Graden avslöjar mer om svårigheten på leden än hur välsäkrad den är. En äkta onsite så ska man väll bara valsa upp till en led som ser fin ut och ge sig på den, sen kolla i föraren vad det var för grad. Det är rätt kul, det var den första 6+ leden jag försökte klättra onsite.
Jag har själv inte hört talas om att någon tycker att en onsite är bommad tack vare att man om leden är välsäkrad, det är nytt för mig. Gustav, du får ursäkta att jag mal på, men jag tycker detta låter helt mysko. Hur ska man välja en lämplig led att pressa onsite graden om man inga får veta hur den är säkrad? Säger någon att den är glest säkrad i starten, oj då, där rök onsiten. Man läser välsäkrad i föraren, oops, nu kan jag inga onsite klättra den. Jag vill ha tips på välsäkrade 6+ och 7- tradleder att pröva onsite klättra, nej då, det får man inga veta för då är det ingen onsite? Lite ontopic: Om det är en mix led och det står i beskrivningen vart en bult eller pitong är, är onsiten bommad?
Det här måste vara något relativt nytt, påhittad av de som vill verka ännu mer "äkta" onsite klättrare, men då ska de fasiken inte veta graden på leden... För det om något är den enskild största anledningen till att folk väljer att gå på en särskild led onsite eller inte, och avslöjar mest om hur svår en led är.