Mot lättare packning.. inspirationstråd!

Har idag inhandlat gaskök som ersättare till mitt Trangia mini (vilket alla nästan samstämmigt rekommenderat, tack!). Blev Eta Express efter lite känn och kläm, tror det räcker gott och väl åt mig..

Låter som ett bra val. Speciellt om du är ute på längre turer då det drar lite bränsle. Var det stora eller lilla köket? Det finns ett toppmonterat och ett fristående om jag kommer ihåg rätt.

Och jag har tränat och kört lite Björn Ferry-style på maten, lite kolhydrater och mycket protein, och är nu sju kg lättare än i våras. Så skönt att slippa bära på det fläsket både på fjällandring och kommande ripjakt.

Har idag inhandlat gaskök som ersättare till mitt Trangia mini (vilket alla nästan samstämmigt rekommenderat, tack!). Blev Eta Express efter lite känn och kläm, tror det räcker gott och väl åt mig..

Att köpa ett tyngre kök känns ju inte så lättpackning men men....

Om den extra vikten av ETA är värd det hela beror på hur länge man är ute. Jag har för mig att jag sett en utredning på detta. Det var iallafall längre än en vecka om jag kommer ihåg rätt. Det stora köket känns lite tungt för en person, men för två så.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Om den extra vikten av ETA är värd det hela beror på hur länge man är ute. Jag har för mig att jag sett en utredning på detta. Det var iallafall längre än en vecka om jag kommer ihåg rätt. Det stora köket känns lite tungt för en person, men för två så.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Det jag köpte är på 1 l och väger 420gr, toppmonterat.. Finns det två storlekar av EtaExpress?

Jag är rädd att jag haft fel i viktdiskussionen. Mitt minne svek mig. Jag konsulterade den synnerligen utförliga studien som gjordes av BPLs expert , Roger caffin, (det framgår av texten att det är en synnerligen erfaren person med ett vetenskapligt angreppssätt som gjort studien.). Tyvärr är slutsatsen att man måste koka minst 38L vatten med en ETA express innan man sparar in den extra vikten. 2l vatten per dag är väl ungefär vad man kan förvänta sig. Artikeln nämner också att köket är olämpligt att använda i ett tält då CO-nivåerna är mycket höga, annars var det inga större klagomål på ETA express.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Gas mot bensin i sträng kyla Lättpackning 42
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg