crazy skrev: på något vis känner jag igen dikussionen från tex tältdiskussioner om Hilleberg. Det primära är ju att man kommer iväg.
Liksom med cyklar beror det på vad man ska använda dem till. Åker man till Lappland eller Jämtland o vandrar och kanske till Säffle eller Kolmården eller Grekland är det helt OK med ett billigt tält så länge man reser på sommaren och det håller tätt vid regn och är någorlunda stabilt i vind. För mer krävande turer är dock Hilleberg att föredra. För egen del har vi nött ut ett Namatj GT och är inne på vårt andra. Det är lätt, tål hård vind, har en rymlig absid (som t ex rymmer cyklar), kan användas på hög höjd och på snö eller glaciär, enda svagheten är att vid mycket tungt snöfall, typ 30 cm på en gång, sjunker taket in om man inte tar bort snön.
BILLY_L; sa:
Ville bara säga att min Merida Dakar 670 som jag köpte för 3 år sedan funkar utmärkt. Den kostade då 4700 kr och jag har använt den och använder den ungefär så som Erika vill använda sin till.
Jag känner inte till just Dakar modellen men kan säga, att Merida räknas alldeles klart som ett kvalitetsmärke. Merida är en Taiwanesisk firma som varit instrumentell i utvecklingen av TIG-svetstekniken för storskalig produktion. Deras ramar tillhör de bättre, liksom Giant (en annan Taiwanesisk firma), och har konkurrenskraftiga priser. Vi har vänner som hojar på Merida och de är mycket nöjda med sina. De bättre modellerna finns företrädda i elitklasserna på långloppen etc.
filifjonkan; sa:
Jag skulle ändå vilja fråga någon som vet lite mer om vad man kan vänta sig av en sådan cykel. Min nivå är rätt låg, jag kör mest på större stigar och grusvägar. Det är enbart för tränings skull, eventuellt kan jag komma att köra någon mtb-o om tillfälle ges.
Du kan vänta dig att den ser ut som en MTB men inte är det. Under några år var drygt hälften av alla hojar som såldes MTBs. Det var à la mode. Få var gjorda för att åka på stig. De flesta användes för att posera. De såg läckra ut. Idag är det nästan bara Biltema o Cykelringen som säljer sådana MTBs. De duger inte att åka med i skogen. De kan möjligen användas av poserande pubertets glin för att åka slalom bland mammor som drar barnvagnar o andra flanörer i en nationalpark. De tycker de är tuffa, äger hela världen, när de åker 20 km i timmen bland fotgängare. Dylik aktivitet har dock inget med MTB att göra.
Om du ska träna och kanske köra någon MTB-O ska du självfallet ha en hoj som är konstruerad för det. Som håller några år och som är kul att åka på. Merida är inget dumt märke, detsamma kan sägas om Giant, båda är Taiwanesiska men håller utmärkt kvalitet och har bra komponenter eftersom de har stora serier kan de pressa priserna. Låt dig inte avskräckas av att de är Taiwanesiska. Taiwan är världsledande på cykelproduktionsteknik, Crescent, Scott, Monark, Specialized, stora delar av Treks och Bianchis produktion, tillverkas där. Kort sagt Taiwan producerar en mycket stor del av de bättre hojarna som finns på marknaden. Vill man ha något annat blir det betydligt dyrare.
När det gäller komponenter är Deore helt OK. De är stryktåliga och inte blodigt dyra. Kolla bara att det är Deore rakt igenom inte bara på bakväxeln. När det gäller gafflar är det Marzocchi, Rockshock och Manitou som står för kvalitet och servicebarhet.
Viktigast är dock att hojen passar dig, att den inte är för stor eller tung och klumpig, att du når bra, sitter bekvämt etc. En bättre cykelhandlare är bra hjälp. Pröva gärna flera o jämför innan du slår till.
Per