Motionskajak för 95kg

Finns det någon med erfarenhet av motionskajak/havsracer för en paddlare som som väger 95kg?

Vore trevligt med något som behåller bredden även när den blir nedlastad.
Jag kommer att använda kajaken som motionskajak på havet med enstaka tvådagarsturer.
Min Point65 xp känns lite "seg" när man kommer upp i hastighet.
Har tittat lite på Lettmann Speedliner, Neumann Stingray, Nordickayaks Rocket, Ruahinie Oceanx, Reval Extreme, Zedtech Python......

Har lite erfarenhet av Extreme type-R å Speedliner å mkt erfarenhet av Commander type-S(som du visserligen inte tog upp)
Fartmässigt Extreme snäppet före Speedlinern å Commandern!
Stabilitet mässigt Extreme något rankare än dom båda andra!
Är lite "partisk" men tycker Extreme å Commandern har ett klart bättre styrsystem (pinnstyrning) än Speedlinerns pedaler! Sen tar nog många Speedlinern med den extra fikaluckan som tvingar isär benen tyvärr. Även Speedlinerns vingar är lite ivägen(går ju att ta bort förstås)
Annars vettiga kajaker som går att använda till både träning tävling å långa expeditioner!
Alla 3 håller oxå mkt hög kvalitet !
Både Extremen å Commander tilllåter ännu något tajtare paddelisätt än Speedlinern!

/Janne

seabird H2O

Seabird Designs H2O är mitt tips. Jag har paddlat den i ett par veckor nu och den är kanon, min är utrustad med VKVs pedalställ som gör att man kan trycka ifrån ordentligt. Jag har inte packat den men den ligger högt tom trots mina 94 kilo.

de kajaker du beskriver är ganska spridda. å ena sidan sportiga havskajaker och å andra sidan ganska avanserade havsracers/multisport kajaker så för att få mer kött på benen.

klarar du av att paddla en rank motionskajak på plattvatten?
hur mycket packning snackar vi om för tvådagarsturerna?
hur lätt vill du att kajaken skall vara?
hur grov sjö vill du att den skall klara?

Jag vill nog påstå att klarar man inte av en slätvattenracer när det skvalpar lite, får man det jäkligt svettigt i en havsracer i havssjö. BVL <50 cm och racingsits är rankt med lite sjö.
Jag tror att det är svårt att få en kajak som passar både flerdagars och motionspaddling.

precis det finns ju kajaker som är byggda för att kunna ta lite last för kortare övernattningsturer rocket är riktigt rank men även python är såpass rank att man måste kunna paddla tävlingskajaker för att ta ut dem i havsmiljö men de är bra och lätta kajaker för sina syften och python har även lite plats för packning. de andra båtarna är ju inte så lika dessa båtar. men det finns ju ett gäng båtar till om man vill ha motionskajak som klarar av havet men tyvärr är det många som tittar på längd och gör likamedtänkande till snabb och därför tar bort kajaker som skulle funka utmärkt. och som är smidigare och minst lika snabba som de långa tunga havskajakerna.

//Magnus

extreme type-R

Har en extreme type-R som jag paddlar dagsturer med, har även varit ute några helger med övernattning,det har inte varit några problem att få med packningen, man får bara planera lite, stabiliteten förändras avsevärt när man får i lite packning, extremen känns stabil och trygg.

http://www.paddlingswiki.se/index.php?title=Havsracer har ett försök till indelning av havsracers gjorts. Indelningen har gjorts efter erfarenhet och tyckande. Själv skulle jag sätta fw2000 som fullblodsracer, men jag har inte testat de som benämns fullblodsracer. Har dock hört att Tsunamin skall vara förhållandevis stabil med sin lågt placerade sits.

Sportig havskajak är ju en ganska bra benämning på kajaker som kan användas både till motion och långtur.

Indelningen innehåller väl en hel del som stämmer var för sig, men det känns lite som om det är för många parametrar som man sedan försökt göra till nån slags linjär funktion.

Kanske är det främst fyra egenskaper som ska rankas, var för sig:

stabilitet

sjövärdighet

hastighetspotential

utrustningsnivå

Redan här kör det dock ihop sig. Lite förenklat så kanske det kan vara så att de minst stabila kanoterna är de som är mest lättdrivna i högre hastighet. Fast då tillkommer ju detta med sjövärdigheten som både är en parameter som ger säkerhet men även kan avse hanterbarhet i sjö, och förmåga att mjukt gå över vågor.

Utöver detta så kan man ju faktiskt också säga att givet en viss förmåga hos kanotisten så inverkar alltid rankheten negativt på hastighetspotentialen. Självklart är det väldigt individuellt vilken betydelse detta har, men på platt vatten kanske man ändå kan säga att en duktig kanotist inte hindras av rankheten hos de idag rankaste kanoterna.
På öppet vatten kan antaligen däremot även de duktigasten kanotisterna hindras av rankheten i de rankaste kanoterna, och då paddla snabbare i en stabilare kanot. Eller sjövärdigare...

Vad man däremot kan säga är dock att utrustningsnivå är en parameter helt oberoende av t ex stabilitet. I någon aspekt kan dock utrustningsnivån vara kopplad till sjövärdigheten...

De fyra parametrarna ovan går alltså inte ens att på ett entydigt sätt bedöma var för sig, och med tanke på att alla kajaker sedan i praktiken är en godtycklig blandning av dessa egenskaper (och ett par till), där man alltså valt en kombination som lägger fokus på någon parameter mer än de andra, men där kombinationen i sig är rätt unik. Det gör antaligen att det är svårt att dela in alla kajaker i fyra grupper, som dessutom kan uppfattas ligga längs en och samma skala...

Jag tror man därmed egntligen är hänvisad till mer endimensionella skalor, och sedan är det förstås så att alla kajaker hamnar nånstan på respektive skala.

Om nu inte Extreme type-R ska benämnas "havsracer" (tycker själv att det var marknadens 1:a havsracer) utan sportig havskajak! Tycker jag det var duktigt av Erik Hallqvist att vinna SKM(Stockholm kanotmarathon) 2005 dessutom sätta nytt banrekord i en "sportig" havskajak :)

/Janne

en fråga är ju vad olika sorters snabbare kajaker som funkar för vissa på havet kan/bör ha för olika "ettiketter", exempelvis havsracer.
en annan fråga är ju vad olika "ettiketter" kan/bör ha för olika kriterier.
om både det ena och det andra kan man vara stimulerande oense. :)

ytterligare en annan fråga är ju vad en viss paddlare med intresseriktning/styrka/packningsönskan/balanssinne/vikt har för kriterier för sitt blivande köp.

(jag lyckades inte köpa En kajak. och gällande de två jag har så är det kompromisser gjorda. vissa av mina kriterier, trots att jag inte ens försökte kombinera dem i en kajak, fick ändå stryka på foten för att andra till syvende o sist fick större vikt i verklighetens utbud.)

På tal om Seabird H2O å deras(VKV´s) pedalställ! Det är liknande det som sitter på Lettmann!
Jag kan inte riktigt förlika mig med detta att trycka ifrån med hälarna! Tycker fortfarande (ok jag är lite partisk men ärlig) när jag tycker att Extreme type-R å Commander type-S med sin pinnstyrning är överlägset där man trycker med främre fotbladet! Man håller dom tajt om pinnstyrning å bara finlirar lite när det behövs!

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg