Minimalt med grejor med, men vad är nödvändigt?

tigertamjaren; sa:
För det första blir det knappast -15 grader i snökan om ni har gjort den rätt, snarare några plusgrader. Men det är ändå kallt att sova i snöka, så en sovsäck är definitivt att rekommendera. Om ni inte gillar åkarbrasor dvs. ;)
Nä, alltså, man klarar sig väl alltid kring nollan, det är ingen fara rent fysiskt. Däremot kan man ifrågasätta det kloka i att sitta och huttra sig igenom en natt i en mörk snöhåla. Vill ni prompt testa hur det är att t ex vara ute utan sömn och mat under en viss tid så, testa, men om ni hellre vill passa på att öva tekniker för bivackbygge, eldning, koka skägglav etc, så skulle jag råda er att ta en sak i taget. Motivationen att testa alla balla överlevnadstekniker är inte den bästa, och inte fingerfärdigheten eller tålamodet heller, när man är kall, hungrig och trött. Först krypa, sen gå.

Strykarräven; sa:
tigertamjaren; sa:
För det första blir det knappast -15 grader i snökan om ni har gjort den rätt, snarare några plusgrader. Men det är ändå kallt att sova i snöka, så en sovsäck är definitivt att rekommendera. Om ni inte gillar åkarbrasor dvs. ;)
Nä, alltså, man klarar sig väl alltid kring nollan, det är ingen fara rent fysiskt. Däremot kan man ifrågasätta det kloka i att sitta och huttra sig igenom en natt i en mörk snöhåla. Vill ni prompt testa hur det är att t ex vara ute utan sömn och mat under en viss tid så, testa, men om ni hellre vill passa på att öva tekniker för bivackbygge, eldning, koka skägglav etc, så skulle jag råda er att ta en sak i taget. Motivationen att testa alla balla överlevnadstekniker är inte den bästa, och inte fingerfärdigheten eller tålamodet heller, när man är kall, hungrig och trött. Först krypa, sen gå.
I Norrköping kan man inte lita på snön, så någon snöka kanske det inte blir. Och det jag vill göra är inte att lära mig massor med finurliga tekniker. jag vill se vad jag redan kan åstadkomma med det jag kan nu. Och det vill jag göra med minimalt med prylar.

Lischke; sa:
I Norrköping kan man inte lita på snön, så någon snöka kanske det inte blir. Och det jag vill göra är inte att lära mig massor med finurliga tekniker. jag vill se vad jag redan kan åstadkomma med det jag kan nu. Och det vill jag göra med minimalt med prylar.
Om målet är att testa hur ni klarar er i kyla, med lite sömn och mat, så är det väl bara att prova. Vill ni testa utan sovsäck (vilket känns mest "verkligt", säger jag som aldrig behövt överleva på riktigt), så go for it. Vill ni testa med sovsäck, så testa det istället. Det blir två olika scenarier ni simulerar. Känner ni att ni vill testa -15 utan sovsäck så, ja, testa det. Se till att ni kan gå hem om det blir förjävla kallt bara :)
Under några timmar-dagar så klarar man att hålla värmen i -15, bara på att röra sig tillräckligt mycket och ha en del kläder. Men, det liknar inte mycket till övernattning. Tror ni får svårt att bygga ett tillräckligt bra skydd (utan snöka) som m h a en eld håller er vid "komforttemperatur" i -15, men, överlever gör ni förstås. Ni kan ju annars testa att sitta i kylan dagtid. -15 är -15 oavsett timmen på dygnet.

Övernatta i -15.

Visst går det,med eller utan sovsäck.Om ni ska vara i närheten av hemmet så kan ni bygga något som får agera bergvägg,och använda som en reflektor.Det scenariot ser jag som mest realistiskt,iaf om det skulle skita sig för mig.Bygg ett vindskydd med öppningen vänd mot eran vägg,typ 3 m ifrån och elda emellan.

OBS.Detta är på lek,ingen anledning att pajja en riktig sten.Ta en större plåtbit (Brukar finnas på skrotar o.d.) och slå den lite bucklig och skålad,sen är det bara att staga upp den.

EDIT:Förslagsvis en sån här:

2075.jpg

peter
[Ändrat av ping 2005-12-13 kl 19:33]

Re: Pedagogik

Håller med om detta hårt. Vi var ett gäng som jobbade som scenbyggare en varm sommar. Vid en tidpunkt blev vi alla arga och iritabla. Gruppen höll på att spricka. Det visade sig att vi var törstiga och varma. Mycket nyttig erfarenhet.

thureb; sa:
Skulle rekommendera alla att göra detta under handledning. Både för att det är säkrare och för att man lär sig betydligt mera. Också intressant att vara en större grupp och se hur olika man reagerar hur svackorna kommer vid olika tidpunkter för olika personer etc.

Exempel på det som kan hända är kräkningar, oförmåga att hitta tillbaka till bivackplatsen trots att det bara är 50 meter i mörkret etc.

Thure

Re: Vill ni hjälpa mig?

Lischke; sa:
Tack för alla svar!

Vill ni skissa lite på en överlevnadsträning åt mig? Jag behöver lite grundförutsättningar, sedan kan jag lägga till och fila lite på det, men som sagt, grunden kan nog ni som har jobbat med sådana här saker förut hjälpa mig med.

Hur är det nu man prioriterar? Vatten, mat, eld, skydd. Eller var det Vatten, eld, skydd, mat? Vatten är först i alla fall. Se till att veta hur man ordnar vatten. Vill även slå ett slag för träning i vinterhygien.

Re: Re: Vill ni hjälpa mig?

bananmannen; sa:
Lischke; sa:
Tack för alla svar!

Vill ni skissa lite på en överlevnadsträning åt mig? Jag behöver lite grundförutsättningar, sedan kan jag lägga till och fila lite på det, men som sagt, grunden kan nog ni som har jobbat med sådana här saker förut hjälpa mig med.

Hur är det nu man prioriterar? Vatten, mat, eld, skydd. Eller var det Vatten, eld, skydd, mat? Vatten är först i alla fall. Se till att veta hur man ordnar vatten. Vill även slå ett slag för träning i vinterhygien.
Rulla sig i eller tvätta sig med snö?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg