• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mobiltelefon :)

Stänk och stöttålig, resten är detaljer... Så då går de flesta modeller bort direkt. Har nu en Nokia 5140 och den har funkat i vått och torrt, kallt och varmt, före och efter hastig landning efter tapp...
 

avslutad210712

Gäst
Jag vet att jag blivit gammal, trist och förståndig (*hrm*) precis som jag tyckte att mina föräldrar var när jag var yngre.

Utifrån de förutsättningarna behöver jag en mobiltelefon som jag kan ringa och skicka sms med, som gärna tål lite stötar och väta, med inbyggd klocka och larm för väckning på morgonen. Och som håller lite längre än en vecka efter garantitidens utgång.

Klart att en bra kamera och inbyggd GPS är bra om jag har någon praktisk nytta av finesserna. En GPS där batterierna tar slut efter ett dygn eller som bara fungerar där jag har mobiltäckning är inte riktigt användbar för min del.

PS - Behöver jag säga att dagens ungdom lyssnar på förskräckligt dålig musik :)
 
SAR värde...

det ENDA som är viktigt på en mobil tycker jag...det är alltså strålingsvärdet...leta efter en lågstrålande mobil helt enkelt...ta en som strålar under 0,4...det blir betydligt färre att välja på då...
kopplingen ökad risk för hjärntumör när man använder mobil är helt klar numer...nu är det inte bara en fånig grej vi miljönissar påstår...utan nu är forskarna eniga...i phonehouses katalog finns mobiler och märken upptagna...och där finns sarvärdet på de allra flesta...lycka till!
kram anna
 
Även om det är så ironiskt att jag har telefon fobi ( jag vågar inte prata i tel) så är jag beroende mer eller mindre av organisationen kring mina lurar...

Gps, agenda, klocka, mp3, kalkylator ect ...

Nokia kommer med till hösten med en telefon som är byggt helt på återanvänt material, tycker jag e coolt i dessa utrotningshotade dagar ;-)
 
Men hallå, vad är ni ute efter egentligen?
En telefon som går att ringa på och skicka SMS. Nokia hade en riktigt skitbillig basvariant förr.
En telefon som tål att ha utomhus. Sonim, eller hajfenan eller liknande.
En telefon som har så många funktioner som möjligt att ingen av dem är bra. Köp vad som helst som är nytt.

Om du skall ha telefonen som "nödpryttel" spelar det väl ingen roll om den strålar mycket eller lite.
 
Varför inte en Thuraya satphone? Har jag sett för 4-5000 begagnade och man kan köra både GSM och satellit med dom.

Är själv lite sugen på en sån men en iphone lockar samtidigt en del. :)
 
Polisen och räddningstjänstens

nya system har en hel del intressanta funktioner som gruppanrop. En sådan funktion i nödsituationer så att man kan anropa t ex helikopter kustbevakning etc skulle kunna vara användbar.

Thure
 
nya system har en hel del intressanta funktioner som gruppanrop. En sådan funktion i nödsituationer så att man kan anropa t ex helikopter kustbevakning etc skulle kunna vara användbar.

Thure

Du talar om RAKELsystemet antar jag. Största invändningen jag hört mot RAKEL är de höga abbonemangsavgifterna och dyre terminalerna som myndigheterna tvingas betala.

Gruppanrop kan man göra via mobinlnät också (givet täckning så klart) via tjäsnten PTT (push to talk) som dåvarande Vodafone Sverige lanserade och jag tror tjäsnten för en diskret tillvaro hos Telenor Sverige. Nackdelen må vara att man måste definiera grupper i förväg, normalt via websida eller SMS(/USSD).

Jag ser en möjlig användning med friluftsanknytning för skridskoledare på tur i samma område som kan varna varandra för svaga områden men då kanske å andra sidan PMR446 (t ex fr Cobra) är ett billigare alternativ men då blir det två prylar (mobil + PMR). PMR är ju gratis att använda efter inköp (förutom batterier/laddning) men når väl som bäst en halvmil över is. Nyaste cobra lovar dock 12 km vid fri sikt

/Patrik, som fick sin SonyE C702i att få GPSfix på under 30 sek inuti taxi i motorvägsfart
 
Jag har en "värstingtelefon" och förutom att prata och SMSa använder jag kalenderfunktionen och radion varje dag. Skulle jag välja en funktion så är det radion, bättre än MP3 i en telefon....tycker i varje fall jag.
 
Jag håller med Thureb. Ska man ha något lullull så är det ficklampan. Den har hjälpt mig många gånger. Har en W800, och telefonfunktionen är nog den jag använder minst. Egentligen är den min Mp3-spelare och väckarklocka, som man också kan använda till att ringa med.