minitält eh?...

Mezzner; sa:
Expeds Vela Extreme Mesh kostar enligt uppgift ca 2 400:- i Sverige. Det är väl rätt OK.

Det är nog OK. Men mesh? Tänk på att yttertältet inte går ända ner i backen över absiden och att det nog kan dra rätt kallt genom meschen.

Rätt fint tält annars. Speciellt om man gillar stor absid. Den är brakastor. Blir man inregnad så får man inte myror i byxorna i första taget utan man har sin eget lilla boning där man kan sprida grejorna omkring sig och dona på.

Möjligtvis att Expded lagt lite mycket kraft på att vara originella. Möjligheten att rulla upp yttertältet i längdriktiningen är väl rätt skoj om än kanske inte alltför nödvändig. Dörren som glider längs mittstången mer praktiskt skoj. Halvöppen skyddar den ändå packningen från regn. Mindre skoj är alla jävla linor som går överallt. Kräver en hel del svordomar innan man börjat få till det med uppsättningen. Och så kan det bli rätt klaustrofobiskt kring skallen när man ligger ner, som med alla tält av den där typen. Det är väl en fråga om att vänja sig.

Niklas:
Beträffande enkelväggsdiskussionen så har jag deltagit i den tråden, meningarna om betydelsen var delade, men det är väl snarare så att en del tycker att det är OK med kondens och en del inte. Vidare var det lite skilda meningar om hur stor skillnad det var.

Min slutsats är dock att det är skillnad, stor eller liten, men negativ. Mina erfarenheter är också att om det blir kondens på väggarn OCH tältet är litet så är det inte bra alls.

Beträffande Vela, så finns det ju med mesh eller vanlig duk, och jag vet inte om det är så krångligt att sätta upp med linor osv. Det beskrivs rätt ingående och det hyfsat få prylar att hålla reda på. DERAS beräkning av uppsättningstid är 1,5 minut vilket måste anses som snabbt - men troligen jäkligt subjektivt.

Mezzner; sa:
Beträffande Vela, så finns det ju med mesh eller vanlig duk, och jag vet inte om det är så krångligt att sätta upp med linor osv. Det beskrivs rätt ingående och det hyfsat få prylar att hålla reda på. DERAS beräkning av uppsättningstid är 1,5 minut vilket måste anses som snabbt - men troligen jäkligt subjektivt.

Jag tyckte det var skitkrångligt i början innan jag fick till justeringarna på linorna. Men man får det i upprätt läge fort. Det räcker ju med två pinnar (rätt löjliga små saker förresten). Men 1,5 minut kommer jag nog aldrig klara.

Mezzner; sa:
Niklas:
Beträffande enkelväggsdiskussionen så har jag deltagit i den tråden, meningarna om betydelsen var delade, men det är väl snarare så att en del tycker att det är OK med kondens och en del inte. Vidare var det lite skilda meningar om hur stor skillnad det var.

Min slutsats är dock att det är skillnad, stor eller liten, men negativ. Mina erfarenheter är också att om det blir kondens på väggarn OCH tältet är litet så är det inte bra alls.
...

Det finns ju enkelväggstält med väv som "andas", t ex EVent eller Epic. Då är det väl sannolikt att det blir mindre kondens än i ett väv med helt tät väv, oavsett om det är enkel eller dubbelvägg.

Rent allmänt är det väl också så att det inte blir mindre kondens bara för att man har ett innertält. Såvida inte innertältet absorberar stora mängder fukt. Skillnaden är väl snarare att man upplever det som mindre kondens, därför att man inte ser den på samma sätt. Men detta är naturligtvis också något som kan bidra till välbefinnandet.

Man måste som vanligt väga den ökade vikten av att ha mer tyg med sig mot den upplevda nyttan av detta tyg. Och summan av den kardemumman är ju väldigt individuell.

Jörgen

NUI; sa:
Skillnaden är väl snarare att man upplever det som mindre kondens, därför att man inte ser den på samma sätt.

Skillnaden är ju snarare att med dubbelvägg så gör det inget om du råkar stoppa skallen/fötterna/kläder etc mot tältet, eftersom fukten sitter på insidan av yttertältet.

öringen; sa:
NUI; sa:
Skillnaden är väl snarare att man upplever det som mindre kondens, därför att man inte ser den på samma sätt.

Skillnaden är ju snarare att med dubbelvägg så gör det inget om du råkar stoppa skallen/fötterna/kläder etc mot tältet, eftersom fukten sitter på insidan av yttertältet.

Min erfarenhet är att det snabbt läcker igenom om man råkar trycka innertältet mot yttertältet. Men om detta förhindras av konstruktionen så håller jag med dig. Det gäller t ex mitt gamla tunneltält Keron. Men när det gäller små tält brukar det vara svårt att klä av och på sig utan att man pressar ihop inner och yttertält.

Jörgen

Sant, men när du slår i innertältet får du ju en indikation på vad som händer och kan hejda rörelsen. Med enkelvägg är det försent när du väl slår i väggen ;)

öringen; sa:
Sant, men när du slår i innertältet får du ju en indikation på vad som händer och kan hejda rörelsen. Med enkelvägg är det försent när du väl slår i väggen ;)

Eftersom jag föredrar tarp pga bättre ventilation och mindre kondensproblem så är jag väl fel man att diskutera det här. Men en anledning till att jag valt tarp är att jag upplevt kondensproblemen i dubbelväggiga tält som så stora att jag inte tycker dubbelväggigheten uppväger den extra vikten. Och min tarp fungerar ju vid behov som ett enkelväggstält.

Jörgen

J.W. Gossamer

Jack Wolfskin gör ett litet tält som heter Gossamer. Det väger 1,5 kg och är får lågt för att man ska kunna sitta upprätt, men det kostar (just nu) 930 kr (Northstar). Det funkar bra om man har ett tätt regnskydd till ryggsäcken, för den får man lämna utanför. Kängorna får dock plats innanför tältduken om man lirkar in dem utifrån. Jag har aldrig sovit i en bivacksäck utan stag som håller upp duken, men jag kan tänka mig att det blir svårt att ligga och läsa i en så'n. Det går dock bra i Gossamer. Jag skulle hellre ha ett Hilleberg Akto som väger lika mycket, men det kostar mer än 3 ggr så mycket.

En viktig skillnad mellan enkelvävstält och dubbla är förstås att man kan ventilera yttertältet på ett annat sätt när man har dubbeltält. Korrekt är dock att man som regel ändå får kondens i yttertältet.
En vattentät men andande väv har ju rätt stora begränsningar i ett tält eftersom förutsättningarna för ångtransporten genom mebranet i tälväggen är rätt dåliga. Där fanns det väl olika erfarenheter, men jag är som sagt skeptisk...

Beträffande de många linorna på Vela var det ju intressant att höra, jag fattade först inte att du hade ett sånt tält, Lapetter.

Ulyng; sa:
prøv dette telt, det er det jeg selv har i planerne..
http://www.gear-zone.co.uk/eshop/Mountain-Equipment-AR-Ultralite.html

lidt mere end 1 kilo, letteste lille telt på markedet

Klart intressant. Ett litet problem (för mig)
dock,
med konstruktioner som använder vandringsstavar
(ja, inte handlar det om ngåra trädgrenar där
jag tältar); det är inte världens hållbaraste
detalj. Få se nu: förlorat en i en vadolycka.
En annan var för hårt åtskruvad och ficks isär först
när jag passerade en stuga. En tredje skadades
när den fastnade i ett rhododendronsnår
och jag drog loss den oförsiktigt.

På korta turer är förstås sådana incidenter föga sannolika. Får väl se över utrustningen
bättre inför resan.

En möjlighet är väl att ha med särskilda tältstänger, även om det nu inte var den primära tanken. Måste ju finnas såna som väger rätt lite, vet inte var, men det finns ju förstås tältstänger i UL-utförande som uppgraderingstillbehör till diverse tält har jag läst nånstans.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg