Jag har minskat min sommarpackning med 5 kg jämfört med 2010 enbart genom att byta ut ett par saker i utrustningen. Härifrån verkar det dock svårt att skära ner ytterligare utan att minska på komforten (då jag inte är typen som bryter tandborstar och bestick..). Ideér och liknande erfarenheter hade varit kul att ta del av. Jag blev själv lite överraskad över hur mycket det gjorde.
Det jag bytt ut är:
Sovsäck: Marmot Wave III regular mot Mountain Hardwear Phantom 32 (besparing 1145gr)
Liggunderlag: Thermarest Trail Pro Regular mot Klymit Inertia X-frame (besparing 621gr)
Ryggsäck: Något moddad Karrimor Condor 60-100 mot Mammut Heron Pro 70+ (besparing 1490gr)
Dagturssäck: Haglöfs 35l mot Sea to Summit Ultra Sil Daypack (besparing 950gr)
Förstärkningsplagg: Loop Outdoor fleece mot Guideline Kisu Jacket (primaloft) (besparing 300gr)
Lägerskor: Merrelsandaler mot Crocs Baya (besparing 520gr)
Dagturssäcken används enbart i undantagsfall. Jag sover i HB Akto och värmer mat med ett Trangia mini. Överväger dock att byta ut trangiat innan nästa tur som kommer att vara ett par veckor.
Detta kanske inte faller under kategorin lättpackning här egentligen, beklagar isf..
Det jag bytt ut är:
Sovsäck: Marmot Wave III regular mot Mountain Hardwear Phantom 32 (besparing 1145gr)
Liggunderlag: Thermarest Trail Pro Regular mot Klymit Inertia X-frame (besparing 621gr)
Ryggsäck: Något moddad Karrimor Condor 60-100 mot Mammut Heron Pro 70+ (besparing 1490gr)
Dagturssäck: Haglöfs 35l mot Sea to Summit Ultra Sil Daypack (besparing 950gr)
Förstärkningsplagg: Loop Outdoor fleece mot Guideline Kisu Jacket (primaloft) (besparing 300gr)
Lägerskor: Merrelsandaler mot Crocs Baya (besparing 520gr)
Dagturssäcken används enbart i undantagsfall. Jag sover i HB Akto och värmer mat med ett Trangia mini. Överväger dock att byta ut trangiat innan nästa tur som kommer att vara ett par veckor.
Detta kanske inte faller under kategorin lättpackning här egentligen, beklagar isf..