Mössa

Själv tycker jag det är rätt bra att anpassa huvudklädseln efter aktivitet och på så sätt utnyttja skorstenseffekten. Hur tufft det än är med mössa så har jag aldrig (eller åtminstone väldigt sällan) mössa på mig under aktivitet så länge det är plusgrader. Då räcker det med keps eller hatt eventuellt kompletterad med kapuschong om det blåser mycket. Det händer att jag har rätt lätt huvudbonad vintertid också om jag håller på med någon tung aktivitet men då går den ofta ner över öronen. Under tusentals timmar i slalompisten har jag mest använt ganska tunna men vindtäta mössor. I vila är det dock en annan sak och för riktigt kalla dagar finns en äkta pälsmössa tillhands. Vår, sommar, höst har jag en lätt fleeceluva med mig men det är sällan jag använt den mer än som sovplagg. Jag fryser väldigt sällan.
 
Aha!

Nu vet jag varför mina cykelkompisar är mycket mer kinkiga med kyla än vad jag är... jag har nämligen ALLTID en buff under hjälmen oavsett väder... mer pg a vana och ffa pg a känsla ,än av kyla.

När jag är ute med racern tidigt på våren och senare på hösten så har jag nästan alltid kortbrallor och kortärmat... men med buffen under hjälmen... likadant när jag springer...

Blir jag varm, så är det på öronsnibbarna det märks först och då rullar jag upp buffen och vips så har man komfort temp igen...hehe... saknas bara ett vridreglage nånstans...

Thomas
 
Aha, så det är snarare tvärtom (mot för vad jag trodde): öronen är den del av huvudet som kan minska värmeförlusten mest.

I princip kan man säga att de kroppsdelar du börjar frysa om först är de där du INTE förlorar värme. De ställen som kroppen inte kan bromsa värmetillförseln till kommer ju att hålla sig varma längst.

Det är ju därför det där gamla talesättet säger "Om du fryser om tårna, ta på dig en mössa". Räcker inte värmen till för hela kroppen så stryps värmeflödet till de perifiera delarna, fingrar, tår, öron, nästipp etc. I bålen produceras den mesta värmen så där går det inte direkt att strypa nåt, och till huvudet går värmen alltså i första hand (för att hjärnan är viktigast att hålla igång, dör hjärnan är det kört, några fingrar eller tår klarar man sig utan).
 
Mössan är kung, sover nästan alltid med mössa när jag är ute och blir det för varmt så är den lätt att ta av. Har alltid med mig en Ullfrotte 400g balaclava, många funktioner och tar ingen plats och väger väldigt lite. Känns lika självklart att ha mössan i fickan som att ha kniven i bältet när man är i skogen.