Musslor

Kan man själv kolla att musslorna är ok på något sätt? Fröken mussla ger ju inga garantier och rapporterna bygger på ganska "grov" information.

Musslor är ju hemskt läckert, men är ibland lite nervösa att äta. Odlarna ringer ju knappast fröken mussla, utan måste ha något enkelt och bra sätt att kontrollera.
 
De som öppnar sig efter lite uppvärmning brukar vara ofräscha.Bättre då om man får jobba handgripligen först,då brukar de vara fina.


peter
 
Då musslor filtrerar vattnet så ska det vara så rent som möjligt. Plocka dom ej nära städer hamnar industrier mm.

Musslor ska hålla skalen ordentligt slutna om man knackar på dem.

Koka även i minst 5min!

/Janne
 
Kan man själv kolla att musslorna är ok på något sätt? Fröken mussla ger ju inga garantier och rapporterna bygger på ganska "grov" information.

Musslor är ju hemskt läckert, men är ibland lite nervösa att äta. Odlarna ringer ju knappast fröken mussla, utan måste ha något enkelt och bra sätt att kontrollera.

Livsmedelsverket gör kontroller hos odlarna, känner en av kontrollanterna. Att kolla musslor själv är svårt och dyrt. Fröken mussla brukar vara på säkra sidan, lite överdrivet säker ibland, har flertalet gånger ringt och kollat efter jag ätit (är ganska glömsk), har ätit då det inte kunde rekommenderas, men aldrig blivit sjuk av musslor.

Visserligen är det sant att man inte ska plocka musslorna utanför städer, industrier och hamninlopp, men tanken med fröken mussla är att de skall testa för algtoxiner, vilka uppstår under främst vår- och höstblomningarna av alger. Mot dessa nervtoxiner hjälper inga koktider, det är ett gift, inte bakterier. Inte heller öppnade/oöppnade spelar någon roll. Börjar det sticka i läpparna är det dags att åka till akuten.

Så kontentan är att du utan större risk kan lite på fröken mussla, vill du vara helt säkert är det lättast att köpa i butik.
 
Om du börjar med att plocka musslor där vattnet verkar rent (självklarhet).
Sen tar du en borste typ rotsaksborste och skrubbar bort lös smuts och sand. Samtidigt kollar du att alla musslor stänger sig när du knackar på skalet.
Koka el woka ett par minuter (4-8 min) plocka sen undan de musslor som inte öppnat sig. Ät och njut!
 
Om du börjar med att plocka musslor där vattnet verkar rent (självklarhet).
Sen tar du en borste typ rotsaksborste och skrubbar bort lös smuts och sand. Samtidigt kollar du att alla musslor stänger sig när du knackar på skalet.
Koka el woka ett par minuter (4-8 min) plocka sen undan de musslor som inte öppnat sig. Ät och njut!

Detta var totalt ovidkommande råd. Öppna/stängda musslor utgör ingen garanti för algtoxiner (återigen, det är det man testar för), det handlar bara, som sagt, om att musslan lever eller är död (är den död kan den orsaka matförgiftning). Hur ser man om vattnet är rent? Musslor tillväxer bäst i vatten med mkt plankton, vilket oftast inte ser rena ut, men fortfarande kan hålla låga nivåer av koliforma bakterier, tungmetaller och annat otäckt.

Läs igenom tråden nästa gång.
 
Back at U

Detta var totalt ovidkommande råd. Öppna/stängda musslor utgör ingen garanti för algtoxiner (återigen, det är det man testar för), det handlar bara, som sagt, om att musslan lever eller är död (är den död kan den orsaka matförgiftning). Hur ser man om vattnet är rent? Musslor tillväxer bäst i vatten med mkt plankton, vilket oftast inte ser rena ut, men fortfarande kan hålla låga nivåer av koliforma bakterier, tungmetaller och annat otäckt.

Läs igenom tråden nästa gång.

Kolla inlägg 1 & 2- den tråden spinner jag vidare på! Och ja, algtoxiner är något annat än vanlig rejäl matförgiftning men matförgiftning går att undvika genom att välja bort "osäkra musslor".
 
Kolla inlägg 1 & 2- den tråden spinner jag vidare på! Och ja, algtoxiner är något annat än vanlig rejäl matförgiftning men matförgiftning går att undvika genom att välja bort "osäkra musslor".

Inte nödvändigtvis. Det beror på vilken sorts bakterier som finns i vattnet. Öppna/stängda garanterar bara att musslorna är levande vid plockningen/tillagningen, de kan orsaka matförgftning ändå.
 
Jag har plockat blåmusslor i mälaren, aldrig blivit sjuk.
Mälaren är sötvatten och bortsett från att plocka dem vid ett reningsverk så har jag inte tyckt att det är värre än att äta kokt/tillagad njure eller lever.
Jag har hållit mig till reglerna för tillagning av musslor, de som är öppna vid tillagningens slut slänger jag.
 
Hur stora är blåmusslor i mälaren? De blir ju tämligen små i Östersjön pga den låga salthalten.

Förövrigt så har man hittat norovirus (vintekräksjuka) i musslor, och kan överleva en kort kokning.

"Norovirus, som bland annat orsakar det vi kallar vinterkräksjukan, är dock
vanligt förekommande i svenska musslor. Mellan 8 och 22 procent av tagna
prover innehöll norovirus när tre odlingsområden undersöktes under 18 månader"

http://www.slv.se/upload/dokument/Rapporter/Musslor/Musselrapport_nr_14_2006.pdf