Motionskajak för 95kg

Turbåtar typ Coastrunner eller Spica

fa1384f82e5d20ef2095468e49978bf4.jpg

Coastrunner på bilden klarar nog 100 kg+. Lucka bak. Ingen riktig havskajak, men den klarar sig hyggligt i vågor. I långdistansfart går den lika lätt som en fullblodsracer. Väldigt bra paddelisättning och rotationsmöjlighter.

Enda minuset är att den inte jobbar sig över medsjö lika lätt som havskajaker. Där saknas lite volym i stäven.

Bra motionskajaker om man väger lite mera är väl: Lettmans Streamliner(finns även med lucka bak) å Nelo Viper 60!

/Janne

Men igen både Speedlinern å Commandern type-S är snabbare än tex Streamlinern å funkar mkt bättre med packning å flerdagarsturer! Så jag tycker för din del att du skulle kunna klara dig med en kajak iom att du inte söker det värsta som finns!

Lycka till! (å hör av dig när du kommit till skott,vill gärna veta vad det blev till slut)

/Janne

Havsracer

Hej,
jag känner att jag måste blanda mig in i leken då jag både har en del erfarenhet av olika kajaker och väger så som trådskaparen. Har ägt eller provat de flesta av de kajaker som du raddar upp.
Jag paddlar Extremen och gillar den galet mycket. den är ett väldigt bra komplement till de flesta kajaker, (självklart inte till en fullblods k1), men den är snabb och tillförlitlig i de allra flesta förhållanden.
den kan kanske upplevas som rank om man paddlar i riktigt grov sjö eller långsam om man tävlar på spegel-vatten gentemot k1or, men medan de andra stöttar när det kommer vågor paddlar du på med ett stort leende!
packutrymmet gör att det bara är att dundra på vart du än vill och ändå kunna bibehålla bra teknik (tack vara genomtänkt design).
Finns lite bilder här på utsidan på mig när jag kör den i 16 m/s och högvinter, ändå så känner (iaf) jag mig väldigt trygg i den.
Tjackar du en extreme så kommer du inte ångra dig, det kan jag nästan lova dig, oavsett vad man benämner den.

Marre,
Läs om mitt senaste projekt
www.fibreworks.se

(Till trådstartaren) Nu vet jag inte alls vad du har för bakgrund och vad du menar med "havet" men samtliga kajaker du nämner kräver i princip att du har följebåt med dig.

Efter spektaklet vid TDG och den tragiska dödsolyckan förra våren är det obegripligt att folk fortfarande rekomenderar tokranka kajaker som aldrig varit tänkta att användas i öppna vatten.

angående stabilitet så finns finns det dels "formstabilitet" och dels "viktstabilitet". Totalastabiliteten är summan av båda dessa. kajakens bredd i vattenlinjen ger formstabilitet och lasten/paddlaren tyngdpunkts läge ger viktstabilitet.

Skulle man sätta en 10kg vikt på en 0.5m köl under en ICF racer skulle den bli lika stadig som en stadig "havskajak" (fast grymt opraktisk)

Det som gör att en kajak uppfattas som stadigare när man lastar den är att man förskjuter tyngdpunktens läge närmare botten på kajaken det är tyngdpunktens läge som ger stabiltet. Ett bra experiment är att placera lasten på huvudet eller paddla med en ryggsäck

Den lilla stabilites ökning man får av breddökning i vattenlinjen när en tyngre person sätter sig i kajaken. Äts snabbt upp att den tyngre personens högre tyngdpunkts läge. Dom små stabilitets variationer man får av olika paddlare är som sagts små.

Bra snabba havskajaker som du kan paddla avslappnat i har längder mellan 5.5m max 6m bredden i vattenlinjen ligger mellan 0.5m och 0.55.

längden gör att du kan utnyttja den extra enegi du får av vågorna i medsjö. Och kajaken rör sig lugnare i sjön än en kortare.

Vill du trots detta ha en tokrank båt rekomenderar jag en surfski. Detta är det ända vettiga alternativet skerhetsmässigt

Hans Friedel

Ps grymt häfftig båt Martin!! Jajamensan jag är avundsjuk

tokrank? spectakel?

ok tokranka kajaker som inte är tänkta för öppet vatten vad menar du? de flesta kajaker som har rekommenderats eller som nämnts vid namn här är ganska stabila saker bortsett python och rocket. och båda dessa har så vitt jag vet designats för öppet vatten men för en helt annan målgrupp

spektaklet vid tdg var stora sjöar och över 20 m/s i vind knappast relevant. är inte många som överhuvudtaget ger sig ut i de förhållanderna så att köpa en kajak för de förhållandrna och släpa runt på jämt känns dumt.

om du nu vill ut i en rank kajak på öppet hav när det blåser över 20m/s så har du helt rätt då är det surfski som gäller.

finns ganska många kajaker som är i stabilitet som coastrunner och som klarar 100kg galant så leta och prova så värst långsamma är de inte heller. det finns sådana med skott fram och bak så att de inte vattenfylls som hände på vänern. det går att trycka upp dem i rätt bra fart. själv har jag i en sådan legat på våg på mina kompisar i tävlingskajaker på träning utan några större problem.

upprepning

Till trådstartaren:
Kolla Epic-kopian H2O hos VKV, bra kvalité, lågt pris, funkar till motion och långfärd, klarar stora tunga personer!

D.

H2O fanns med i listan över tänkbara kajaker från början, kom inte riktigt overens med sittbrunnen. Sittbrunnen är endast 39cm bred där mitt höftben hamnar, ca 10cm över sits, vilket inte funkar så bra om man vill kunna jobba aktivt med benen, detta problem har jag med många kajaker...
Sittbrunnar runt 39-40 funkar bra om jag skall sitta still på långfärd, men inte med aktiva ben.
Jag gissar att jag måste leta kajaker med lös sits.
Enda alternativet när det gäller "havskajak som blivit racig" vekar vara neumann stingray som har 40cm bredd men har 6cm formbart skumgummi på var sida.
Annars verkar coastrunner/coastline vara alternativ om man vill ha "tävlingskajak som blivit oracig".

Jag har en förmåga att ha sönder underliggande roder, finns det någon som vet vad som händer om man monterar uppfällbart roder på en modell som är gjord för underliggande? Jag tänker mest på handhavande i vågor och kursstabilitet.

Jag har en förmåga att ha sönder underliggande roder, finns det någon som vet vad som händer om man monterar uppfällbart roder på en modell som är gjord för underliggande? Jag tänker mest på handhavande i vågor och kursstabilitet.

Coastrunner och de flesta andra turbåtarna har en liten fenköl framför rodret så de är inte fullt så utsatta som hlt friliggande.

Även om flera tillverkare säljer sina kajaker tycker jag att det är en nedgradering. Om du inte tillverkar själv är det nog bara Smarttracks roder som ger hygglig prestanda.

Bara för att klargöra lite :) Både Extreme/Commander har ""lös" sits! Sittbrunnsbredd: 41 resp 42.
Bredd i vattenlinje vid 100kg är 45 resp 48 på Extreme/Commander!
Båda har Smarttracks roder!

/Janne

Janne för tusan, inte nog med att du är frälst, du är också partisk. Lugn och fin nu va :) Det finns andra kajaker där ute. Det kan finnas goda skäl att titta på kajaker av olika sort och tänk.

Käre trådskaparen.
För min del, utan intressen i någon kommersiell verksamhet, jag valde en kajak typ danska turreglementet för motion. Kort och lättdriven snarare än snabb för de starkaste. Verkligen inte stor för packning. Då tror jag mer på Streamlinern från Lettman. Eller Coastlinern eller någon annan 60 bred motionskajak. Båda (och fler i det tänket) har varit uppe i ovanstående. Bara för att balansera Janne lite. ;)

Janne, vi får slåss om det på föreningen. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg