minitält eh?...

Mezzner; sa:
En möjlighet är väl att ha med särskilda tältstänger, även om det nu inte var den primära tanken. Måste ju finnas såna som väger rätt lite, vet inte var, men det finns ju förstås tältstänger i UL-utförande som uppgraderingstillbehör till diverse tält har jag läst nånstans.
Jeg er ikke sikker, men har hørt at ME gør deres egne!! I Danmark anbefaler Fjeld og Fritid i KBH. disse stænger på deres hjemmeside.
http://www.thenorthface.com/sa/technologies/technologies-EQ23.html

Ulyng; sa:
Mezzner; sa:
En möjlighet är väl att ha med särskilda tältstänger, även om det nu inte var den primära tanken. Måste ju finnas såna som väger rätt lite, vet inte var, men det finns ju förstås tältstänger i UL-utförande som uppgraderingstillbehör till diverse tält har jag läst nånstans.
Jeg er ikke sikker, men har hørt at ME gør deres egne!! I Danmark anbefaler Fjeld og Fritid i KBH. disse stænger på deres hjemmeside.
http://www.thenorthface.com/sa/technologies/technologies-EQ23.html
UL: http://www.fibraplex.com/tentpoles.htm

Raskesven

Mezzner; sa:
Beträffande de många linorna på Vela var det ju intressant att höra, jag fattade först inte att du hade ett sånt tält, Lapetter.

Jo, lånade ett och köpte det sen, trots bråk med linorna.

Först är det ju, självklart, en lina som går mellan ändarna på mittbågen, under innertältet. Den kan man justera längden på.

Sedan är det en lina som går mellan absoluta mitten på golvets långsida och mittbågens ände i absiden, för att hålla ut innertältet. Den kan man justera längden på.

Sedan är det två linor i dörröppningen. Den ena sitter fast. Den andra kan man koppla lös. Det har jag gjort en gång, när jag tog i sär inner- och ytterrältet. Nu vet jag inte riktigt var den ska sitta.

Sedan är det linor i vardera ända på innertältet. I innertältet är linan trädd genom hörnen i golvet och genom tre punkter i de små ändbågarna, och så strålar allt samman i en punkt, i en metallring som fästs i markpinnen. Linan löper fritt, lite svårt att förklara i ord. Det finns ju bilder bla. på http://www.moontrail.com
På de linorna är det också justering. Det blir en del fipplande.

Sedan är det ungefär samma konstruktion i ena änden på yttertältet. Justering där också. Andra änden är lite annorlunda, bara ett snäppe. Det kan man också justera.

Men det är väl en nybörjarfråga. Justeringarna blir som lite eljest mot för om man bara knackar ner en pinne för varje hörn och sen kortar av lite efter behov. Man måste liksom justera allt på en gång. Det går dock bättre och bättre för varje gång. Jag är inte missnöjd eller så.

Lite synd, jag tycker tältet ser bra ut med sin generösa absid och låga vikt. Fast jag hatar tält som inte är jättenkla att sätta upp. Är nog lite bortskämd i det avseendet med ett visst svenskt tält. Det är ingen höjdare att sätta upp krångliga tält i mörker och regn.
Bra tältsite, förresten, synd bara att man inte kommer undan med de priser som anges när man betalat frakt och moms klart.

Mezzner; sa:

Fast då försvinner förstås en del av poängen,
vikten. Jag överväger knappast lättare
lösningar än min nuvarande (Akto, 1.7 kg)
om jag inte spar åtminstone
ett halvt kilo.

En helt annan sak är förstås att man blir rätt fäst
vid en del av sin utrustning; jag har
legat över 100 nätter
i mitt tält.

ser ud som om du kan spare mere end 500g i vægt, på MountainEquipmente AR ultralite. bruger du vandrestave i forvejen sparer du endnu mere

Jo, man måste förstås ha klart för sig om man tycker att det är en poäng eller brist med att använda stavarna till tältet. Har man mycket svårt att bestämma sig är förstås en gyllen medelväg att ha en pinne med sig, som reserv ifall en stav nu skulle förolyckas. Inte bara lätt, utan även säkert...

Det regnskyddade utrymmet som erbjuds till obetydligt över kilot, är som sagt antagligen svårslaget, åtminstone av nåt som har myggsäkra väggar osv. Det enda man avstår är ju moderna böjda tältstänger. Fast de har ju inget egenvärde, även om ryggåstält har blivit himla ute.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg