Multisportkajak

Nu ligger jag inte på den nivån att jag försöker vara så grym som möjligt på kommande tävlingar och kommer köra multisportcupen det första jag gör.

Att göra en vurpa med kajaken är inget jag planerar och skulle det hända så är det så.

Sen tror jag att om man vurpar med en kajak så har man förmodligen övat på det scenariot innan tävlingen och kan komma på banan igen relativt snabbt, sen kan det som man inte kan förutspå hända men må så vara.

Surfskin verkar ju smidig om man vurpar. Men jag fick uppfattningen av dig att jag hade större användning av en kajak än en surfski om jag ska multisporta.
 
Sen om jag är dålig att komma i och ur en multikajak så får jag ta igen det i cyklingen eller löpningen. Men tid till träning finns det gott om.

Jag lutar åt en Zedtech Cayenne

Har du något annat förslag?
 
Sen om jag är dålig att komma i och ur en multikajak så får jag ta igen det i cyklingen eller löpningen. Men tid till träning finns det gott om.

Jag lutar åt en Zedtech Cayenne

Har du något annat förslag?

Den snabbaste kanoten är den som du inte tippar med. Tippar du tappar du 10-20 minuter medan du tappar några sekunder på att ha en lite långsammare/stadigare kanot.
Surfski blir allt vanligare på multisporttävlingar förutom de värsta forsbanorna. Några surfski går att montera uppfällbart släproder på.
Även om du inte väljer surfski så kan du lära dig massor om paddling på surfskilägret!
 
Om du inte har någon tidigare erfarenhet av kajaker och bara behöver en för Åre kanske det är bättre att hyra en hinkplastkajak?

Även en 52 cm bred kajak kan vara trixig att hantera i fors, så som nybörjare skulle jag satsa på något stabilt (>55 cm bred). Om du plurrar och inte kommer upp förlorar du mycket tid. Bättre att vara 3-5 minuter långsammare på kanotsträckan än att ligga 20 minuter i forsen.
 
Mina ambitioner är höga! :)

Det kommer fler år med HÅEC som jag ska ställa upp i. Det är inget tillfälligt jag bara ska göra engång. Annars hade jag givetvis hyrt något.

Sen hoppas jag hitta fler tävlingar i framtiden att delta i där kajak är ett moment och inte bara HÅEC.

Jag letar kajak för jag vill börja paddla och paddla seriöst och jag ser hur jag kommer ha många roliga timmar med den både som träning och då jag deltar i multisporttävlingar.

Därför letar jag en kajak att köpa och då vill jag köpa en kajak som jag har roligt med länge. Alltså en investering.

Jag är otroligt envis när jag ska lära mig något nytt. Därför tror jag att en jättestabil för en nybörjare blir lite för mesigt. Jag tror jag kommer utvecklas fort när jag fått upp snitsen och kommer därför att vilja byta upp en nybörjarkajak ganska snabbt till snäppet värre.

Så varför inte börja lite svårare direkt och kanske envisa sig lite, förr eller senare kommer jag sitta och paddla även om jag får bada mer i början. Som sagt jag har massor av tid och möjligheter att träna.

Kom gärna med fler förslag på kajaker och motivera :)

Kan tillägga att jag provat på kajak förr och då forskajak, den gången gick bra och det var superroligt!
 
Just Åre är en av de tävlingarna där man förlorar mycket tid på att vurpa med fel kajak, men varför skall man vurpa, det är nog minst 20 år sedan för min del...
Med tanke på att du verkar vilja satsa på att bli en bättre kanotist så skulle jag rekommendera att gå med i en kanotklubb. Kostar mindre än ett gymmedlemskap per år, du får tillgång till gym, olika typer av kanoter och massor med kunskap. Sen kan du själv välja vilken kanot som är den bästa för just dig.
Själv har jag paddlat i typ 25 år och fuskar lite med multisport också, körde Åre för första gången 2011 och har insett att det inte finns någon kajak på marknaden som passar just mig och den tävlingen, så då är det bara att börja bygga en egen.
 
Ja kanotklubb vore något det men det finns ingen i närheten där jag bor. Tyvärr!

Jag kommer köpa mig en kajak som jag tycker verkar bra för mig.
 
Jag körde en Rocket från Nordic Kayaks. Den är antagligen tillsammans med Ruahines F1a den mest lämpade kajaken för erfarna kanotister i forsarna. Men det krävs mer träning än vad jag la ned för att vara snabb i lyften med liten sittbrunn.
 
Jag kan tycka det är onödigt mycket plast på den vilket gör den både tung och dyr. Men å andra sidan är det mer hållbart och bra andrahandsvärde. Stabiliteten är nog också lämplig för en nybörjare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar