Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Musslor renar Västerhavet....
- Trådstartare Jonas.O
- Start datum
Du han före mig.
Det låter bra. Behövs mera sånt.
Det låter bra. Behövs mera sånt.
KLAGER; sa:Det är ju i alla fall inte lönsamt att odla musslor i Östersjön...
Jag tror det är få reningsverk som är lönsamma räknat i reda kronor och ören men de finns ändå så nån nytta gör de nog..
Finns faktiskt dom som menar att konventionella reningsverk gör mer skada än nytta, t.ex uppfinnaren i det här svenska patentet på ett alternativt reningsverk
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=...373116&DOC=daa64df49b42fcba742ce4a16a11b8882f
Konventionella reningsverk utnyttjar ju inte naturens självrenande mekanismer.
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=...373116&DOC=daa64df49b42fcba742ce4a16a11b8882f
mellpat; sa:Finns faktiskt dom som menar att konventionella reningsverk gör mer skada än nytta, t.ex uppfinnaren i det här svenska patentet på ett alternativt reningsverk
Man måste iallafall förundras din förmåga att hitta mindre allmänna/kända/accepterade "referenser" som stöd för dina påståenden inom en divers bredd av olika ämnesområden.
Anti-materian har äntligen fått ett ansikte!
J
KLAGER; sa:Det är ju i alla fall inte lönsamt att odla musslor i Östersjön, de växer alltför dåligt i bräckt vatten. Men eftersom den mesta odlade fisken måste äta animaliskt protein, så kan ju musselodlingar vara en bra källa till fiskfoder. I stället för att mata fisken med andra fiskar.
Dessutom är inte Östersjöfisk duglig som mat för varken djur eller människor. Det är bara i Sverige, Polen, Baltikum och Finnland, dvs östersjöländerna man överhuvudtaget får sälja östersjöfisk i EU.
Jag vet ju inte hur ni resonerar kring mat hemma men jag hade inte obekymmrat gett min son nötkött som kom från en ko uppfödd på östersjömusslor...
http://www.fiskeriverket.se/download/18.63071b7e10f4d1e2bd3800015119/musselrapport_webben.pdf
"Musslor renar västkustens vatten, det låter vackert, men för många som skall äta musslorna uppstår lätt frågan om de då innehåller föroreningar. Det gäller speciellt när man utnyttjar musslor som kompensation för att inte bygga ett reningsverk. Det är en pedagogiskt viktig fråga att klargöra att musslorna inte renar föroreningar utan istället tar upp nyttig näring och därmed bidrar till att återställa balansen av näringstillförseln till haven."
"Musslor renar västkustens vatten, det låter vackert, men för många som skall äta musslorna uppstår lätt frågan om de då innehåller föroreningar. Det gäller speciellt när man utnyttjar musslor som kompensation för att inte bygga ett reningsverk. Det är en pedagogiskt viktig fråga att klargöra att musslorna inte renar föroreningar utan istället tar upp nyttig näring och därmed bidrar till att återställa balansen av näringstillförseln till haven."
Vättlefjäll; sa:KLAGER; sa:Det är ju i alla fall inte lönsamt att odla musslor i Östersjön, de växer alltför dåligt i bräckt vatten. Men eftersom den mesta odlade fisken måste äta animaliskt protein, så kan ju musselodlingar vara en bra källa till fiskfoder. I stället för att mata fisken med andra fiskar.
Dessutom är inte Östersjöfisk duglig som mat för varken djur eller människor. Det är bara i Sverige, Polen, Baltikum och Finnland, dvs östersjöländerna man överhuvudtaget får sälja östersjöfisk i EU.
Jag vet ju inte hur ni resonerar kring mat hemma men jag hade inte obekymmrat gett min son nötkött som kom från en ko uppfödd på östersjömusslor...
"Forskarna menar att fördelarna med att äta fisk vida överstiger nackdelarna med miljögifterna, möjligtvis PCP undantaget.
- Kvicksilver har varit den vanligast framförda risken. Men inte sedan katastrofen i Minamata i Japan, som var väldigt speciell, finns några belägg för att kvicksilver i de mängder som finns i fisk skulle skada människor eller foster, säger Philip Davidson vid Rochester-universitetet i USA.
Han hänvisar till en stor studie av över 700 barn på ögruppen Seychellerna som följts upp till 16 års ålder. Deras mödrar åt nästan enbart fisk - 8,5 fiskmåltider per vecka - och inga negativa effekter kunde ses hos barnen.
I Japan, där inga restriktioner för fiskätande finns för gravida kvinnor, har inte heller ökade neurologiska problem synts hos barnen, rapporteras vid AAAS-mötet.
Michael Crawford från London redovisar en undersökning av 14 000 barn i Bristol i Storbritannien som följts i upp till åtta år. Inte heller där sågs någon negativ effekt av mödrarnas fiskkonsumtion under graviditeten.
Vid mötet i St Louis pläderar forskarna för att restriktionerna för gravidas fiskkonsumtion bör tas bort, främst eftersom riskerna inte är bevisade och fördelarna med omega 3-fett, till exempel för fosterhjärnans utveckling, måste tas i beaktande.
Vissa av experterna hävdade att fiskkonsumtionen till och med kanske borde öka hos gravida för att stimulera fostrets hjärnutveckling."
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11880320.asp
Nu kan jag tänka mig att den första länkande artikeln endast gäller västkusten.
[Ändrat av crazy 2007-02-08 kl 14:31]
crazy; sa:.......
Nu kan jag tänka mig att den första länkande artikeln endast gäller västkusten.
[Ändrat av crazy 2007-02-08 kl 14:31]
Nja, i artikeln omnämns faktiskt Östersjön som en framtida tänkbar möjlighet att använda musslodlingar för att återvinna kväve och fosfor.
J
Anders M; sa:http://www.fiskeriverket.se/download/18.63071b7e10f4d1e2bd3800015119/musselrapport_webben.pdf
Som Anders påpekar är det inte tänkt att musselodlingarna skall plocka bort miljögifter utan i första hand plocka bort kväve och fosfor som idag övergöder våra hav.
Vad gäller miljögifter från dessa musslor och deras användningsändamål efter skörd gäller samma regler som för redan existerande musselodlingar vad gäller provtagning och gränsvärden.
J
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg