Mina erfarenheter av flera vintrars trainande inomhus:
- Att traina kräver ett starkt psyke. Tiden går något så fruktansvärt långsamt på en trainer. Redan efter fem min börjar jag snegla på klockan. En halvtimme är nästan olidligt.
Detta gör distanspass omöjliga och den träning som går att utföra är konditionsträning och intervaller. Intervallträning tar dessutom bort lite av ledan då man har något att göra hela tiden.
Annars är det bästa allternativet mot leda en trainer med lite finesser på. Att kunna programera egna banor hjälper lite, men allra helst en bildskärm att titta på.
Att titta på TV under tiden är lite svårt pga av ljudnivån från trainern. Att läsa är inte att tänka på pga all svett, se nedan.
- Av att traina blir man fruktansvärt svettig. Det är ingen fartvind som kyler. Det krävs nästan ett svalt, 10-15 grader, garage. Att sitta inne i en lägenhet medför att svetten dryper och att man får klä in cykeln och golvet i handdukar för att inte allt ska bli blött. Värst är svetten i grenen, där blir det plaskvått.
Att ställa upp fönstrena på vid gavel då det är 15 minus ute kanske inte uppskattas av den övriga familjen.
- Att traina medför en liten annan sittställning än när man cyklar utomhus. Här är det ingen fartvind som bär upp kroppen, så trycket på armarna blir lite högre. Att sitta upprätt i sadeln kan medföra trycksmärtor i de nedre regionerna.
Att stå upp och cykla känns lite krystat då cykeln inte ledar vid marken utan i centrum av bakhjulet.
- Att traina sliter inte märkbart på cykeln. Det är bara bakdäcket som slits. Se dock bara till att det droppar ner svett på ramen och komponenterna som sedan ligger och fräter med korrosion som följd.
- Att traina är slutligen helt underbart, då man vet att man är i kanonform på våren när snön smälter och det är dags att ge sig ut på vägarna.
/Anders