Muffins på fjället.

Var i Sarek för några år sedan och tycker att det är lite roligt att bjuda på något man kanske inte förväntar sig att få under en vandring, jag bakade muffins i Trangia köket.

Började hemma med att kapa till en rund platta som var ca 5-10mm mindre i diameter än största kastrullen, borrade 10mm stora hål i den tills den såg ut som en sil. Tog sen stål spiralen från ett vanligt skrivblock för att ha mellan plattan med hål i och stekpannan.
Sätt sedan stekpannan på sedvanligt sätt, lägg i stålspiralen i pannan och ovanpå spiralen (spiralen sätter man ihop till en ring, ta därför en spiral från ett stort block så det inte blir en för liten ring) lägger man plattan med hålen. På plattan placerar man sina bakverk och på med stora kastrullen upp o ned så att det blir som en liten ugn.
Ugnen var klar, utan att prova tog jag med allt ut på fjället och nån dag in i fjällvärlden så blev det kaffe och nybakta muffins...
Blev en uppskattad kaffe efter maten den dan.

Tony.

Nu ska vi inte ägga upp oss... det går ju att torka ägg, eller köpa färdig mix.

Vad är plattan med hålen gjord av?

/Ulf

En bild säger mer än tusen ord

Jag får gratulera till kaffestunderna i Sarek. Jag minns själv hur fantastiskt nygräddade pannkakor med strösocker till kaffet smakade där... Muffins borde nog ändå vara ett strå vassare.

Skulle du inte kunna fota din skapelse så att vi andra, som inte ser just äggen som ett problem utan en möjlighet till fjälls :), kan ta del av den. Hur det än är så säger en bild mer än tusen ord!

Tror du att det hade fungerat med engångsaluminiumform som material till skivan?

Hälsningar

Tommy

Det hela var lite krångligare än så faktiskt, en i gänget som var med på vandringen är mycket allergisk mot just ägg så jag fick tag på ett recept helt utan ägg på en hemsida typ "Mat för allergiker". Om jag inte missminner mig så fanns det en hel del bra recept på den typen av sidor eftersom de ofta byter ut saker som är svåra att ta med vid vandring o frilufsliv.

Jag får gratulera till kaffestunderna i Sarek. Jag minns själv hur fantastiskt nygräddade pannkakor med strösocker till kaffet smakade där... Muffins borde nog ändå vara ett strå vassare.

Skulle du inte kunna fota din skapelse så att vi andra, som inte ser just äggen som ett problem utan en möjlighet till fjälls :), kan ta del av den. Hur det än är så säger en bild mer än tusen ord!

Tror du att det hade fungerat med engångsaluminiumform som material till skivan?

Hälsningar

Tommy

Har tyvärr lite kamera problem just nu men ska ta o försöka fixa en bild. Engångsaluminium är jag faktiskt lite tveksam till pga värmen men det kanske inte är något problem med tanke på att den aluminiumen ligger mot spiraltråden och inte emot själva stekpannan. Må va hänt att jag tog i när jag gjorde plattan, som vanligt.....

Min tanke...

... var att använda dubbla formar. Ska se om jag inte hinner testa under helgen. Har ett kolikbarn just nu så fritiden är lite begränsad.

/Tommy

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg