, jag har varit i Tarfaladalen en handfull gånger, dock ej sista halvan av augusti, oftast slutet av juli och början av augusti. Myggen har aldrig varit något problem.
I början av augusti så har jag träffat på lite mygg även där.

Det kan finnas mygg där även sista halvan av augusti, det beror helt enkelt på vilken temperatur och väderförhållanden det har varit under mygglarvernas kläckningstid (vilket jag inte är så insatt i), under vissa väderförhållanden (varmt, fuktigt) så blir det mycket mygg.

De som varit i området i dagarna kanske har ett och annat att berätta angående mängden mygg. Här i Umeå så finns det just nu en hel del mygg, men i år upplever jag det som ganska lite mygg.

Jag har alltid med mig MyggA (apotekets) som jag tycker är bra. Jag har inte med mig RollOn till fjällen så därför är risken att förväxla flaskorna minimal.Jag tycker inte myggmedel är en belastning att ha med i packningen.Jag vill oxå vara förberedd.

Ni kommer väl troligen att passera Ladtjovagge och där finns ju ofta mygg. Nu har det ju varit kallt (snöblandat regn) och nattfrost i området så jag tror inte att det är speciellt mycket mygg den aktuella tiden för eran vandring.Mygg gillar nog inte nysnö och frost. I Vindelfjällen häromdan var marken snötäckt ner till 1100 m.ö.h vid Norra Storfjället.

På det hela taget tycker jag inte myggen är nåt bekymmer.Därav mitt raljerande svar, som syftade till att påvisa att det är inte helt lätt att svara på frågan. Blev du stött så ber jag om ursäkt.

MVH Mats
 
Mikket migg

.....är det sällan i Tarfala (särskilt fom mitten av augusti). Men visst finns det undantag, för något år sedan blev jag myggbiten när jag låg mitt på snöfältet mellan Tarfalatjåkka och Kaskasatjåkka och solade (det var iofs i mitten av juli). Och med *väldigt mycket* otur hade jag kunnat blivit stungen (?) av en humla uppe på Tarfalatjåkka!

IMHO, ta *ALLTID* med myggmedel när du går i fjällen fom mitten av juni till månadsskiftet aug/sept. Visst kan det vara onödigt men tanken på hur det kan gå.....det är värt besväret att släpa på ett hekto extra.

Som man brukar säga: "det finns inga dumma frågor, enbart dumma svar". Fortsätt fråga på, så jag och andra med mig får visa vilka tokigheter vi är kapabla att ge luft åt :)

/mats
 
MyggA stift :-(.

Jag var där uppe för snart 3 veckor sedan. Då var det mycket varmt och alltså mycket mygg. De följde med ända upp i passen faktiskt.

Jag hade med mig MyggA i stiftform och den fungerade inte lika bra som den vanliga roll-onvarianten. I princip fick jag lägga på ett nytt lager en ggn i timmen med stiftet :-(.

Ta med ngt annat myggmedel än stiftet MyggA och ha en trevlig tur!

/J.
 
Myggfritt

Hejsan!

Kommer just tillbaks från Keb och såg inte en mygga uppe i Tarfala. Vädret har varit kallt, regnigt (en del snö) och blåsigt. Kan tänka mig att alla mygg blåst ned bortanför Nikkaloukta för jag såg inte en mygga där nere heller.

Mats
 

Guest

Gäst
Myggfritt

Vi vandrade genom Tarfaladalen i slutet av augusti förra året och hittade inte en enda mygga. Vi hade faktiskt inga myggbesvär någonstans i Kebnekaisetrakten förutom i Nikkaloukta. Men självklart bör man ha sitt lilla stift eller hatt med sig ut-i-fall-att...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.