Jo, Primus Omnilite Ti säljs utan tystbrännarhatt, som ju är ett tillbehör. Å Primus själva säger att deras tystbrännarhatt bara funkar med bensin (läs Power fuel). Inte med fotogen eller dylikt. "The silencer is not suitable when burning diesel, kerosene/paraffin or aviation fuel."Primus OmniLite Ti med sitt 'originaltillbehör' Primus ljuddämpare för Primus OmniLite Ti.
Säljs den ens utan hatten? Vem är så korkad att de köper den utan hatten?
Och sedan har vi, som du säger, alla de "dubbelkranade" brännare som Gary Adams har designat tystbrännarhattar för. Och det är många... (Vissa saknar också ventil vid pumpen/bränsleflaskan eftersom den ventilen egentligen inte behövs, den är en spillover från möjligheten att ansluta gasolbehållare. Så de blir väl egentligen "enkelkranade"...) Så att lösa det här är numera lätt som en plätt.
Tidigare var det nog bara Gunnar Finns KAP-Arctic och Optimus' Explorer 11 (som bägge använder Optimus' 207-brännare) som kommer i närheten av de kriterierna: full reglerbarhet och hattbrännare - avsedda för hantering som 'bärbara' campingbrännare. Resten av Opti 207-brännarna kom i olika, mer eller mindre, tunga 'hus'.
/Odd
PS
Personligen gillar jag inte MSRs bränsleslangslösning; för styv och för kort. Det hade de kunnat lösa bättre... Man får ju nästan bryta ihop slangen för att få ner den och brännaren i en kastrull. Vi får se om jag med tiden lyckas få dit en Primus reservdelsslang och pump istället på mitt Dragonfly...
Angående slanglängd, så ser jag ingen vits med lång slang. På enkelkranade kökssystem innebär ju lång slang bara att tar längre tid mellan kranvridning och påverkan på lågan. Dessutom blir det ju som regel också mer bränsle i slangen, vilket tar längre tid att bränna bort vid kökets avstängning. Alltså mer eldning för kråkorna.
Angående Dragonfly, så rekommenderar jag att att du först testar köket med originalpump och MSR-flaska. Är du fortfarande missnöjd, så kan ju alltid byta slang + pump senare.
/Niklas
Senast ändrad: