nermander; sa:
mlindstrom; sa:
Coop har ingen egen reparationsservice, utan dom ger bort det till lokala handlare. Därför är det en alldeles utmärkt kvalitetsindikator, då de lokala cykelhandlarna får ta smällen och fixa problemen på Logan hojjarna.
"Ta smällen"?? Om Coop lejer ut servicen till lokala handlare så får ju dessa lokala handlare betalt av Coop för det...
Det är ju helt enkelt vanlig outsorcing, som är så populärt idag. Och det är en av anledningarna till att Coop kan hålla lägre priser (det är dyrare att ha egna verkstäder än att betala andra verkstäder för att göra jobbet).
Alla billighetscyklar lider av samma sak. Dom är tillverkade och säljs i ett enda syfte, nämligen att vara så billiga som möjligt. Billigt i tillverkning, billigt i montering och billigt i försäljning.
Visst, alla tillverkare vill tillverka så billigt som möjligt, men en tillverkare som till exempel Logan har inget kvalitetsrykte att bry sig om.
En av faktorerna är inköpsvolymen (köper man ett par hundra tusen växlar av Shimano får man nog rätt bra rabatt). En annan av faktorerna (som framförallt Coop utnyttjar) är att man kör med egna varumärken och inte behöver betala dyrt för att det är ett fint märke.
Och Logan är ingen tillverkare, det är Coops eget varumärke. Precis som Signum eller "blåvitt".
Men visst är det en liten skillnad i kvaliten. Den största skillnaden ligger oftast i den manuella kontrollen (det är den som är dyr, tillverkningen av delarna görs till största delen maskinellt och har väldigt jämn kvalitet).
Peter, återigen vill du misstförstå med flit när dina argument inte räcker till. Jag är ledsen att jag benämnde Logan som en tillverkare, jag brydde mig inte om att skriva att det var Coops eget märke, för det tror jag har framgått för alla i denna tråd förutom just dig.
Var också snäll och ryck inte ut mina argument ur sitt sammanhang. Jag skrev "ta smällen" som en metafor för hur mycket arbete cykelhandlarna runt Coop et al får på grund av/tack vare kvaliten på billighetscyklarna. Jag tror det framgick för de flesta.
Visst är inköpsvolymen en faktor som pressar priset. Gör man en upphandling på rammaterial av enkelt material som skall sammanfogas på billigast möjliga sätt utan att större kvalitetskontroll utförs så visst går det att få ner priset betydligt mer än om man brydde sig mer om slutresultatet än om nöjda återkommande kunder.
Men det är klart, Kona som till exempel har sålt över 250 000 Kona Stinky -04 lär väl inte bry sig om volymvinster?
Åsikter utan fakta? Gå in på närmsta Coop och be dom:
1. Förklara hur du justerar cykeln så att den passar för din sittställning
2. Svara på vilken alu-legering det är i ramen
3. Svara på vart den är tillverkad någonstans
Det är frågor som de kunniga cykelaffärerna kan svara på. Jag kommer bli mycket förvånad om du får svar på dom frågorna från Coop.
Jag har sagt det för och jag säger det igen, service, hjälp och råd från butiken är minst lika viktigt som märket på cykeln.
===Peter skrev===
En annan av faktorerna (som framförallt Coop utnyttjar) är att man kör med egna varumärken och inte behöver betala dyrt för att det är ett fint märke.
===Peter skrev===
Utnyttjar är exakt rätt ord.
Väldigt ofta sitter det till exempel Tekro bromsar på. Man betalar väldigt billigt för dom, eftersom det rent ut sagt är skräp! Tekro har sågats gång på gång av mtb journalister, godset i bromshandtaget är undermåligt. "armarna" som håller i bromsklossarna är mjuka så dom ger med sig. Ofta så är de inte justerbara heller. Men billiga det är dom. Den som har sådana på sin cykel och har testat (till exempel) Deore LX bromsar inser snabbt varför dom är så billiga.
Det är inte egna varumärken man använder. Man köper in billighetsmärken även där.
/Mattias