Mtn Hw kontra Hilleberg

Nu kör vi en till hilleberg against the world-tråd!

Jag är i tältköpartagen och undrar om jag törs köpa ett tält från mountain hardwear eller om det trots allt ändå är Hilleberg som gäller? Jag vill ha ett
3-perstält som är lätt och kan användas vinter som sommar och är ändå beredd att köpa ett Hilleberg som ju av många anses vara överlägset. Men jag har kikat lite på mtn hw´s tält och de verkar ju också bra. Vad tror ni? Nån som ha erfarenhet av mtn hw?

*suck* Ännu en tälttråd...

Utan att gå in alltför mycket på detaljer så bör man fråga sig själv till vad man tänkt använda sitt tält. Om man tänker använda tältet i det blöta Norden eller på andra ställen där det ofta regnar så förespråkar jag tält i "nordisk-brittisk" tradition där ytter- och innertält sitter ihop.

Let the flame war begin!

Det är väl kanske inte Hilleberg vs Mtn HW man ska jämföra utan snarare de olika modellerna. Vad du ska använda tältet till är A och O.

Vanlig fjällvandring/skogsturer = HB tunneltält
Alpint = Mtn HW kupol / HB kupol / singlewalltält / bivacksäck (light is da shit!)

Väldigt grovt men i alla fall.
För att svara på en av dina frågor så - ja jag har ett Mtn HW Trango 2. True bomber. För mina behov var valet mellan detta och HB enkelt men det varierar som sagt...

/m

Ang fyrasäsongers tält

Hejsan Jonas!
Har själv bl.a. ett Hilleberg Nallo3 -91, fortfarande som nytt, och ett MHW Trinity2 -01 som båda är av tunnelmodel.
Då jag anser att Trinity är ett 3-säsongers tält och jag inte har erfarenhet av att hantera det under vinterförhållanden så är min
jämförelse i huvudsak baserad på vad jag vet om de båda fabrikatens material och funktioner. Anser dock att man i första hand
skall jämföra de olika modeller emellan på basis av deras finesser, material samt vilket behov man har. Ej fabrikat!!!

Trinity införskaffades då jag ville ha ett mindre, kompaktare och lättare tält samt spara på Nallo´t. Man tenderar trots allt att vistas större delen av sin tid i naturen under sommarhalvåret och då är ett påkostat Hilleberg "overkill". Att jag valde just Trinity berodde på att det såldes ut till en tredjedel av ordinarie pris. Tog mig dock tid att läsa vad jag fann om MHW samt pratade med de jag känner.
Då du inte skriver till vilken typ av turer eller i vilken miljö du skall vistas i, eller vilken budget du har, så blir det till att gissa.

Din profil anger dock att cykel och vandring är några av dina intressen. Därför tycker jag att bör du söka efter en lätt och utrymmessnål model. Detta utesluter enligt min mening kupol och geodesiska tält.
Tvärt emot den gällande uppfattningen har det nämligen visat sig att dessa ej är mer vindtåliga än tunneltält, tvärt om. Det är tydligen de korsade bågarna som gör att kraften i vindbyarna inte sprids utan kan koncentreras till en enstaka punkt på den underliggande bågen, om jag förstått situationen rätt, och som då i vissa lägen kan fallera. Men de extra bågarna kan i vissa lägen ge en förbättrad ventilation samt göra det lättare att resa tältet på hårt underlag. Fastän jag ägnar en stor del av min tid ute paddlandes i skärgården finner jag att tunneltält duger utmärkt!

Du vill att det skall fungera i alla typer av väder inkl. vinterförhållande. Förutsätter därför att du skall på fjälltur och då är stormmattor eller åtminstone nerdragna tältsidor att föredra. Detta har inga av MHW´s tunneltälts modeller. Kanske har detta ingen praktisk betydelse, själv har jag endast använt mitt Trinity under den snöfria delen av året, men är vinden kall så blir det till att stanna i sovsäcken för att hålla värmen. De uppdragna yttertältsidorna gör även att packningen i absiden lätt blir blöt när regn blåser in. Bottenduken är dock uppdragen en bit på sidorna så regnet når inte in i i innertältet. Hillebergs yttertält går ner till backen men trots det kan det ibland ändå byggas upp mindre mängder med snö emot innertältet när det blåst hårt.

Hillebergs ventilation sommartid har jag läst en del synpunkter på. Detta löses dock lätt med en pinne mellan ytterduk och mark samt att man öppnar upp en liten bit i den övre delen av dörren.

Största invändningen ang. MHW´s tält är dock att bågarna fäster i innertältet och att man sedan sätter på ytterduken. Detta gör det svårt att hålla innertältet torrt när man reser det i regn och rusk.
Hillebergs hopkopplade inner och yttertält gör detta till en enkel match. Att man dessutom kan packa ner innertältet innan man tar yttertältet på Hilleberg gör att det är överlägset i dåligt väder.
I amerikansk press visas tälten oftast utan regnskydd och visst är det skönt att sova med bara ett tunt innertält en natt med bra och stabilt väder. Denna funktion finns dock även hos Hilleberg med hjälp av stånghållare som finns som tillbehör.

Hilleberg går vad jag förstår att beställas i olivgrön eller röd ytterduk. Har hört att man ev. kan beställa den även i beige. Själv så föredrar jag den mörka olivgröna färgen inte minst till hänsyn för andra frilufsare.
MHW´s olika modeller har olika färger på sina yttertält men de flesta är i mitt tycke för ljusa och nästan alla har ett litet fönster som jag läst att vissa är förtjusta i. Själv vill jag sova i mörker vilket blir svårt sommartid på våra nordliga breddgrader då det är ljust dygnet runt. Helst även utan insyn...;)

Vad MHW´s konstruktörer tänkte på när de utrustade sina tält med svarta tältlinor är även det ett mysterium. Hillebergs röd/vita går väl ann men det borde vara lag på reflekterande material.
Jobbigt efter en "blöt" kväll...

Beträffande vävarna så förfaller det för mig som att silikon eller pu-belagda vävar håller ute regn lika bra. Hillebergs väv sägs dock klara UV-ljus som bryter ner fibern bättre. Även rivstyrkan sägs vara bättre än andra tillverkares och ännu har jag inte sett ett oberoende test som emot säger detta. Har dock hört att silikon belagda vävar lättare tar fyr.
Beträffande vävarnas kvalité i innertältens golv och tak så tror jag det är ganska lika.

MHW har otroligt starka Y formade tältpinnar som visserligen är mindre än Hillebergs men som klarar hårdare och stenigare underlag.
Har ingen erfarenhet av Hillebergs nya Featherlite-bågar men flera har skrivit i detta forumet och sagt sig haft problem att få isär dem.
Möjligen kan man beställa Hilleberg med Easton bågar som de var utrustade med förr och som MHW använder. Dessa har alltid fungerat för mig.

MHW är ett bra och prisvärt alternativ om man söker ett tresäsongers tält. Anser dock att sammantaget så är Hilleberg i mitt tycke marknadsledande på fyrasäsongerstält för våra breddgrader både vad det gäller funktion och material. Möjligen kan det finnas andra bra alternativ. Bland annat de norska märkena kan erbjuda ett för dig mer prisvärt alternativ.

Om jag dock skulle våga ge dig ett köpråd på en bra model som fungerar även på vintern så tycker jag att nya Nallo GT med stor absid är ett tekniskt mästerverk(2,7kg!). Tillräckligt lätt för att även fungera för två och ev. en person.
Vill man dock prioritera slitstyrka framför vikt så har Hilleberg andra bra 3-manstält av tunnelmodel.

Se där, nu fick alla "älska-att-hata-Hilleberg"-fantaster ett nytt inlägg att plocka isär.
Tycker dock att allt hackande på positiva inlägg om Hillebergtält börjar bli mer tröttande än inläggen i sig...:)
MVH!
Peter
(som fortfarande svarar utan att skaffa sig egen ekonomisk vinning på kuppen...!)
[Ändrat av theDude 2002-08-08 kl 00:59]

Re: Ang fyrasäsongers tält

theDude; sa:
Detta utesluter enligt min mening kupol och geodesiska tält.
Tvärt emot den gällande uppfattningen har det nämligen visat sig att dessa ej är mer vindtåliga än tunneltält, tvärt om. Det är tydligen de korsade bågarna som gör att kraften i vindbyarna inte sprids utan kan koncentreras till en enstaka punkt på den underliggande bågen, om jag förstått situationen rätt, och som då i vissa lägen kan fallera.

[Ändrat av theDude 2002-08-08 kl 00:59]

Stämmer verkligen detta?
Enligt HB:s reklam skall nämligen just deras geodetiska tältkonstruktion, som de använder på bl.a. modellen Saivo, vara ett av de tält som Svenska Polarforskningssekretariatet använder sig av i Arktis, Antarktis, Kanada och Sibirien.

Orsaken till detta kan, naturligtvis vara andra än vindstabiliteten. Jag tänker då främst på utvändiga bågar. Men det borde, rent logiskt, också vara så att de väljer tält som klarar av väderförhållandena på dessa ställen. Och jag har svårt att tänka mig få ställen det blåser mer och hårdare (finns säkert men jag tror ni förstår vad jag menar).

HB skriver dessutom så här på sin hemsida om just modellen Saivo:

Saivo är ett av marknadens stabilaste, starkaste och bäst hårdvädersanpassade tält! Det står som hugget ur klippan i stormbyarna!

Visst är detta reklam och skrivet för att sälja. Men det finns ju åt minstånde vissa regler som gäller för hur mycket man får "överdriva".

Så min fråga är egentligen följande:
- Stämmer påståendet, generellt, att geodetiska tält är mindre vindstabila än tunneltält?

Om så är fallet så torde HB:s reklamtext vara ett fall för konsumentombudsmannen, eller?

Mvh!
// Niklas

Under September ska jag upp till Sarek med mitt Trango 3.1 (MtnHW, geodät, 3 pers), kommer tillbaka med mer kommentar i början av oktober.

Betr. fönster: Trango 3.1 hat två av dom, i taket och i den större absiden, båda kan stängas: ljuset kommer väl inte att vara problem.

'Lätt' är det inte iallafall. Men detaljer verkar bra: två dörrar, en mycket stor absid, en inte så stor, innertältet är spänt, nästan alla utrustning hamnar i inbyggda nätt-fickor (mesh pockets), takfönstret (regelbart) är kanon, möjligheter för stormsäkring ('guy-out-loops').

Kan någon jämför Hillebergs och Warmlites tunneltält (även lättare) (http://www.warmlite.com/tents.htm) ?

Lukas

Det var första gången som jag hört/läst någon säga att kupol och geodesiska skulle vara mindre stabila än tunneltält i vissa situationer. Jag kanske inte har rätt kunskap men anledningen till att geodesiska och kupoltält anses vara stabilare är just det att stängerna avlastar varandra, dessto fler korspunkter dessto större spridning av lasten mellan stängerna, speciellt om det är möjligt att fästa linor i korspunkterna som då också sprider ut lasten till markfästen. Med andra ord så är geodesiska (vanligt med 7 korspunkter) överlägsna kupoltält (vanligt med 3)också. Naturligtvis spelar då korspunkten en viktig roll som "lastbalanserare" men den behöver inte bli en svag punkt för det, den undre bågen får ju bara ta upp det tryck som den övre inte klarar av att hantera på egen hand. Sedan sprids också trycker runt tältet (eftersom bågen går runt) och på andra sidan är det ju bågarna omvända så den undre blir den övre, så att säga, och får där avlastning och stöd.

I ett tunneltält finns ingen lastbalasering alls så där får varje båge ensamt bära sin last. Det måste bara vara sämre och det har jag hört några historier om också.

Självklart skulle man kunna tänka sig att det går att konstruera ett tält så att all belastning koncentreras till några få punkter och kanske att något kupol eller geodesiskt tält är sådant men generellt är de avsevärt stabilare än tunneltält. Även om det är försäljarsnack så tror jag på tälttillverkarna i det avseendet att de alltid proklamerar sina geodesiska tält som de mest stabila. Har någon sett en tälttillverkare påstå att deras tunneltält mer vindtåligast?

/Björn

Okej, tack för svaren.

Hb alltså!
Jag ber om ursäkt för den knapphändiga info jag bifogade när jag slängde ut frågan, dessutom vet jag ju att det finns massor av HB-trådar att läsa på. Vad jag ville veta är om det är någon ide att köpa ett annat tält än just Hilleberg när man tältar ute i fjällterräng året om (dock har jag ej tältat på vintern pga dåligt tält), och när jag dessutom anser mig ha råd att lägga typ 5000 på ett tält.
Men det verkar ju inte så, fast visst tänker jag till lite extra när jag kanske kan spara 2000 pix på att välja ett annat märke.
Nåja, tack ska ni i alla fall ha för att ni orkade med en till tältfråga! :) / Jonte

Jo, det kan kanske vara ide att köpa ett annat tält än just Hilleberg, även om du anser dig ha råd med det. Jag använder ett Haglöfs tunneltält som jag är nöjd med (jag äger även ett Hilleberg). Vaude gör också ett fint kupoltält som, om jag inte minns fel, är lättare än Hilleberg Staika.

Kom ihåg att MYCKET FÅ personer tältar i orkan på en kam över 6000 meters höjd. Och gör du det bör du ändå inte använda ett använt tält eftersom små osynliga repor kan fungera som brottanvisningar, dessutom bryts materialet ned av solljus. Köp därför ett tält för de behov du ser de närmaste åren. De flesta, antagligen alla, märkestält klarar cykel- och vandringssemester även i mycket hård blåst och regn. Fundera istället på om du vill ha tunnel, kupol, geodesiskt eller ryggåstält (finns ryggåstälten kvar?). Jämför sedan de tillverkare som finns. Kompromissa sedan inte för mycket med priset. HB Staika är min favorit.

/Johan

Vintertältning

Jag undrar hur Mountain Hardwears tält fungerar på vintern. Själv har jag alltid använt Hilleberg - där ventilationen bygger på ventiler som sitter en bit upp och som kan stängas.

På MH (Trango osv) tält finns (väl) inga sådana utan ventilationen bygger på avstånd mellan ytterduk och mark. Hur blir ventilationen på vintern (risk för snödrev) så man blir tvungen att skotta över glipan för att inte få in hela snödrevet i tältet.

(Däremot finns ju en hel del ventiler på MH i innertältet)

Kort sagt hur är ventilationen i ett MH då glipan mellan yttertält och mark är överskottad?

Det kan ju bli en del kondens på vintern även i ett Hilleberg med sina stora ventiler.

Flex!

Hejsan!
Först och främst skrev jag inte att tunneltält var vindstabila utan vindtåliga. Hur vida mitt tält står upp eller niger i vind är för mig ointressant. Bara det klarar sig igenom ovädret och det tror jag de flesta kan hålla med om :).
Orsakerna till vindtåligheten är komplexa och skiljer sig radikalt fabrikat och tunneltälsmodeller emellan.

Man kan därför inte som Björn gör beskriva hur ett tält hanterar vind bara genom att titta på bågarna. Tältets förmåga är ett samspel mellan bågar, duk och tältliorna samt deras infästning! Kombinationen av dessa är dock i mina ögon viktigare hos tunneltält än på geodesiskatält. Björns resonemang att tunneltält saknar lastbalansering är därför utan värde.
Det var dock intressant läsning som beskriver tanken bakom geodesika tält, även om det bara är halva sanningen. Det verkar även som om du blandar ihop stabilitet med tålighet(m.a.o flex!)i vind ibland.

För en tid sedan var det en bra diskussion om just tälts vindtålighet. Många rövarhistorier men även ett och annat intressant.

Tex skrev Anders Nilson, Utsidan (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7885&pagenumber=2):

"Faktum är att Tyska Outdoor för ett antal år sedan gjorde ett vindtunnel test av tält, och de lät tältet rotera mot vinden för att se hur de klarade sidvindar. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket vind de utsatte dem för men det var faktiskt Hilleberg Nammatj2 som höll bäst (jmf med bla VE25 och Sierra Stretch Dome), och det var efter hårt analyserande de kom fram till att det berodde på just flexibiliteten och samspelet mellan duk, linor och stänger. Till och med Herr Hilleberg var mycket förvånad över resultatet."

Möjligen har det skett en del framsteg med geodesiskatält sedan dess. Att flertalet expeditioner använder geodesiskatält kan även bero på andra faktorer men det har ni väl tänkt på redan...
Tex att man:
Behöver gott om utrymme för all utrustning.
Om en båger trots allt brister så havererar inte hela tältet.
Bättre ventilation och mindre kondens på tältduk.
Samt att man faktiskt oftast inte bär utrustningen på ryggen själv då de kan vara av betydligt större modell (...än det tremanstält för vardags bruk som frågan i denna linan gällde...).

Det Anders skrev kan dock tjäna som exempel på hur suveränt ett välkonstruerat tunneltält fungerar. Det var även så mitt inlägg var menat.

MVH!
Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Helsport Fjellduk X-TREM kontra Jervens fjälldukar Bo och sova 4
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
rakel ME kontra Ajungilak kontra Haglöfs... Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg