Mössa

johankse; sa:
Att från början bära mössa om det är kallare än 27 grader ute är en klok start. Lättare att reglera bort värme än att åter bygga upp den.
Va? Ha mössa så fort det är under 27 grader Celsius? :? Är det nudist-uteliv som idkas, då kan jag ju förstå det men annars verkar det lite overkill med mysse.
 
Att löpa i t-shirt och shorts, vantar och mössa är fullt dugligt när det är nån minusgrad ute, ofta fryser man en hel del de första 15 minutrarna men sedan är det hur skönt som helst.

Mössa använder jag ibland även när det är så varmt som 10 grader. Sitter man still i skuggan och luften rör lite på sig är det inga problem att tycka den är mysig, och så många redan påpekat, mycket lättare att ta av sig när bussen kommer eller man väntat fördigt av annan anledning än en jacka eller tjockare tröja.

Problemet är ofta att hitta bra mössor, jag har hittat en del som jag gillar mycket men har fortfarande vissa glapp i utrusningen där. tex är en riktigt tun mössa på inköpslistan någon dag när jag finner den rätta.

Hår är ganska över reklamerat, iaf allt utom den halvdecimetern som är den innrsta delen av hårstråt, resten är bara för fåfänga skulle jag säga. Dock finner jag det skönare att vara helt utan då man lättare reglerar värmen, en mössa kan ju som bekant tas av.
 
som min kära kapten sa:

- minus 5, fältmössa.. minus 10 olles bror, minus 15 pälsmössa(använder inte det riktiga namnet av förklarliga anledning).. minus 30 alla mössor...
 
Både halsen och knoppen har ytliga blodkärl, sammantaget med dålig isolering leder det till stort värmetapp. Öronkylningen varierar givetvis efter kärl och öronstorlek....Men mössa är tufft...
 
Varierande blodcirkulation

Jag har hört att huvudets stora värmeförlust till stor del sker genom öronen.

Hudblodcirkulationen varierar mellan ca 1 dl och 3 L per minut hos vuxna 70-kilos män beroende på yttertemperatur och ämnesomsättningens storlek (muskelarbetet). Vissa hudavsnitt kan variera cirkulationen ca 100 ggr (nästipp öron, fingertoppar och tårtoppar medan cirkulationen i skalpen varierar obetydligt. Det är därför så storrelativ värmeförlust sker från huvudet när det är kallt och kroppen stryper hudcirkulationen överallt utom på skalpen.

Vissa tropiska djur t ex afrikansk elefant kyler mycket via öronen men det gäller inte människa i så stor utsträckning. Polardjur har ofta relativt små öron.

Thure
 
När jag var yngre (gick på gymnasiet) så tyckte jag mössa var töntigt. Jag fröst ofta, men aldrig om huvudet, bara om öronen. Så jag körde med tuffa öronvärmare. Det blev inte ett dugg varmare.

Sen läste jag lite överlevnadsböcker och fick mig till livs det här med att kroppen inte kan strypa värmetillförseln till huvudet och började använda mössa. Sen dess fryser jag inte alls lika ofta.
 
När jag var yngre (gick på gymnasiet) så tyckte jag mössa var töntigt. Jag fröst ofta, men aldrig om huvudet, bara om öronen. Så jag körde med tuffa öronvärmare. Det blev inte ett dugg varmare.

Sen läste jag lite överlevnadsböcker och fick mig till livs det här med att kroppen inte kan strypa värmetillförseln till huvudet och började använda mössa. Sen dess fryser jag inte alls lika ofta.

Jag var ute och pimlade med familjen när jag var nio-tio år,sen dess vet jag att mössa funkar.En av gångerna fick jag en abborre,bara en sån sak!


peter
 
Vissa hudavsnitt kan variera cirkulationen ca 100 ggr (nästipp öron, fingertoppar och tårtoppar medan cirkulationen i skalpen varierar obetydligt. Det är därför så storrelativ värmeförlust sker från huvudet när det är kallt och kroppen stryper hudcirkulationen överallt utom på skalpen.

Aha, så det är snarare tvärtom (mot för vad jag trodde): öronen är den del av huvudet som kan minska värmeförlusten mest.

Jag vill dock påpeka att jag själv alltid har mössa, aldrig öronlappar. Herregud. :)