Absolut, jag väntar med spänning på att Lantmäteriet ska påbörja skanning Kebnekaiseområdet också
. Än så länge har de bara skannat och släppt ett område från Abisko/Torneträsk ner till strax söder om Adnjetjårro (Lapporten ingår där bla). Jag har de datan också om någon undrar över höjder i det området (Abisko-Adnjetjårro). Vad gäller Šielmmáčohkka så var det väl också så att Hugo Nikolaus Pallin där trodde sig ha funnit en topp över 2000 m. Dess topp kallas ju ibland för "Pantoppen" efter honom. Vi får se vad en ny mätning ger för resultat.
Eftersom Lantmäteriet inte skannat hela landet än antar jag att nya kartor dröjer, åtminstone i fjällvärlden som skannas sist.
Ruopsoktjåhkkå ligger tyvärr utanför det område som redan skannats och som jag har. Enligt Lantmäteriet är dock "skanning påbörjad" i det området. Vad gäller Google Earth tror jag tyvärr det är en osäker källa vad gäller mer precisa höjder. Vår gamle vän Axel Hamberg uppger att han mätt upp Ruopsoktjåhkkå till
1945 m med "universalinstrument" (han skiljer på det och toppar uppmätta med fotogrammetri, som enligt honom ger större osäkerhet). Vi får se var det hamnar efter laserskanning...
Återstår att se vilken topp som är "högst under 2000 i Sarek"
Finns väl flera utmanare, Vuojnestjåhkkå, Spijkka tex. Någon av dagens 2000-meterstoppar kan ju också bli en hög 1900-meterstopp imorgon...
Vänligen
Robert