Mix leder är ju helt ok, men om det rör sig om 7 bultar och en enda kil placering så tycker jag att man kan lika gärna slänga in en bult till vid kilplaceringen. Att låta bli känns mest som en icke färdig sportled.
Samma sak gäller det omvända. En tradled med en kort sträcka osäkrad blank vägg får gärna förbli utan bult för min del, men det får gärna stå något om det i föraren. Skulle det röra sig om ett riktigt långt och/eller farligt fall ned på en hylla, visst är en bult kanske motiverad då, men det känns för min del ändå som en förstörd tradled. Jag har inga problem med att stå över en led med ett långt run-out vid en krux om det ligger i närheten av min gräns, jag glider bara vidare till nån annan led eller prövar den på topprep, men visst, sitter det en bult där så leder jag den även om jag tycker ett det är en sabbad tradled. Klättringen kan ju vara hur fin som helst ändå, och det är ju i grund och botten det jag bryr mig mest om. Jag blir ju inte arg, jag bara tycker det är lite synd...
När det är en blandning så är det en mixled, och jag kan gilla dem lika mycket. Jag vet inte var min gräns går för att det ska vara en mixled eller en förstörd trad eller bultled, det varierar säkert från led till led, men mix klättring tycker jag verken bättre eller sämre än annat. Leden kan vara skitkul eller helt kass för det. Mixleder ger mig mig bara mera möjligheter att klättra mera. Bultarna kan vara bra placerade eller helt kasst placerade, precis som vilken annan sportled som helst. Har den som satt upp leden gjort ett bra job finns det ingen anledning att klaga tycker jag. En fin led är en fin led, oavsett om den är mixad, sport eller trad, men jag gillar inte när man gör om det ena till det andra, t ex göra om en tradled till en mixled eller gör om en mixad led till en sportled... Det är lite synd att "det vilda i min bur" i häggsta blev helbultad tycker jag, det var en ganska kul och varierande mixled med lite pirr på sina håll... R.I.P.
Lite OT om diskussionen om bult vs trad:
Bultens vara eller icke handlar väl om mentaliteten. Jag har faktist hört via omvägar en relativt känd (iaf bland vissa) klättrare påstå att man kan inte bli bättre på klättring om man bara tradklättrar, och det är bara galningar som pressar grader på trad om det nu inte är absolut extremt välsäkrat. Helt absurd! Personen har uppenbara problem med att lita på de säkringar han lägger. Jag har inte fel, jag såg själv honom sträcka sig ut lång åt vänster för att klippa en bult på en led bredvid när han kunde lagt tre bomber kammar i sprickan han klättrade om han bara ville/vågade. Jag undrar varför han klättrar trad överhuvudtaget, han har ju inget förtroende för det han gör, och säger att vi som faktist har det är galningar... Och han är nog inte ensam heller... Jag vet inte hur många jag ser säger att de kan leda en viss grad på bult och en betydligt lägre grad på trad. Jag kan förstå det till en viss del, men varför inte göra något åt det? Varför skulle man inte vilja kunna klättra till sin fulla potensial på egna säkringar om man ändå är tradklättrare? Varför nöjer man sig med att vara en halvdan tradklättrare och briljera på bult eller topprep? Var kommer det här med att trad är så jäkla farligt att pressa grader på ifrån? Jag undrar hur ni som har dessa stora skilnader resonerar när det gäller mixleder. Är det inte lite förvirrande då?
Oj oj, dubbla shots i kaffet är jag inte så van vid, jag borde kanske skriva mina inlägg innan jag slänger i mig så starkt kaffe.