Janne kanske är partisk, men den kajak han lovordar (Reval Commander -S) tror jag skulle möta de flesta av trådstartarens önskemål.
Jag paddlar själv en Extreme -R, och gillar den, men den är så pass rank att det kan vara lite nervöst att paddla den olastad i stökig sjö (kanske inte för Martin då
). När det blåser på får man med det långa skrovet trycka på lite extra för att inte avdriften, p.g.a. avdriften skall bli besvärande, och det orkar inte alla. Men då har racerkanotpaddlarna redan paddlat in till stranden
. Eftersom jag paddlar mest för motionens skull, och relativt ofta i öppna vatten, är Extremen dock en härlig kajak för mig. I slätvatten är den absolut inte långsam, men man har ingen chans mot smalare motionskajaker och racers, vilket ju inte heller var syftet. Volymen i akter och för klarar sjögång, med hyfsat bibehållen fart, speciellt i motsjö. Tror inte man hittar någon riktigt snabb/smal som klarar motsjö utan att översköljas eller få fören under ytan.
Om man nu bibehåller Extremens form, med bra paddelisättning, bra sits för både motion och långfärd, och ett styr/fotbräde system som funkar även vid träning, men minskar längden till mer beskedliga 5.70m, och ökar några centimeter på bredden för ganska mycket ökad stabilitet, får man just Commander -S, med samma fina finish. En kajak som jag själv skulle kunna tänka mig att kombinera som både motions- och expeditionskajak.
Jag jämför med min Point XP, som är en vanligt förekommande havskajak, inte alls direkt långsam för kajaktypen. Paddlingsergonomin har dock en del att önska om man vill paddla vingpaddel och lite fortare, och det gäller de flesta liknande kajaker. Man sitter "långt nere" i kajaken, och sitsen går inte att justera. Commandern däremot har hämtat tillräckligt mycket från racers för att motionspaddlingen skall bli bra, med bra fotplatta, sittbrunn och sits.
Förutom Commander -S skulle jag med de givna önskemålen också titta på en modernare VKV Seagull, med de nya pedalerna och den nya sitsen. Elite om man prioriterar farten, och Off Shore om man prioriterar stabiliteten. Båda modellerna lastar bra. Fören är lite bredare, lite sämre paddelisättning, och lägre farttröskel (där kajaken "sättter" sig på aktern) än Commander, men likväl en fin kajak. Kvaliteten går inte att klaga på, finishen likaså.
Men som sagt, på plattare vatten blir man frånpaddlad av synålarna, varför jag inhandlat även en lätt, smal och snabb Plastex för att kunna hänga med lite bättre när det är bleke. Ingen värsting fullblodsracer, men tillräckligt rank för att Extremen skall kännas väldigt stabil i jämförelse. XP:n blir förpassad till sommarstugan vid kusten, där den gör sig bäst.
Kontentan av denna långa utläggning blir att: Commander -S är i mitt tycke en väldigt lyckad kompromiss mellan motion och expedition, samt att man får roligare paddling vid olika vatten i olka kajaker. Dyrt men sant!