Med anledning av olyckan på Everest så har debatt om våghalsighet och onödiga risker etc satt igång i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37949
Jag vill ta upp en annan vinkling på detta nämligen den ekonomiska och moraliska.
Det finns en liten grupp äventyrare som försörjer sig på riskfyllda och spektakulära projekt. Göran Kropp hörde till den gruppen och kanske även Tomas Olsson. Förutsättningen för att de skall kunna försörja sig är att det finns sponsorer och tillräckligt många intresserade som läser artiklar och tittar på filmer för att sponsorerna skall få igen satsningen genom att deras logga och produkter exponeras.
Det moraliskt lite tveksamma är att hög risk för dödlig utgång ger ett större mediaintresse och sponsorsintresse vilket eventuellt driver äventyraren mot felaktiga beslut. Tomas och Tormod gick enligt rapporterna i tisdag upp på Everest i snöstorm. Kanske inte optimala betingelser för nedfärden på skidor?
Jag menar att företeelsen extremäventyrare på sponsrade expeditioner är tveksam och att det gränsar till andra tveksamma evenemang som t ex proffsboxning. Många företag avstår från att exponera sina varumärken i proffsboxningssammanhang. Kanske borde också seriösa friluftsföretag avstå från sponsring av de mest extrema expeditionerna?
Vad tycker ni andra?
Thure
Jag vill ta upp en annan vinkling på detta nämligen den ekonomiska och moraliska.
Det finns en liten grupp äventyrare som försörjer sig på riskfyllda och spektakulära projekt. Göran Kropp hörde till den gruppen och kanske även Tomas Olsson. Förutsättningen för att de skall kunna försörja sig är att det finns sponsorer och tillräckligt många intresserade som läser artiklar och tittar på filmer för att sponsorerna skall få igen satsningen genom att deras logga och produkter exponeras.
Det moraliskt lite tveksamma är att hög risk för dödlig utgång ger ett större mediaintresse och sponsorsintresse vilket eventuellt driver äventyraren mot felaktiga beslut. Tomas och Tormod gick enligt rapporterna i tisdag upp på Everest i snöstorm. Kanske inte optimala betingelser för nedfärden på skidor?
Jag menar att företeelsen extremäventyrare på sponsrade expeditioner är tveksam och att det gränsar till andra tveksamma evenemang som t ex proffsboxning. Många företag avstår från att exponera sina varumärken i proffsboxningssammanhang. Kanske borde också seriösa friluftsföretag avstå från sponsring av de mest extrema expeditionerna?
Vad tycker ni andra?
Thure