Den kvalmiga känslan kan mycket väl komma från/förstärkas av lecitinet, som ju har emulgerande verkan. Mjölkproteinallergiker i vänkretsen brukar ta till lecitin för att få sina smoothies etc "krämiga". När jag fick smaka, kändes det just... kvalmigt - "fylligt" men totalt charmlöst.(...) Sen var det ju det där med smaken... Jag är egentligen ingen jättefan av att äta ens vanlig mjölk till min frukostmüsli utan föredrar den lite syrligare smaken av fil. Men Nido-mjölken var ännu värre. Kändes sötare och ännu mer kvalmig än vanlig mjölk Men det gick ju att äta och kommer få följa med i packningen. I gröt tror jag det funkar utmärkt.
Friluftsmats torrmjölk tycker jag smakar helt ok, men fil/yoghurt i morgonmuslin är det jag också saknat mest ute på långvandring. Har i min förtvivlan experimenterat med att torka fil, youghurt, färskostmassa o.d. Det går bra - problemet är bara, att pulvret är svårlösligt vid återvattningen. Som syrlig smaksättning i kombination med vanlig torrmjölk funkar det dock hjälpligt.
Hmm - ska testa att blanda lite lecitn i filen vid nästa torkningsförsök