• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mobiltelefon :)

Vissa kommer att förbanna mig för att jag startar en sån här tråd, men men..

Jag ska köpa ny mobil, efter en Nokia 3310 som börjar bli riktigt trött.

Jag har i princip valt redan, men jag vill ändå höra om det finns nån funktion som är fruktansvärt praktisk att ha (i nivå med samtal och sms..), som inte finns på 3310:an och som jag därför inte känner till :)

Alltså: är det nåt utöver batteritid, sms och samtalsfunktion som *verkligen* borde prioriteras.

Jag frågar därför att jag själv inte använt så avancerade modeller, så jag har inte haft chansen att inse vad som är riktigt bra att ha. Fråga säljare i en butik vad man ska ha? Nja..

En där det går att ställa in klocktid när den startar automatiskt och klocktid när den stänger av sig automatiskt. D.v.s. så att telefonen sköter det själv enligt vad man ställt in!
Bra t.ex. om man vet mellan vilka klockslag man vill ha den påslagen, eller om man vill bli väckt efter viss klocktid av inkommande samtal/meddelanden.
Vet dock inte om det finns, men om det finns så nämn modellen!

Alltså: är det nåt utöver batteritid, sms och samtalsfunktion som *verkligen* borde prioriteras.
Kamera o mp3 kan vara käckt. Kalender likaså. Blåtand roligt. Internet bekvämt. Problemet är att så kan man fortsätta i all evighet.
Har 3310 tjänat dig väl tycker jag du ska kolla efter det mest ekonomska alternativet istället för festliga funktioner. Antagligen kan du få en superutrustad telefon snorbilligt ändå o har du ställt in dig på att bara ringa o sms:a blir det ju bara bonus.

Hm, tack för tips Öringen. Kollade dock priset på W890i och det ligger högre än jag tänkt gå. Jag har kollat på Nokia 3110 som kostar runt en tusenlapp. Kameran lär inte vara den bästa men jag tror jag klarar mig.

Det är snällt att folk svarar, trots att jag i slutändan bara ger tusan i konkreta råd ;)

Vissa kommer att förbanna mig för att jag startar en sån här tråd, men men..

Jag ska köpa ny mobil, efter en Nokia 3310 som börjar bli riktigt trött.

Jag har i princip valt redan, men jag vill ändå höra om det finns nån funktion som är fruktansvärt praktisk att ha (i nivå med samtal och sms..), som inte finns på 3310:an och som jag därför inte känner till :)

Jag frågar därför att jag själv inte använt så avancerade modeller, så jag har inte haft chansen att inse vad som är riktigt bra att ha. Fråga säljare i en butik vad man ska ha? Nja..

Prylvarning på!
Jag gillar min nya SonyE C702i eftersom den är extra vattentålig och har GPS. Ute på en bilburen ö-pcknick med svärföräldrarna och ingen karta med och de frågar vad heter ön därborta. Trots att jag sovit på ön tidigare glömde jag namnet. Igång med GPSeni mobilen och google earth och vips visste jag vad ön hette.

Har dessutom 3.2Mpixelkamera vilket väl är medelplus i dagens mobiler och den har FMradio för sjöväderraporten och MP3 om man vill höra musik. Kameran inte bra i mörker med det är väl generellt för de flesta digitaler och särskitl mobilkameror.

Bonuskul är facewarp för kamerna och TrackId som gör dig till vinnare i varje musikquiz.

/Patrik, som inte jobbar på SonyE men väl på Ericsson

Jag gillar min nya SonyE C702i eftersom den är extra vattentålig och har GPS. Ute på en bilburen ö-pcknick med svärföräldrarna och ingen karta med och de frågar vad heter ön därborta. Trots att jag sovit på ön tidigare glömde jag namnet. Igång med GPSeni mobilen och google earth och vips visste jag vad ön hette.

Jag menar inte att dissa dig, men detta räknar jag som långt ifrån viktigt. Läs: jag vet alltid vad ön heter, eller så ljuger jag ihop nåt bra ;)

Men det är sannerligen teknikens under!

Information till allmänheten: min nya mobil (Nokia 3110) är inköpt och jag är mycket nöjd. Tack för tips ändå.

Mobilen ska ha en väckaklocka men det har väll alla mobiler, typ. Men en bra kamera är är väll lite härligt om man nu ska köpa en ny. :p

Ficklampa

tycker jag är ett plus.

Vatten och stöttålighet förstår jag inte varför så få mobiler har. Bra knappar och logiska menyer är en bristvara på de moderna mobiler jag provat.

Tycker att få mobiler är bättre än min gamla "ruggade" Siemens ME 45. Köpte faktiskt en begagnad sådan för något år sedan i stället för en ny (min gamla fungerar fortfarande med en primitiv limlagning sedan hunden bitit sönder en knapp).

Kamera betraktar jag fortfarande som leksak i mobiler.

Thure

Varför mobil som innehåller kamera, klocka etc? Varför inte en bra kamera som innehåller mobil, klocka etc, finns inga sådana ännu? Min lilla digitala Olympus u 700 innehåller i princip allt, utom mobil då.

Blir ju mer och mer som ett multiverktyg, "mobiltelefoner".

Raskesven

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg