Multisportkajak

strunta i kajak

Köp en mittemellansurfski som inte är superrank, kanske 48-50 cm bred, de är snabba om paddlaren är snabb, och så kan du ha kul i havet också.
Finns någon modell av varje märke som skulle funka.
 
Mina ambitioner är höga! :)
Jag är otroligt envis när jag ska lära mig något nytt. Därför tror jag att en jättestabil för en nybörjare blir lite för mesigt. Jag tror jag kommer utvecklas fort när jag fått upp snitsen och kommer därför att vilja byta upp en nybörjarkajak ganska snabbt till snäppet värre.

Så varför inte börja lite svårare direkt och kanske envisa sig lite, förr eller senare kommer jag sitta och paddla även om jag får bada mer i början. Som sagt jag har massor av tid och möjligheter att träna.

Hej,
Jag tror dig att du är envis nog för att börja med en för dig rank kajak men problemet ligger inte där.
Problemet med att välja en för dig rank kajak är att du får svårt att träna paddelteknik. Om du har höga ambitioner kommer du garanterat att vilja lära dig en effektiv paddelteknik eftersom det ger en väldig utdelning i fart och uthållighet. Teknikträning kräver att du sitter tryggt i kajaken och om du väljer en för rank kajak skjuter du i praktiken upp teknikträningen tills du är trygg i den kajaken. Vid det laget har du med största sannolikhet nött in en ganska krattig teknik som tar tid att ändra på.

Dessutom är min erfarenhet av långlopp att när det blir lite stökigare sjö är det de som sitter tryggt som hänger av dem som satt sig i för ranka kajaker eftersom tekniken genast blir lidande när man börjar darra.

Mitt råd är alltså att välja en kajak du sitter tryggt i eftersom bra paddelteknik lönar sig bättre än darrig teknik i en lite rankare och snabbare kajak.

Mvh, Klas
 
Bra! Härligt med lite motivering. Har du några tips på kajaker som lämpar sig för mig?

Nej, tyvärr inte. Det var många år sedan jag körde ett långlopp och idag tränar jag för husbehov i en Struer Razor som är för rank för de flesta noviser. Sedan jag sist körde ett lopp har det kommit en uppsjö motions-, surfski- och multisportkajaker som jag inte vet något om men flera av dem som svarat ovan tror jag är tävlingsaktiva så de vet nog vad de snackar om.

Mvh, Klas
 
Hej,
Jag tror dig att du är envis nog för att börja med en för dig rank kajak men problemet ligger inte där.
Problemet med att välja en för dig rank kajak är att du får svårt att träna paddelteknik.

Kan bara hålla med. Det brukar vara ett 3-årsprojekt att gå från nybörjare till att kunna paddla de snabbaste kajakerna med hygglig teknik trots träning 5 dagar per vecka under sommaren. Vissa gör det på 2 år, men då blir tekniken ofta sämre. De med lite paddelvana brukar tycka att en turbåt typ Citius 55 eller Coastrunner är stadiga, men nybörjare brukar trilla i drickat till en början.
För långlopp brukar snabba motionskajaker räcka långt typ Nelo Viper 51.

Jag tycker att du skall välja en kajak som passar dina hemmavatten. Har du en stor sjö eller hav att träna på kan en surfski vara bra, men för mindre sjöar och vattendrag är en motionskajak roligare. Tyvärr får du nog vara inställd på att köra en 55:a första året för att få vattenvana och teknik. År 2 kan du gå upp till en 51:a. År 3 har du säkert få bra koll på läget och börjar få fart på skrovet. Eventuellt kan du skaffa något ännu snabbare, men jag ser inte vitsen med det på en multisporttävling. Det krävs en hel del kraft och teknik för att trycka upp en racer i de riktigt höga farterna.
 
Ja men då ska jag söka mig mot en 55:a. Jag har massor av olika vatten att träna i men det bästa är att jag har en å som är ca 20-30 m bred, 20m från min lägenhet. Den är fler km lång och inget strömmande vatten. Det kommer bli mycket paddling i lugnt vatten. Längre upp efter ån finns det lite mer strömmande vatten som jag kan träna i för att få lite mer avancerat efter ett tag.

Jag har fått lite tycke för Zedtech kajakerna så jag ska leta en 55: som jag tycker verkar passa mig och mitt syfte.
 
Har haft Nelo 51 å 55 å även en Vajda Civetcat...men var faktiskt snabbare i min havskajak en Commander type-S å den var oxå stadigare (kanske 51:an var lite rankare) Har själv haft svårt få fart i dom kortare turbåtarna så jag gillar lite vattenlinjelängd ;)
Tycker Anders K. tips på en mellanstadig surfski med akterhängt roder verkar var ett mkt vettigt val!!

/Janne
 
Liknande trådar

Liknande trådar