Monopolpriser

Rätt startutrustning

Här i Sverige är nya grejor dyra, det beror bl a på att konsumentlagstiftningen inte är gjord för oss konsumenter utan för byråkratin, jämför gärna med Danmark och Tyskland. Hos oss är det t ex tillåtet med hur många mellanled som helst, i alla branscher, det gynnar definitivt inte konsumenten....
Våra publika lokaler som måste värmas upp minst 7 månader om året här i söder är störst i världen, det gynnar inte låga priser....
Monopolistiska situationer får uppstå utan att konkurensverket agerar.... Skatterna är höga och det gynnar inte.....
Jag har förutspråkat förut och gör det igen, loppis, begagnat och udda billigare märken. Det väsentliga är inte att det kostar skjortan och liknar det som NN hade i Himalaya eller vid Polen. Det väsentliga är att man går ut och har roligt!!!
Den av någon föreslagna vägen att prylarna skulle gå att köpa på nätet och vara nya vittnar om dålig insyn i hur det kan bli billigt (Bor någon hemma måntro?). Billigaste grejorna har givetvis låga promotionspåslag och inhandlas med fördel på St:Erikshjälpen, Uff, lokala Loppiset, Ö&B mfl billiga platser. Ingen av de här finns på nätet! Eller ens annonserar i tidningen! Men de är billiga, kanske rent av billigast.
Jag har sett den här veckan Grönlandsryggsäck, lite trasig i locket (20 minuter med symaskin och en laglapp), 50:-. Graningekängor, 43or beg. 40:- Poncho i Pu-nylon hel och såg ny ut 30:-. Trangia lite buckligt 60:-. Sigg enmanskök 80 i låda, (nytt?) för 10:- .....
Senaste kompletta fjällutrustningen betalade min kamrat 3000:- för bra, lätt, tält till lätt, fint kartfodral och däremellan allt mellan kängor-stövlar till mössa, av fina märken men med viss patina och turligt nog i rätt storlek utom skodon...två var mycket nöjda efter affären säljaren som inte kunde änvända grejorna längre och köparen som numera inte kommer att låna så mycket av mig bl a.
Vem vill fortsätta ekvipera vår friluftare....till lägsta pris?

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-10-29 kl 06:41]

De flesta scoutkårer och säkert friluftsfrämjandet mfl brukar ju ha köp/byt/sälj-dagar.
Massor av nya fina saker billigt.

/ Gunnar, som funderar på att röja i förrådet lite.

Re: Re: Re: Invenering

tigertamjaren; sa:
jarlmoden; sa:
Vinnaren får en UB-UL mugg gjord av botten på en petflaska. (O kronor-4 gram)

Häpp, häpp, det är väl inte en sån där SVINDYR PET-flaska man får 4:- i pant för??? Bättre upp gode herr Jarl Modén! En billig variant måste det väl ändå vara!

;)

/ G

Troligen inte, jag antar att den gode Jarl har använt en pet importerad från Polen eller Tjeckien. Brukar vanligtvis hittas i närbutiker/pizzerior och för dem betalar man ingen pant, åtminstone så får man ingenting för dem.......jag anar en konspiration ;-)

/mats

Va? Nej jag menade en 0,45 litersflaska Vittel still mineral water från WH Smith på Liverpool Street Station. Ingen pant, £1 för vattnet, flaskan ingår..
[Ändrat av jarlmoden 2003-10-29 kl 12:58]

jarlmoden; sa:
Va? Nej jag menade en 0,45 litersflaska Vittel still mineral water från WH Smith på Liverpool Street Station. Ingen pant, £1 för vattnet, flaskan ingår..
[Ändrat av jarlmoden 2003-10-29 kl 12:58]

Hmm, 13 spänn för lite vatten. Och så får man en flaska på köpet, inte illa!

Men mitt gamla befäl (Lt. Fält), numer hela svenska folkets överlevnadskändis rekommenderade alltid en kondom som vätskekärl. Snacka om UL.

/ G

Re: Lars!?

mikmik; sa:
Gissar att både Lt Fält och Kn Fält råkar heta Lars i förnamn och därav är samma person.

Micke i kina

Mitt skämt föll inte i god jord..hrm

Det finns en vandringssägen om befälet som sa till sina rekryter första dagen att: Mitt namn är Kapten Johansson men ni kan kalla mig vid förnamn, Kapten!!

(därav mitt lilla skämt om Mj Lars Fält)

Re: Re: Lars!?

FJS90/91; sa:
mikmik; sa:
Gissar att både Lt Fält och Kn Fält råkar heta Lars i förnamn och därav är samma person.

Micke i kina

Mitt skämt föll inte i god jord..hrm

Det finns en vandringssägen om befälet som sa till sina rekryter första dagen att: Mitt namn är Kapten Johansson men ni kan kalla mig vid förnamn, Kapten!!

(därav mitt lilla skämt om Mj Lars Fält)

Jisses vad snabbt killen stiger i rang! Där har vi en RIKTIG överlevare!

Nån som kan bjuda över? Överstelöjntant, överste eller rent av generalmajor, någon?

Han heter alltså Lars i förnamn. Han med kondomen alltså. Och hans ofta använda citat är: Det som inte dööda det häääda.

Ett annat ofta använt uttryck från hans sida: "Vaaam djyck".

Nåt annat Patric?

:)

/ G

Jag glömmer aldrig hans j*vla prickigkorvmackor som han hade en jättetrave med när han dag3 på överlevnaden förevisade något jag inte kommer ihåg, det enda jag kommer ihåg är att han i timmar mumsade på prickigkorvmackor...

En annan klassiker är väl när han nlycklig som ett litet barn förevisar hur man kan använda yllehalsduken som mössa och muff..

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg