Motionscykel vs Träningsställ

Jag vill kunna träna cykel även under vintern och har därför varit sugen på en motionscykel. Men nyligen såg jag att det finns nåt som heter Träningsställ (med magnetmotstånd) som man använder sin befintliga cykel till. Tycker iden verkar helsmart då kroppen får helt rätt sittställning som man också behöver vänja rygg och rumpa vid.
Den enda jag sett var på biltema, finns det fler affärer som har sådana?
Nån som har testat och vet om dem är bra?
Kan cykeln ta skada av det?

MVH Rickard

Trainers (som dom ofta kallas) finns det gott om. Elite och Taxc är två märken, men det finns många fler.

Sedan finns det "rullar" som man kan köra på med, där man kan välja om man vill ha magnetmotstånd elelr inte.

Personligen tycker jag att trainer eller rullar är bättre än träningscykel då du tränar på den cykel du kommer använda framöver.

Skall man ha en vettig träningscykel kostar det dessutom en hel del pengar.

Nackdelen med trainer är väl ljudvolymen (brummande från bakdäcket). I övrigt ser jag inga nackdelar.

Fast det bästa av allt är ju iofs att ge sig ut på vintercykling. Utomhus. På riktigt. Det slår allt vad trainers, rullar och träningscyklar heter.

/Mattias

Slitage på däck

Väljer du trainer, så se till att köpa ett billigt bakdäck. Slitaget är rejält. Bullrar gör det. Om du har psyke för det är det bra träning, men jag ledsnade snabbt på att köra trainer.

Cykla utomhus på vintern är superbra. Kom ihåg kyleffekten av fartvinden! Skoöverdrag, vindtätt material, framförallt i mössa och handskar.

Även om du ska på långcykling så kan jag rekommendera spinning. Bra träning - men tekniskt inte nån vinst. Som rullskidor ungefär.

Fast det bästa av allt är ju iofs att ge sig ut på vintercykling. Utomhus. På riktigt. Det slår allt vad trainers, rullar och träningscyklar heter.

/Mattias [/QUOTE]

Önskar jag kunde träna ute hela vintern men tyvärr tillåter inte mina luftrör det...har svårt att använda värmeväxlare tyvärr

Mina erfarenheter av flera vintrars trainande inomhus:

- Att traina kräver ett starkt psyke. Tiden går något så fruktansvärt långsamt på en trainer. Redan efter fem min börjar jag snegla på klockan. En halvtimme är nästan olidligt.
Detta gör distanspass omöjliga och den träning som går att utföra är konditionsträning och intervaller. Intervallträning tar dessutom bort lite av ledan då man har något att göra hela tiden.
Annars är det bästa allternativet mot leda en trainer med lite finesser på. Att kunna programera egna banor hjälper lite, men allra helst en bildskärm att titta på.
Att titta på TV under tiden är lite svårt pga av ljudnivån från trainern. Att läsa är inte att tänka på pga all svett, se nedan.

- Av att traina blir man fruktansvärt svettig. Det är ingen fartvind som kyler. Det krävs nästan ett svalt, 10-15 grader, garage. Att sitta inne i en lägenhet medför att svetten dryper och att man får klä in cykeln och golvet i handdukar för att inte allt ska bli blött. Värst är svetten i grenen, där blir det plaskvått.
Att ställa upp fönstrena på vid gavel då det är 15 minus ute kanske inte uppskattas av den övriga familjen.

- Att traina medför en liten annan sittställning än när man cyklar utomhus. Här är det ingen fartvind som bär upp kroppen, så trycket på armarna blir lite högre. Att sitta upprätt i sadeln kan medföra trycksmärtor i de nedre regionerna.
Att stå upp och cykla känns lite krystat då cykeln inte ledar vid marken utan i centrum av bakhjulet.

- Att traina sliter inte märkbart på cykeln. Det är bara bakdäcket som slits. Se dock bara till att det droppar ner svett på ramen och komponenterna som sedan ligger och fräter med korrosion som följd.

- Att traina är slutligen helt underbart, då man vet att man är i kanonform på våren när snön smälter och det är dags att ge sig ut på vägarna.

/Anders

rolle77; sa:

/Mattias

Önskar jag kunde träna ute hela vintern men tyvärr tillåter inte mina luftrör det...har svårt att använda värmeväxlare tyvärr
[/QUOTE]

Kanske off topic, verkar som du har ansträngningsastma?
Jag har det och jag kan hålla igång hela vintern, men jag måste värma upp i över en timme för att kunna köra hårt. Och jämfört med sommarresultaten kan de ändå vara skrattretande dåliga. Vad jag vill säga att lugna pass utomhus på vintern gör mycket för formen. Sedan kan man kombinera det med annan aktivitet i högre tempo inomhus.
Har du bra mediciner mot luftrörproblemen?
/Stina

Bortsett från trainers och utomhuscykling kan man ju smyga in på några spinningpass då och då. Tiden går i alla fall fortare än på en trainer. Sen har man ju sällskap också.

/ G

mortadello; sa:
Mina erfarenheter av flera vintrars trainande inomhus:

- Att traina kräver ett starkt psyke. Tiden går något så fruktansvärt långsamt på en trainer. Redan efter fem min börjar jag snegla på klockan. En halvtimme är nästan olidligt.
Detta gör distanspass omöjliga och den träning som går att utföra är konditionsträning och intervaller.

John Stamstead (för övrigt en av mina "idoler") sa en gång att han förberedde sig inför Idita Sport Challenge* med att sitta 4 timmarspass på trainer, i ett tyst rum där han stirrade in i en vitmålad vägg. Klarar man det då klarar man tristessen från riktigt långa vinterlopp :)

Vill man döva tristessen något kan man ju plöja ner pengar och få en trainer kopplad till datorn med träningsprogram och cykelspel. Men det kostar lika mycket som en ny cykel (nästan). Skulle helre lägga pengarna på en trevlig resa till varmare breddgrader och ladda en vecka innan säsongsstart.
* Idita Sport Challenge är en vintertävling där man cyklar tvärsöver Alaska.

cykelstina; sa:
rolle77; sa:

/Mattias

Kanske off topic, verkar som du har ansträngningsastma?
Jag har det och jag kan hålla igång hela vintern, men jag måste värma upp i över en timme för att kunna köra hårt. Och jämfört med sommarresultaten kan de ändå vara skrattretande dåliga. Vad jag vill säga att lugna pass utomhus på vintern gör mycket för formen. Sedan kan man kombinera det med annan aktivitet i högre tempo inomhus.
Har du bra mediciner mot luftrörproblemen?
/Stina [/QUOTE]
Jag har haft astma sen jag var 9 månader. Har nu "på äldre dar" bara problem när jag är förkyld eller när jag tränar i kyla...har medicin men blir skakis av den så jag undviker den i största möjliga mån...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg