MSB översvämningskarta

Med en hammock så slipper man ifrån bekymmer med en tältplats, om man inte är på fjället. :)
LIte tunga att bära på men funkar bra i trädgården

:cool:

/Patrik, som tycker det heter hängmatta på svenska

Kollade MSB sida och hittade att de har ambitionen att visa vilka områden
i landet som riskerar att översvämmas vid störtregn.
Väldigt intressant och bra referens när man letar tältplats.
Här är sidan där de presenterar sin idé: https://www.msb.se/sv/verktyg--tjan...betydande-oversvamningsrisk---visningstjanst/
Det finns en länk som man skall kopiera och klistra in i Goggel Earth.
Tanken var att man skulle få se vilka områden i landet som riskerar översvämning,
istället får man en karta över sverige där MSB har sina kontor.
Friskt vågat - platt fall.
De vill antagligen att man skall besöka något av kontoren för att ta nummerlapp, skanna QR kod,
identifiera sig med Bank ID efter några timmars väntan innan man får köpa en utskrift av en sådan karta...

Filen i länken innehåller bara 25 punkter som visar platser med översvämningsrisk. Inte särskilt spännande. Alla dessa 25 områden finns i länken som Larssky postade i inlägg #4. Där finns även kartor som visar utbredningen av områdena. Ni har alltså inte gått miste om någon information bara för att ni inte kan öppna filen.

Vet inte om MSBs karta känns så himla nödvändig när man ska välja tältplats egentligen, sunt förnuft får duga tillsvidare.

Väldigt intressant och bra referens när man letar tältplats.
Tror man klarar sig bra om man inte tältar i svacka eller där regn kan rinna vid regn. Tipset är alltså att undvika lågpunkter.

Lite sunt förnuft kommer man troligen långt med när det gäller att undvika att bada med tältet vid regn.

MSB och deras karta är nog den sista karta jag skulle titta på om jag vill undvika att sätta upp tältet på en olämplig plats. Jag skulle inte ens tänka tanken.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg