Motionskajak för 95kg

När det gäller Streamliner så utgör ju förvisso Janne, om inte en auktoritet, i alla fall en veritabel referens; han har ägt minst två, och äger ju nu dessutom en Speedliner.

Jag har bara paddlat ett Streamliner en tur, men hade lite svår att komma överens med den konstiga främre konturen på sittbrunnssargen, samt att jag tyckte pedalerna är lite av en b-lösning.
Jag är också partisk, men skulle nog hellre tro på en Speedliner än på en Streamliner - har inte paddlat Speedlinern, men den ser ju möjligen ut att ha bättre fason på sittbrunnssargen.

Streamlinern gick f ö ganska blött, men inte illa alls trots krabb sjö på Mälarens störst fjärd. Lite ovant men troligen helt OK i längden, där tror jag Janne har en del erfarenheter från havet?

Janne kanske är partisk, men den kajak han lovordar (Reval Commander -S) tror jag skulle möta de flesta av trådstartarens önskemål.

Jag paddlar själv en Extreme -R, och gillar den, men den är så pass rank att det kan vara lite nervöst att paddla den olastad i stökig sjö (kanske inte för Martin då :) ). När det blåser på får man med det långa skrovet trycka på lite extra för att inte avdriften, p.g.a. avdriften skall bli besvärande, och det orkar inte alla. Men då har racerkanotpaddlarna redan paddlat in till stranden :). Eftersom jag paddlar mest för motionens skull, och relativt ofta i öppna vatten, är Extremen dock en härlig kajak för mig. I slätvatten är den absolut inte långsam, men man har ingen chans mot smalare motionskajaker och racers, vilket ju inte heller var syftet. Volymen i akter och för klarar sjögång, med hyfsat bibehållen fart, speciellt i motsjö. Tror inte man hittar någon riktigt snabb/smal som klarar motsjö utan att översköljas eller få fören under ytan.

Om man nu bibehåller Extremens form, med bra paddelisättning, bra sits för både motion och långfärd, och ett styr/fotbräde system som funkar även vid träning, men minskar längden till mer beskedliga 5.70m, och ökar några centimeter på bredden för ganska mycket ökad stabilitet, får man just Commander -S, med samma fina finish. En kajak som jag själv skulle kunna tänka mig att kombinera som både motions- och expeditionskajak.

Jag jämför med min Point XP, som är en vanligt förekommande havskajak, inte alls direkt långsam för kajaktypen. Paddlingsergonomin har dock en del att önska om man vill paddla vingpaddel och lite fortare, och det gäller de flesta liknande kajaker. Man sitter "långt nere" i kajaken, och sitsen går inte att justera. Commandern däremot har hämtat tillräckligt mycket från racers för att motionspaddlingen skall bli bra, med bra fotplatta, sittbrunn och sits.

Förutom Commander -S skulle jag med de givna önskemålen också titta på en modernare VKV Seagull, med de nya pedalerna och den nya sitsen. Elite om man prioriterar farten, och Off Shore om man prioriterar stabiliteten. Båda modellerna lastar bra. Fören är lite bredare, lite sämre paddelisättning, och lägre farttröskel (där kajaken "sättter" sig på aktern) än Commander, men likväl en fin kajak. Kvaliteten går inte att klaga på, finishen likaså.

Men som sagt, på plattare vatten blir man frånpaddlad av synålarna, varför jag inhandlat även en lätt, smal och snabb Plastex för att kunna hänga med lite bättre när det är bleke. Ingen värsting fullblodsracer, men tillräckligt rank för att Extremen skall kännas väldigt stabil i jämförelse. XP:n blir förpassad till sommarstugan vid kusten, där den gör sig bäst.

Kontentan av denna långa utläggning blir att: Commander -S är i mitt tycke en väldigt lyckad kompromiss mellan motion och expedition, samt att man får roligare paddling vid olika vatten i olka kajaker. Dyrt men sant!

Siven, är man som du och dina kompisar sedan barnsben van med ranka ICF kajaker har man självklart en helt annan referens än vi dödliga. Jag är själv med i en racing klubb och jag är full av beundran av de virotuser som lekande lätt behärskar vingliga ICF kajaker

Av de kajaker som nämts är det väl bara i princip stingrayen som jag skulle se som ett sansat alternativ för ensamma turer på större vatten.

Fw 2000 och multisport kajaken är väl i princip upphottade ICF kajaker och inget som någon varelse född av kvinna skulle reflektera över om det var värt att ens släppa bryggkanten.

Danska turbåtar passar inte för öppet vatten inte ens tillverkarna rekomenderar detta.

Personligen rekomenderar jag (som fler andra) en stadigare längre havskajak.

Eftersom det mest verkar vara kajakförsäljare inne på den här tråden tänker jag inte prostituera mig och nämna några namn.

En helt annan undring är det bara jag som har ett vanligt jobb som jag måste släpa mig till varje dag???

Hans Friedel

Siven föresten grattis till barnet (dags att börja använda flytväst Farsan :)

Har varit och provpaddlat H2O och streamlinern. Knappast extremväder, 20grader 0ch 5m/s. Känns likvärdigt stabila med mina 95kg, dock stor skillnad på hur dom hanterar sjö...
H2O lyfter nosen om man paddlar på lite i vågor, medans streamlinern saknar volym i fören och går genom vågen. I medsjö är H2O helt ok, medans stereamlinern känns lite som gränsen är nådd med min vikt, det blir blött.

Har efter tips kikat på lösningar där man tar loss ordinarie sits och ersätter den med en lös racingsits, för att få bättre utrymme för rotation. Man får fräsa bort lite i underkant på sittbrunnen och på sidorna av sätet, verkar inte så svårt att montera, lettmann kör tydligen med sikaflex.
Paddlare som testat detta får gärna bidra med tips.

Finns det någon tung paddlare som har erfarenhet av streamlinern kontra coastlinern/coastrunner?

Vet att Streamlinern har en "lös" racingsits som extratillbehör! Man kan även köpa till ett pinnstyrnings system istället för pedalstället om man nu vill ha det!

/Janne

Senast ändrad:
95kg är inga som helst problem normpaddlaren ligger runt 80kg och för varje 10kg sjunker kajaken 5-10mm för en hyffsat normal 5.2m kajak

Sitter du bara bra i kajaken skall du inte ha några som helst problem med vikten. Betydligt värre är det om man väger typ 50kg det är betydligt värre om man underlastar kajaken relativt överlastar.

Tänk också på forskajaker som kan vara runt 2m

Som den Danske konstruktören Samson sammanfattade det "problemet med k1or att få ner dom i vattnet och problemet med k2or ar att få dom att inte sjunka

Att den kortare av de kajaker du testad går lite skvimpigt beror säkert till största del att den är just kortare.

Man skall också ha klart för sig att kajakpaddling är en vattensport så lite stänk får man nog tåla :)

Racing sitsar gör oftast kajaken rejält rankare dels är dom ofta högre så att tyngdpunkten förskjuts uppåt dels saknar de sidostöd. Vi har mixtrat med lite olika sitsar och skillnaden är faktiskt anmärkningssvärd

Hans Friedel

Streamlinern får väl nästan ses som ett flöte i jämförelse med Coastrunner och andra turbåtar? Det är ganska mycket volym ovan vattenytan. Snabbaste vägen i motsjö är igenom vågorna. Surfskis med bra volym i fören går nästan över varje vågtopp och det krävs bra driv hela tiden för att inte tappa fart.
Höga racingsitsar är bra så länge man sitter mitt på och håller kanoten hyggligt i våg. Få tillverkare har så pass låga racingsitsar som behövs för att en normaltränad motionär skall kunna hålla sig på rätt köl ute på havet.

Det är bara skenan på Streamlinern som är sikaflexad(den ska du inte försöka lossa förstås)
Själva sitsen är bara fastskruvad i botten i skenan framtill å på sidorna å mkt lätt att lossa!
Racingsitsar är ju oftast höga som Erik säger men Streamlinerns är låg i alla fall inte högre än orginal!

/Janne

Streamlinern får väl nästan ses som ett flöte i jämförelse med Coastrunner och andra turbåtar? Det är ganska mycket volym ovan vattenytan. Snabbaste vägen i motsjö är igenom vågorna.

Jo, allt är relativt! Jag kanske bör säga att den gick lite blött jämfört med annat jag paddlat i liknande vågor. De smalare kajaker jag paddlat, har jag inte paddlat i motsvarande sjö, men de går självklart väldigt mycket djupare och särskilt i krabb motsjö.

Om jag minns rätt gick Streamlinern lite guppigt över vågorna, men utan att stampa på ett besvärande sätt. Att det stänker en aning och sköljer över lite, det hör till, där håller jag med Hassex.

Få tillverkare har så pass låga racingsitsar som behövs för att en normaltränad motionär skall kunna hålla sig på rätt köl ute på havet.
Jag vet ju inte hög eller låg racingsitsen på min Escape är i förhållande till andra (samma konstruktör som Coastrunner/Coastliner fast de är nyare). Men jag kan säga att jag verkligen uppskattar höjden. Lite lägre hade nog inte gjort något, men inte för lågt.

Jag kan också säga att jag verkligen uppskattar vad Erik skriver om racingsits. Jag är faktiskt lite stolt ibland då jag kommer in till bryggan, bara förhållandevis blöt. :) De e kul! En skön känsla att känna motionsflytet där ute - och "bemästra" ;) vågorna.

Surfski?

Surfski är ju ett alternativ, dock inte för att tura med. Men för säker motionspaddling på öppet hav! Fenn Mako6 eller Epic V10 om man vågar bada lite, Mako XT eller V10Sport annars.

Annars gillar jag Epic 18x, snabb och går att lasta. Vettig sittställning.

Är lite nyfiken :) Vad är fördelarna med en Surfski för motionspaddling på öppet hav? Sitter man inte lite skumt(1/2 tillbaka lutad,tycks det mig) Sen vi som paddlar året om, är det inte lite kallt om bena på vintern? Men är som sagt lite nyfiken(vill paddla testa allt)

Så ni som paddlar Surfski övertyga mig om fördelarna :)

/Janne! PS det kan ju va nåt för trådstartaren oxå!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg