Montrail Stratos XCR

Över Delet i Fälan.

Har nu hårdkört skridskorna på hafsisen under påskhelgen, 250km åkning under helgen. Fortfarande den bästa sko jag åkt med, har varit en del iskross, motvrak och tallrikar, packis och skredstång. När det skulle dammas på som värst körde jag med rejäl GB (glapp begränsare) som var iställd på max = fast häl. Ingen nötning på ytan än, skorna ser fortfarande nya ut.

/Bo

Hej Bo.

Hur har du riggat din glappbegränsare? Var själv i helgen med SSSK i Ridöarkipelagen och slirade med mina egenbyggda glappskridsor vilket utöver en härlig dag även resulterade i några blåmärken och en skrapad haka.

Gustaf

Klarar blöta förhållanden?

boe skates; sa:
Hittils har XCR (GTX på utsidan) fungerat läskigt bra, efter att ha sänkt ner skon i vatten är den helt torr efter 2 minuters åkning i -5c. Vattnet hinner inte tränga in och absorberas, det stoppas redan långt ut.
En bekant till mig har nyligen inhandlat Stratos, men efter en promenad i regnet blev han blöt i tårna. Finns det fler erfarenheter kring hur Stratos är i blöta förhållanden?

I princip har all världens läder-kängor, med eller utan Gore-Tex, en mer eller mindre omfângsrik tàförstärkning under ládret. Denna hâller dels upp skon vid târna, och dels skyddar den târna mot stötar.

Dessa skydd ár i regel gjorda av hàrda plastmaterial, som inte släpper igenom fukt, även om skon i sig gör sâ.

Därför kánner man sig ofta fuktig just om târna, och mer án en gàng har denna fukt felaktigt tolkats sâsom varandes fukt kommen utifràn.

blöta strumpor

Det var mina strumpor som blev blöta. Utan tvekan vatten som kommit in utifrån vid båda stortårna.

Dessutom luktar impregneringen fruktansvärt illa. Har någon annan upplevt det?

Jag ska gå tillbaka och klaga.

/Peter

Re: blöta strumpor

pete_d; sa:
Det var mina strumpor som blev blöta. Utan tvekan vatten som kommit in utifrån vid båda stortårna.

Dessutom luktar impregneringen fruktansvärt illa. Har någon annan upplevt det?

Jag ska gå tillbaka och klaga.

/Peter

Nu har jag varit tillbaka och klagat. De testade skorna samma dag och meddelade att jag kunde hämta ett nytt par. Detta var det andra paret skor de fått tillbaka som läkt in vatten. Hoppas att de nya skorna är täta.

Hur som helst blev jag vänligt och korrekt bemött på Adventura, Vasagatan i Stockholm.

Nu är det hög tid att sätta igång och snickra på en bindning.

boe skates; sa:
35.jpg

Ny sko och skridsko under test i Västeråsrännan

Mer om sko och den nya skridskokonstruktionen kommer på Snabelslash inom kort!

Vad är "inom kort"? Är det fix(i)eringen som ställer till det? Det börjar bli dags att bygga skridskor inför säsongen och det vore trevligt med lite ytterligare inspiration.

-Palle

Var det en Wåhlinkonstruktion? Om så, varför fungerade det inte, jag tyckte det var en så smidig lösning. Om inte, vad tror du om Wåhlinlösningen, d v s att ha en cord/gummiband från underdel av främre delen av foten och bak runt hälen. Detta ger glappeffekt och håller skon fixerad i bindningen utan att man behöver epoxia eller fräsa spår i skon (ja, jag erkänner; jag är lat).

Och det här med Brändö/Delet och Ålandsskärgården, hur länge till kan det vara skridskoSveriges "Best Kept Secret"? Så bra skridskoåkning och fina omgivningar som det verkar vara enligt bilderna så väntar jag bara på att Anders Tysk skall hyra en Finlandsbåt (företrädesvis NG LI som ju har dom rätta färgerna) över påsken. Skridsko hela dagarna och fest hela nätterna (samtidigt som båten flyttas till nästa fina åkområde).

-Palle

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg