Montrail Stratos XCR

Tänkte bara meddela att denna sko nu finns i Götet, köpte ett par igår i Tierra-butiken.
Förstaintryck är att skon har ett mycket bra hälgrepp, att den är förvånansvärt rymlig kring främre delen av foten (men jag har ganska platta och normalbreda fötter), att den inte är särskilt varm men att det fungerar med en enkel socka i 3-4 minus när man cyklar. Skall bli intressant att se hur dom fungerar för skridskoåkning, nu får Boe se till och släppa "den sjunde sonen" så jag kan planka konstruktionen.

-Palle

(Redigerat: Spännade formatering av mitt inlägg nedan!)

Tänkte bara meddela att denna sko nu finns i Götet, köpte ett par igår i Tierra-butiken.

Aha va bra! Vad kostar de? Får se om jag förmår mig besöka stan innan jul.....knappast troligt dock.

Förstaintryck är att skon har ett mycket bra hälgrepp, att den är förvånansvärt rymlig kring främre delen av foten
Låter som de skulle kunna passa även mina disneyfötter med andra ord. Ett bra hälgrepp vore förträffligt, då mina nuvarande pjäxor till stor del saknar detta förutom vid snörning där artärerna stryps. Men inte ens då får man ett genuint hälgrepp utan mer ett jämt tryck över hela foten som effektivt snörper av blodförsörjningen tills dess att snörningen slappnar av efter en liten stund. Ändlös repeat mao....

Skall bli intressant att se hur dom fungerar för skridskoåkning, nu får Boe se till och släppa "den sjunde sonen" så jag kan planka konstruktionen.
Du avser överge din gamla uppsättning? Vore kul höra om dina erfarenheter med glappandet vid tillfälle. På bilder från Bos utfärder kan man ana vissa modifieringar i bindningen. Om dessa utgör ver 7 återstår väl att se. Finns säkert otaliga varianter av förbättringar att göra så det är bara spåna på.
J

[Ändrat av Jonas.O 2005-12-21 kl 12:30]

Jonas.O; sa:
Aha va bra! Vad kostar de? Får se om jag förmår mig besöka stan innan jul.....knappast troligt dock.

Dax att lära sig /QUOTE kanske...
1599 står det på prislappen.

Finns säkert otaliga varianter av förbättringar att göra så det är bara spåna på.

Jag funderar på att skriva ett inlägg som sammanställer olika lösningar för att få lite hjälp från de med erfarenhet att hitta den bästa konstruktionen.

På bilder från Bos utfärder kan man ana vissa modifieringar i bindningen. Om dessa utgör ver 7 återstår väl att se.

Nja det är den deprecierade tror jag.

Du avser överge din gamla uppsättning? Vore kul höra om dina erfarenheter med glappandet vid tillfälle.

När det gäller glappandet så tror jag att det kommer att ta ett tag innan jag lyckas ställa om tekniken. Här har jag kämpat för att jobba bort tåfjutten och så får jag lära in den igen.

-Palle

Yes!

boe skates; sa:
Montrail Stratos XCR är fortfarande världens bästa skridskosko tycker jag.
Äntligen kom jag på is med mina Stratos XCR. Körde 2 mil på ÖIP i helgen. Med både nya skor och nysnickrade skridskor så kan man inte förvänta sig så mycket, men det gick hur bra som helst! Största kicken var nog skorna. Suverän passform och trots att de är relativt låga (med mina mått mätt) får foten mycket bra stöd med bibehållen rörlighet. Kan det bli bättre? Funderar på att köpa ett par till ifall Montrail slutar tillverka skon...

Valtonen glapp generation 3

Efter att ha kört med en Bo Gustavsson Glapp generation 4 (min glapp generation 1)

glapp4-1.jpg

i c:a 1 år och därefter bytt ut bindningen där till Tegnäs epok ( http://www.tegsnas.se/epok.html , skridskon körd i c:a 2 år) har jag nu kommit till min generation 3. Jag tänkte prova det här:

glappgen3.jpg

På skornas häl har jag limmat (med snabblim) två remsor med mjuk sula (verkar sitta mycket bra). Stratos-skon har gummi därbak som var bra att limma på. Bakre sulhaken på skridskon har en chockcord runt dessa pålimmade remsor. Den främre sulhaken har två chockcords som håller skons tå på plats. För att få i tån i frambindningen håller man bara i skridskon och trär på den i frambindningen. Chockcorden rullar upp på tån och kan sedan justeras med den främre stroppen. Den bakre chockcorden dras på genom att dra i stroppen där bak. Denna chockcord drar skon ner för glappfunktionen samtidigt som den förhindrar skon att glida ur den främre sulhaken. Inga spår eller mönster på skridskon som skon måste passa i.

Har ännu inte gjort någon ordentlig tur med skridskon så tester väntar. Skall dessutom träna på det stora frisiska kanaltricket (se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23612 ) som borde vara möjligt med dessa skridskor (det har varit en drivande designidé).

Inga maskinfrästa detaljer, bara rå handkraft utförda på korta lediga stunder av en julstressad pappa. Det blir som det blir då.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg