Ang fyrasäsongers tält
Hejsan Jonas!
Har själv bl.a. ett Hilleberg Nallo3 -91, fortfarande som nytt, och ett MHW Trinity2 -01 som båda är av tunnelmodel.
Då jag anser att Trinity är ett 3-säsongers tält och jag inte har erfarenhet av att hantera det under vinterförhållanden så är min
jämförelse i huvudsak baserad på vad jag vet om de båda fabrikatens material och funktioner. Anser dock att man i första hand
skall jämföra de olika modeller emellan på basis av deras finesser, material samt vilket behov man har. Ej fabrikat!!!
Trinity införskaffades då jag ville ha ett mindre, kompaktare och lättare tält samt spara på Nallo´t. Man tenderar trots allt att vistas större delen av sin tid i naturen under sommarhalvåret och då är ett påkostat Hilleberg "overkill". Att jag valde just Trinity berodde på att det såldes ut till en tredjedel av ordinarie pris. Tog mig dock tid att läsa vad jag fann om MHW samt pratade med de jag känner.
Då du inte skriver till vilken typ av turer eller i vilken miljö du skall vistas i, eller vilken budget du har, så blir det till att gissa.
Din profil anger dock att cykel och vandring är några av dina intressen. Därför tycker jag att bör du söka efter en lätt och utrymmessnål model. Detta utesluter enligt min mening kupol och geodesiska tält.
Tvärt emot den gällande uppfattningen har det nämligen visat sig att dessa ej är mer vindtåliga än tunneltält, tvärt om. Det är tydligen de korsade bågarna som gör att kraften i vindbyarna inte sprids utan kan koncentreras till en enstaka punkt på den underliggande bågen, om jag förstått situationen rätt, och som då i vissa lägen kan fallera. Men de extra bågarna kan i vissa lägen ge en förbättrad ventilation samt göra det lättare att resa tältet på hårt underlag. Fastän jag ägnar en stor del av min tid ute paddlandes i skärgården finner jag att tunneltält duger utmärkt!
Du vill att det skall fungera i alla typer av väder inkl. vinterförhållande. Förutsätter därför att du skall på fjälltur och då är stormmattor eller åtminstone nerdragna tältsidor att föredra. Detta har inga av MHW´s tunneltälts modeller. Kanske har detta ingen praktisk betydelse, själv har jag endast använt mitt Trinity under den snöfria delen av året, men är vinden kall så blir det till att stanna i sovsäcken för att hålla värmen. De uppdragna yttertältsidorna gör även att packningen i absiden lätt blir blöt när regn blåser in. Bottenduken är dock uppdragen en bit på sidorna så regnet når inte in i i innertältet. Hillebergs yttertält går ner till backen men trots det kan det ibland ändå byggas upp mindre mängder med snö emot innertältet när det blåst hårt.
Hillebergs ventilation sommartid har jag läst en del synpunkter på. Detta löses dock lätt med en pinne mellan ytterduk och mark samt att man öppnar upp en liten bit i den övre delen av dörren.
Största invändningen ang. MHW´s tält är dock att bågarna fäster i innertältet och att man sedan sätter på ytterduken. Detta gör det svårt att hålla innertältet torrt när man reser det i regn och rusk.
Hillebergs hopkopplade inner och yttertält gör detta till en enkel match. Att man dessutom kan packa ner innertältet innan man tar yttertältet på Hilleberg gör att det är överlägset i dåligt väder.
I amerikansk press visas tälten oftast utan regnskydd och visst är det skönt att sova med bara ett tunt innertält en natt med bra och stabilt väder. Denna funktion finns dock även hos Hilleberg med hjälp av stånghållare som finns som tillbehör.
Hilleberg går vad jag förstår att beställas i olivgrön eller röd ytterduk. Har hört att man ev. kan beställa den även i beige. Själv så föredrar jag den mörka olivgröna färgen inte minst till hänsyn för andra frilufsare.
MHW´s olika modeller har olika färger på sina yttertält men de flesta är i mitt tycke för ljusa och nästan alla har ett litet fönster som jag läst att vissa är förtjusta i. Själv vill jag sova i mörker vilket blir svårt sommartid på våra nordliga breddgrader då det är ljust dygnet runt. Helst även utan insyn...
Vad MHW´s konstruktörer tänkte på när de utrustade sina tält med svarta tältlinor är även det ett mysterium. Hillebergs röd/vita går väl ann men det borde vara lag på reflekterande material.
Jobbigt efter en "blöt" kväll...
Beträffande vävarna så förfaller det för mig som att silikon eller pu-belagda vävar håller ute regn lika bra. Hillebergs väv sägs dock klara UV-ljus som bryter ner fibern bättre. Även rivstyrkan sägs vara bättre än andra tillverkares och ännu har jag inte sett ett oberoende test som emot säger detta. Har dock hört att silikon belagda vävar lättare tar fyr.
Beträffande vävarnas kvalité i innertältens golv och tak så tror jag det är ganska lika.
MHW har otroligt starka Y formade tältpinnar som visserligen är mindre än Hillebergs men som klarar hårdare och stenigare underlag.
Har ingen erfarenhet av Hillebergs nya Featherlite-bågar men flera har skrivit i detta forumet och sagt sig haft problem att få isär dem.
Möjligen kan man beställa Hilleberg med Easton bågar som de var utrustade med förr och som MHW använder. Dessa har alltid fungerat för mig.
MHW är ett bra och prisvärt alternativ om man söker ett tresäsongers tält. Anser dock att sammantaget så är Hilleberg i mitt tycke marknadsledande på fyrasäsongerstält för våra breddgrader både vad det gäller funktion och material. Möjligen kan det finnas andra bra alternativ. Bland annat de norska märkena kan erbjuda ett för dig mer prisvärt alternativ.
Om jag dock skulle våga ge dig ett köpråd på en bra model som fungerar även på vintern så tycker jag att nya Nallo GT med stor absid är ett tekniskt mästerverk(2,7kg!). Tillräckligt lätt för att även fungera för två och ev. en person.
Vill man dock prioritera slitstyrka framför vikt så har Hilleberg andra bra 3-manstält av tunnelmodel.
Se där, nu fick alla "älska-att-hata-Hilleberg"-fantaster ett nytt inlägg att plocka isär.
Tycker dock att allt hackande på positiva inlägg om Hillebergtält börjar bli mer tröttande än inläggen i sig...
MVH!
Peter
(som fortfarande svarar utan att skaffa sig egen ekonomisk vinning på kuppen...!)
[Ändrat av theDude 2002-08-08 kl 00:59]