Har du testat att göra detta i "en flaska nära kroppen" (kring 30 grader som bäst), eller bara i en thermos (som jag antar vid lite högre temperatur)? I så fall hur varmt?
Jag kör lite test nu, men får inte till det i flaska, i alla fall inte på ett dygn.
Använt Nido + en kapsel av Apotekets mjölksyrabakterier till en portion.
Vad gör jag för fel?
Oj. Det var inte igår =)
Som sagt. Jag värme "mjölken" till 45C, tillsatte kulturen, och hällde i förvärmd matthermos.
Fråga 1:
Visst knäckte du tabletten och hällde i innehållet samt rörde om? Lägger man i hela tabletten tappar man värdefull tid och värdefull värme innan själva höljet lösts upp (om det ens löser sig i mjölk).
Fråga 2:
Hur noga var du med temperaturen? Fem grader hit eller dit kan påverka mycket.
För mig blev det som sagt mer likt vanlig fil, fast grynigare och med en god a-filssmak.
Jag har inte testat med en flaska mot kroppen, men eftersom min matthermos är ganska dålig och stod i rumstemperatur kan man ju tycka att det borde motsvara 30 grader under en hel natt. Grovt räknat.
Jag föreslår att du går mer vetenskapligt till väga, för att ta reda på vart tillverkningen brister.
Justera in ugnen på 45C och ställ in flaskan där över natten.
Funkar det då, kan du utgå ifrån att det är temperaturen som spökar.
Funkar det ändå inte, ja då kanske din bakteriekultur är trött.
Köp en ny ask tabletter och testa.
Du kan även testa att göra en förkultur genom att odla upp kulturen i 1dl mjölk och låt den stå hyfsat varmt några dagar. Pröva sedan att göra yoghurt på den kulturen.
När man brygger öl är det en enorm skillnad mellan en liter aktiv förkultur och en liten påse torrjäst i vila.
Ju fler celler som smider medan mjölken är varm, desto bättre.
Återkom gärna med resultat =)
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk