Indelningen innehåller väl en hel del som stämmer var för sig, men det känns lite som om det är för många parametrar som man sedan försökt göra till nån slags linjär funktion.
Kanske är det främst fyra egenskaper som ska rankas, var för sig:
stabilitet
sjövärdighet
hastighetspotential
utrustningsnivå
Redan här kör det dock ihop sig. Lite förenklat så kanske det kan vara så att de minst stabila kanoterna är de som är mest lättdrivna i högre hastighet. Fast då tillkommer ju detta med sjövärdigheten som både är en parameter som ger säkerhet men även kan avse hanterbarhet i sjö, och förmåga att mjukt gå över vågor.
Utöver detta så kan man ju faktiskt också säga att givet en viss förmåga hos kanotisten så inverkar alltid rankheten negativt på hastighetspotentialen. Självklart är det väldigt individuellt vilken betydelse detta har, men på platt vatten kanske man ändå kan säga att en duktig kanotist inte hindras av rankheten hos de idag rankaste kanoterna.
På öppet vatten kan antaligen däremot även de duktigasten kanotisterna hindras av rankheten i de rankaste kanoterna, och då paddla snabbare i en stabilare kanot. Eller sjövärdigare...
Vad man däremot kan säga är dock att utrustningsnivå är en parameter helt oberoende av t ex stabilitet. I någon aspekt kan dock utrustningsnivån vara kopplad till sjövärdigheten...
De fyra parametrarna ovan går alltså inte ens att på ett entydigt sätt bedöma var för sig, och med tanke på att alla kajaker sedan i praktiken är en godtycklig blandning av dessa egenskaper (och ett par till), där man alltså valt en kombination som lägger fokus på någon parameter mer än de andra, men där kombinationen i sig är rätt unik. Det gör antaligen att det är svårt att dela in alla kajaker i fyra grupper, som dessutom kan uppfattas ligga längs en och samma skala...
Jag tror man därmed egntligen är hänvisad till mer endimensionella skalor, och sedan är det förstås så att alla kajaker hamnar nånstan på respektive skala.