Patetisk Himalaya Turism
Jag kan inte halla mig fran att lagga mig i denna trad da den verkar sakna inlagg fran personer som pa nara hall beskadat Himalaa turismen och dess baksida. Jag vill ocksa passa pa att poangtera vikten av att respektera stil och etik i Himalaya. For icke klattrare sa kan jag forsta att det ar sak samma men for oss som haller pa med Himalaya klattring och for oss som forsoker tanja pa granserna och gora bestigningar utan att lamna spar efter oss sa ar det viktigt.
Man kan bli en klattrare for allmenheten genom att klattra Everest men man ar inte en klattrare ibland klattrare for att man gjort Everest om man inte gor det i Alpin Stil pa hosten. Tvarr har det gatt sa langt att om man vill fa en riktig upplevelse i Himalaya sa maste an antingen aka till berg under 8000 eller aka off season.
Jag tycker detta citat av Mark Twight ar en bra illustration for hur nagra av oss som forsoker pa nya saker i sma team utan massa fix rep, O2 och annan dynga tanker.
“…I’m an elitist prick and I think posers have polluted mountaineering…They make the summit,
not the style, the yardstick of success.” Taget ur Beyond The Mountain av Steve House, Patagonia Books.
Det ar patetiskt att se Himalaya Turister ova stegjarnsfardigheter i baslagret pa vag att bli uppslapade pa sin forsta 8000 metare. Sherpas och HAPS utsatts for enorma risker for att dessa turister ska fa testa pa hoghojdsklattring. De ar alla ignoranta idioter i mina ogon. Inte bara for att det sanknar kunskap om hur man tar hand om sig sjalva utan mer for att de helt saknar kunskap om hur man tar hand om andra som rakar illa ut. Forblindade av ambition och utan erfarenhet ar dom en fara for alla som befinner sig pa berget.
Ska man hjalpa dessa idioter nar dom passerat gransen for vad de ar fysiskt kapabla att klara eller ska man ignorera dem som de hade gjort mot dig? Svaret e TYVARR enkelt man ska sa klart hjalpa dem men man far vara beredd pa att det kommer ske till priset av ens egen bestigning. Darfor maste man ha med det i snia berakningar nar man aker till berg som delar BC med dessa turist leder.
Personligen tycker jag att Himalaya guidning borde forbjudas. Klarar man inte av att klattra i alpin stil sa borde man stanna hemma. Detta tycker jag av tva skal.
1. Sherpas och HAPS far inte en ersattning som star i proportion till de risker de utsatter sig for.
2. Dessa Expeditioner som klattrar i Expeditions stil lamnar kvar for mycket skit pa bergen och den "rellativa tillganglighet" som skapas dar for mycket folk som pa ett onaturligt satt sliter ner dessa berg.