Mössa

Om det är ,säg 5- ute och man inte har mössa, hur mycket av värmeförlusten sker via huvudet då? huvudet är ju som en skorsten, borde ju vara en hel del. Någon som vet?
 
”...Faktum är att man vid -5°C förlorar hela 50 % av kroppsvärmen via huvudet. Och vid -20°C hela 75 %...”

Hämtat från outside.se (fliken läsvärt - outdoor school).
 
Jag är lite undrande över sådana här etablerade fakta om mössa.

Vad menas med 50% av förlusten?

Är jag helt naken eller är jag fullt påklädd med skaljacka, ulltröja och goa vantar men utan mössa?

Man vet ju att man skall ta på mössan om man fryser om fötterna, men, jag brukar fortsätta frysa om fötterna.
Däremot blir jag varmare om huvudet och öronen...

Så visst blir det bättre med mössa på.

Själv bär jag mössa stora delar av året.
 
Självfallet beror det nog mycket på vad man gör, jag skulle tro att sifrorna som finns angivna ska tas med en nypa salt och att de gäller om man står upp och är stilla. Att skilnaden är enorm och att man gärna tar med lite extra att isolera huvudet med är väl ingen som betvivlar (kastade till och med ner en mössa i väskan idag när det var 15 grader varmt).
 
Sen verkar det bero (föga förvånande) på hur mycket hår man har. Började själv frysa betydligt mer om knoppen när kalufsen glesnade för några år sedan, och när jag i februari i år kalrakade alltihop, jag då frös jag inte nådigt. Så en rejäl mikrofonfrisyr (fet-afro) kan nog hjälpa en del...
 
Hittar inte

några orginalreferenser nu men jag vill minnas att det är laboratorieförsök med nakna individer i klimatkammare som man refererar till.

Blodcirkulationen stängs effektivt av i större delen av hudkostymen men inte på skalpen när omgivningstemperaturen går ned till under 0 grader Celsius.

Thure
 
mipert; sa:
Jag är lite undrande över sådana här etablerade fakta om mössa.

Vad menas med 50% av förlusten?

Är jag helt naken eller är jag fullt påklädd med skaljacka, ulltröja och goa vantar men utan mössa?

Utan kläder om jag minns rätt (det är länge sedan jag gick min vinterutbildning). Poängen är i alla fall att blodtillförseln till ben och armar kan regleras av kroppen för att minska avkylningen i kroppskärnan, men av förklarliga skäl kan kroppen inte stänga av blodtillförseln till huvudet...

Så helt ovetenskapligt, är man barhuvad i kyla (utan att producera massvis med överskottsvärme) så kommer kroppen att kompensera genom att minska ner cirkulationen i armar och ben som alltså blir kallare.

//J
 
joru; sa:
Så helt ovetenskapligt, är man barhuvad i kyla (utan att producera massvis med överskottsvärme) så kommer kroppen att kompensera genom att minska ner cirkulationen i armar och ben som alltså blir kallare.

//J
Och vice versa, om man vill slippa frysa på springturen så är det bättre att klä sig tunt och ha mössa, än att fläska på kläder och springa barskallad.
 
Typiskt exempel på tunn klädsel och mössa är när jag på dotterns fotbollsträning i torsdags (kyligt) hade underställströja och halvtjock rutig skjorta.
Och tunn mössa från Extremities.

Jag frös inte.

De flesta andra, i jacka, polotröja, jeans osv. stod och stampade fötterna och trampade fram och tilbaka efter en timme vid sidlinjen.

Min skjorta är ganska tätvävd, från Peak Performance.
Snygg och bra...
 
mipert; sa:
Typiskt exempel på tunn klädsel och mössa är när jag på dotterns fotbollsträning i torsdags (kyligt) hade underställströja och halvtjock rutig skjorta.
Och tunn mössa från Extremities.
Sthlm Marathon för tre år sen (tror jag) var samma visa: snålblåst, kallt och regn i luften. De i första klungorna sprang nästan uteslutande i linne, minishorts, mössa och vantar.

Det fina i kråksången är, att om man ska ta med sig ett, ett enda förstärkningsplagg, så är valet enkelt. Vilket ger mest värme, skyddar mot lokal nedkylning (som ofta bottnar för vanliga förkylningar) och tar samtidigt minst utrymme och vikt? Just det.
 
mipert; sa:
”...Faktum är att man vid -5°C förlorar hela 50 % av kroppsvärmen via huvudet. Och vid -20°C hela 75 %...”

Hämtat från outside.se (fliken läsvärt - outdoor school).

När jag gjorde lumpen 2001/2002 fick jag lära mig att det där var fel och att nyare kliniska tester visade att huvudet inte gav ifrån sig mer värme än resten av kroppen, förutom när kroppen gick ner i kritiska lägen. Alltså att man redan började bli hypotermisk.

Men det var iofs någon förbandsläkare som hade 'kallt väder' utbildningen. Försvarsmakten har ju lite annan syn på vetenskap än resten av världen.
 
För många år sen läste jag en svensk översättning av orginalmaterialet om att frysa i luft och vatten. Försöken utfördes på nakna personer i den rappoport jag läste.
I modernare tid påklädd undersökningar utfördes dels under geofysiska året samt av Canadensiska försvaret. Siffrorna från de senare liknade de från 30-talsrapporten.
I FM har olika "experter" kommit med egna hemsnickrade rapporter med jämna mellanrum.
I tempererade delar av vårt klot är mössa ett normal plagg.
En lätt tillgänglig bibel är Soldat i arktis, översättning Lennart Wallin.
När man börjar känna sig kall har man redan kylt ner sig. Att åter bygga upp temperatur utan enorm energiåtgång brukar ta tid. Att från början bära mössa om det är kallare än 27 grader ute är en klok start. Lättare att reglera bort värme än att åter bygga upp den.

go tur