Muppar är vi allihopa?

Jag har en fundering som jag inte tror jag är ensam om,
folk upplever det som extremt med friluftsaktiviteter.

Jag måste vara en mupp som vandrar i fjällen och frivilligt bär en 35 kilos snedpackad ryggsäck (det tror dom) i världens myggtätaste uppförsbackar.
Som balanserar en kajak när det regnar och som tycks ärligt gilla att sova i tält trots att alla vet att det är förknippat med kalla nätter, varma mornar och en sprängande skalle.
I och för sig kommer kanske deras erfarenheter av att dom somnat i tält en midsommarnatt och inte vaknat före 12 med bakfylla men ändå, hur kul kan det vara?
Om man sedan sover i tält på vintern och föredrar turskidor på fjället före afterski så måste man ha Göran Kropp komplex.

Jag söker inga rekord men jag uppskattar fina upplevelser, är det så konstigt?

JL

Jag tror de flesta människor uppskattar fina upplevelser, men de uppskattar bekvämlighet ännu mer. En del tror verkligen att det är väldigt besvärligt som du beskriver, med 35 kg snedpackad ryggsäck i världens myggtätaste uppförsbackar (det trodde jag med, är det inte så:)?). Andra "övertygar" sig själva om besvärligheterna när tanken om natur dyker upp, av ren lathet. Sen finns ju de som aldrig blivit särskilt intresserade av natur alls, och då verkar det nästan som en abstraktion att sova i tält på vintern, i snö, i skogen...

Mupp...

Visst är man mupp.

Och faktiskt om inte stolt så i alla fall medveten om det. Visst är det så att andra tycker man är lite tokig, men det får man ju ta. Jag tycker ju att de är tokiga som förstör hela lördagar med golf eller med att titta på TV...

Hur muppig man är verkar bara ha att göra med vilka människor man omger sig med? *filosoferar*

Tror det beror en del på att friluftslivet har 'prestationerats'. Eller åtminstone så har det ansiktet växt fram, den rena avkopplingen och njutningen gör sig inte så bra i reklam och media - det krävs nånting extra; först, snabbast, högst eller häftigast ska man vara (titta bara i reklam-listen här intill!).

Kanske är det fortfarande så att flertalet 'Ute-människor' fjällvandrar för att det är gött, paddlar för havs-kontakten och klättrar för känslan i magen - men för 'utomstående', som får sin bild av friluftsliv från Camp Malaj och tillverkarnas produktkataloger kan det nog verka ganska muppigt..

/Per

jorå

tycker i allmänhet att man möts av förtvivlade blickar och människor som skakar på huvudet så fort man nämner vintertältning. eller som undrar om man är riktigt klok när om man boldrar lite på en sten på stadens camping.
vet inte vad det beror på men jag tror inte att dessa människor någonsin har vaknat i en skogsdunge en gnistrande kall vintermorgon med solsken som nästan bländar genom tältet. tror jag i alla fall.

(ps. johan, kan det vara så att du är från mina hemtrakter a.k.a. östhammar?)

he det gott nu alla muppar!

/einar

Re: jorå

Att folk tycker man är en mupp kan jag väl leva med men att man ständigt ska vara tvungen att försvara äventyrare som syns i media?
Om nu Skinnarmo vill skida till Nordpolen så får han väl göra det, är man inte intresserad så behövar man ju inte följa hans resa.
Jag är inte intresserad av Big Brother så jag följer inte deras äventyr.

naturvägledaren; sa:
(ps. johan, kan det vara så att du är från mina hemtrakter a.k.a. östhammar?)

/einar

Jepp, Östhammar är basläger sedan några år.

Intressant

Men folk verkar vara otroligt intreserade när dom ser en mupp springa med tights och gaiters på en grusväg...för dom måste bara stirra ihjäl sig på muppen. Jag är själv mupp och bemöts hela tiden när jag är ute, spelar ingen roll om man är på MTB eller joggar, som om jag skulle komma från Pluto...

Jag skulle vilja veta vad det beror på att vissa uppför sig så...själv tror jag att dom tycker man är dum i huvudet eller så kanske dom bara är avundsjuka? Hmm...

generaliseringar

håller helt med, det verkar som folk i allmänhet sätter likhetstäcken mellan en ganska vanlig mulle (jag) och de extremaste av extrema. fast å andra sidan, jag tror att alla som ser på big brother, som du nämnde, är fanatiska fjortisar som sitter och dregglar över killarna och tjejerna som är med. skulle tro att vi alla har lite förutfattade meningar om sånt vi inte vet så mkt om.

(ps. tyckte jag kände igen namnet, *hälsar glatt*)

/einar

Min tanke är:
De som inte muppar sig är en grupp människor som leder sig själva in i fördärvet... De har inte förstått att bekvämlighet är människans och hälsans fiende. Det börjar i soffan och slutar med en värld som går under för alla giftutsläpp och föroreningar.
Mitt friluftsliv är en hyllning till naturen och ett sätt att komma bort från allmänhetens fördärv.

Våga vara mupp

Friluftsliv har blivit extremare. Nu ska man vandra en sväng i fjällen eller kanske t.o.m. springa. Sen ska man paddla kajak i skärgården och klätra uppför berg och helst ska mna åka utomlands och göra dessa saker. Då kallas det alpinism och trekking.
För mig är friluftslivet det enkla och lugna här i livet, packa ryggan och stigga iväg på en vandringsled här hemma i krokarna, paddla kanot på sommaren och stanna på kvällen och grilla lite korv över öppeneld och klippa en pilsner eller två. Sen att folk tycker man är lite konstig, det är sånt man får ta. Men ibland så verkar folk intresserade och undrar om man kan få följa med. Fick t.o.m. iväg tjejen och vandra i skogen, från att ha varit värsta stadsmänniskan till att bli en mulle hon också =)

två olika världar

För att citera Stenmark: "He e int lätt att förklar för en som int begrip". Det är lika svårt för oss naturmuppar att förklara tjusningen med att ligga i tält, svett, mygg och skoskav som det är att förstå hur man kan sitta inne och glo på såpa-TV en fin sommarkväll (efter att ha dragit ner persiennerna eftersom den förbannade solen gör så att man knappt ser vad som händer på Cityakuten).

...Johan...

sajberjohan; sa:
Friluftsliv har blivit extremare. Nu ska man vandra en sväng i fjällen eller kanske t.o.m. springa. Sen ska man paddla kajak i skärgården och klätra uppför berg

Nej du, muppigheten har ingenting med aktiviteten i sig att göra, utan inställningen till den! Jag både fjällvandrar, paddlar och klättrar; muppig måhända, men 'extrem' är jag definitrivt inte! Korvgrillning (eller fisk i fallet vandring då) över öppen eld, och allmänt gemyt med eller utan pilsner är viktiga skäl för mig att ge mig ut på sådna utflykter oxå!

/Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg