Multisportkajak

Hej!

Någon här som har kolla på var jag kan få tag i en multisportkajak. Helst en begagnad. Har kikat runt på nätet men det går trögt.

Tips?
 
Vad vill du ha?

Skulle du ha en Multisportlåda eller en Surfskida?
En Multilåda är gjord för att kunna paddlas snabbt i strömmande vatten och forsar. En Surfskida är gjord för att fånga in havsvågor och behålla surfen på dem så länge som möjligt.

Skall du tävla i ex Svenska Cupens multisporttävlingar är en motionskajak eller en gammal racinglåda både billigare, snabbare och bekvämare än ovanstående kanottyper.
 
Okej! Tack för tipset.

Jag har dålig koll på vad jag ska ha känns det som. Kollar mycket nu och försöker lära mig om kajakerna men nu står det lite still och att prova verkar vara nästa steg.

Jag fick tips om att många multisportare använder surfskis men då kanske det inte är en idé för mig trots allt.

Jag tittat på Zedtech Cayenne och det verkade vara en kajak med lite stabilare egenskaper och lite mer allround överlag. kan den vara något?

Jag ska delta i HÅEC och det ska bli min första riktiga multisporttävling. Har aldrig fått tummen ur, men nu ska jag få det och det är kajaken som är det största problemet, just det här med val och allt.

Kan du ge förslag på några kajaker, vad har du själv multisportat med och använt för kajak. Jag antar att du har lite erfarenhet som du kan dela med dig av :)
 
Zedtech Cayenne kajaken utges för att vara en multisportkajak, havsracer eller motionskajak enligt www.kajaksidan.se

Den verkar passa mina behov, eller? Något jag bör tänka på med just den modellen.

Sen tycker jag det är svårt att hitta info om vad som är vad gällande kajaker. Det finns olika roder som jag inte blir klok på och något som heter "skott"
 
Åre

Åre är paddlingsmässigt ett undantag i Svensk Multisport eftersom det är strömmande vatten, forsar och lyft. Det innebär att multisportkajaker går bäst just vid paddlingen. Men sen tillkommer lyften och där krävs det oerhört mycket träning för att vara lika snabb upp och ned ur en Multilåda med liten sittbrunn som ur en skida eller motionskajak...Än så länge lika alltså?

Sen tillkommer konsekvenserna av en vurpa. Mulstisportlådan rollar man efter många timmars träning upp på ett par sekunder. Surfskin hoppar man upp i utan särskilt mycket träning och förlorar en halv minut. Motionskajaken förlorar du mellan fem och trettio minuter på per vurpa.

...ok planerar man att välta är en motionskajak utesluten vid det här laget...
 
Liknande trådar

Liknande trådar