MSB översvämningskarta

Med en hammock så slipper man ifrån bekymmer med en tältplats, om man inte är på fjället. :)
LIte tunga att bära på men funkar bra i trädgården

:cool:

/Patrik, som tycker det heter hängmatta på svenska

Kollade MSB sida och hittade att de har ambitionen att visa vilka områden
i landet som riskerar att översvämmas vid störtregn.
Väldigt intressant och bra referens när man letar tältplats.
Här är sidan där de presenterar sin idé: https://www.msb.se/sv/verktyg--tjan...betydande-oversvamningsrisk---visningstjanst/
Det finns en länk som man skall kopiera och klistra in i Goggel Earth.
Tanken var att man skulle få se vilka områden i landet som riskerar översvämning,
istället får man en karta över sverige där MSB har sina kontor.
Friskt vågat - platt fall.
De vill antagligen att man skall besöka något av kontoren för att ta nummerlapp, skanna QR kod,
identifiera sig med Bank ID efter några timmars väntan innan man får köpa en utskrift av en sådan karta...

Filen i länken innehåller bara 25 punkter som visar platser med översvämningsrisk. Inte särskilt spännande. Alla dessa 25 områden finns i länken som Larssky postade i inlägg #4. Där finns även kartor som visar utbredningen av områdena. Ni har alltså inte gått miste om någon information bara för att ni inte kan öppna filen.

Väldigt intressant och bra referens när man letar tältplats.
Tror man klarar sig bra om man inte tältar i svacka eller där regn kan rinna vid regn. Tipset är alltså att undvika lågpunkter.

Lite sunt förnuft kommer man troligen långt med när det gäller att undvika att bada med tältet vid regn.

MSB och deras karta är nog den sista karta jag skulle titta på om jag vill undvika att sätta upp tältet på en olämplig plats. Jag skulle inte ens tänka tanken.

Skillnaden är väl att de flesta köper ett hus som redan står där.

Ja, fast någon har nästan alltid tagit beslutet att bygga där.
Eller köpa där.

Förr byggde man nästan bara båthus eller kvarnar nära vatten, boningshus byggde man helst på höjder.
Det fanns en anledning till det.

Det kan vara trevligt att bo i närhet till vatten, men inte alltid så lyckat.

Senast ändrad:
Här bredvid villaområdet har kommunen byggt ut med en stor damm, vilket i princip eliminerat risken för översvämningar (i källarna, då varenda hus har det). Annars var det oerhört vanligt förr, så det är skönt med liknande förebyggande åtgärder.

Ute i naturen brukar det komma till en ganska självklart där man kan slå läger eller stanna upp för en paus. =)

Här bredvid villaområdet har kommunen byggt ut med en stor damm, vilket i princip eliminerat risken för översvämningar (i källarna, då varenda hus har det). Annars var det oerhört vanligt förr, så det är skönt med liknande förebyggande åtgärder.

Ute i naturen brukar det komma till en ganska självklart där man kan slå läger eller stanna upp för en paus. =)
De har skapat en falsk säkerhet vill jag påstå.
De mest frekventa små översvämningstillfällena kan de ha påverkat men de större, i volym och tid, hamnar långt utanför vad den typen av dammar kan hantera och överraskningen blir då större.

Absolut, det tror jag också till viss del, dock har det inte skett några märkbara förändringar enligt MSB (återkommande översvämningar över tid), om man utgår från deras historik, och det verkar dessutom som att denna åtgärd skulle tillämpats från första början. I detta fall tror jag att det var underdimensionerat från start, för dammen fungerar kanonbra.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg