Minimalt med grejor med, men vad är nödvändigt?

Det smartaste är nog att ta en sak i taget, som förelslagits förut. Att pressa sig till max har nog inte så mycket med överlevnadsträningen att göra, men det är en grej jag vill göra vad det lider...

Hoppas på snö.

Har ni koll på hur ni ska bygga snökan?Skotta upp i en hög,packa till,sticka in pinnar för att inte gröpa tak och väggar för tunna,lufthål,liggplatser och kylränna.Mat och ett kök måste ni ha,nåt att förvara vatten i medans snösmältningen pågår,alternativt två kastruller.OBS.ELD FÅR INTE ANVÄNDAS INNE I KOJAN, ELDNING OCH MATLAGNING SKER UTE.Liggunderlag och sovsäck.En lampa (det är MÖRKT) och nåt att sysselsätta er med kan vara trevligt,böcker,kort, yatzy,ett litet schack el.dyl.

peter
[Ändrat av ping 2005-10-11 kl 14:54]

Precis så hade jag tänkt mig det också. Eld i snökan ska man ju som agt undvika in i det längsta. Men om det blir nödvändigt så ska man elda under ett ventilationshål.

[Ändrat av Lischke 2005-10-11 kl 15:59]

tigertamjaren; sa:
Hallå? Vad händer om man eldar i en snögrotta? 1) Luften förgiftas. 2) Snön smälter. 3) Sen blir det kallt. Och i värsta fall väldigt tyst. Elda således icke i grottan.
Jag läste att man kunde elda i snökor om det är absolut nödvändigt, men då handlar det om en liten låga för att smälta snö eller dylikt, och självklart ordentligt med ventilation.

Träning och prövning

Tränar gör man mätt och momentvis, gärna med handledare. För att slippa att prövas när det sker......
Överlevnad vintertid utomus 2-3 dygn kan sluta mycket illa. Börja med våta kläder och lätt jagade, i mörker så kan det bli hur dj-ligt som helst....
Väl förberedda i skogen, torra och goa kan det nästan bli småmysigt....
Jag rekommenderar en spelledare som är varm och mätt hela tiden, till att börja med.
Läs de manualer som finns på nätet och biblioteket. US och GBs böcker är bra liksom Vintersoldat, Vinterfärden, Överleva på vintern mfl. Öva, öva och öva.
Prövning skall inte vara ett lidande utan en bekräftelse på att ni kan! Missar ni skall spelledaren kunna gripa in direkt!
Lycka till och berätta gärna hur det gick!

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-10-11 kl 16:54]

Varför snöka?

Om man nu är i ett skogslandskap, varför använda sig av en snöka. Är det inte bättre med en eldhydda eller ett vanligt vindskydd där man har möjlighet att få värme från elden och därmed inte behöver sovsäcken.

Re: Träning och prövning

johankse; sa:
Tränar gör man mätt och momentvis, gärna med handledare. För att slippa att prövas när det sker......
Överlevnad vintertid utomus 2-3 dygn kan sluta mycket illa. Börja med våta kläder och lätt jagade, i mörker så kan det bli hur dj-ligt som helst....
Väl förberedda i skogen, torra och goa kan det nästan bli småmysigt....
Jag rekommenderar en spelledare som är varm och mätt hela tiden, till att börja med.
Läs de manualer som finns på nätet och biblioteket. US och GBs böcker är bra liksom Vintersoldat, Vinterfärden, Överleva på vintern mfl. Öva, öva och öva.
Prövning skall inte vara ett lidande utan en bekräftelse på att ni kan! Missar ni skall spelledaren kunna gripa in direkt!
Lycka till och berätta gärna hur det gick!

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-10-11 kl 16:54]

Håller med... Förutsättningarna för en överlevnadssituation vintertid är helt annourlunda än vår/sommar/höst. Börja med att gå småturer i skogen och på fjället med alla saker man behöver och testa att bygga olika sorters skydd. Sedan kan man ju trappa ner stegvis på packningen. Till sist kan man klara en överlevnadssituation med ett minimum av förnödenheter. Men som sagt, läs så mycket ni kan om överlevnad i vintermiljö och översätt detta till praktik i fält. Lycka till!!!

Hej!

När går gränsen för att sova utan sovsäck? Vi ska nog ut när det är som kallast här. Alltså -15 c ungefär. Funkar det utan sovsäck då? En eld ska vi självklart ha...

För det första blir det knappast -15 grader i snökan om ni har gjort den rätt, snarare några plusgrader. Men det är ändå kallt att sova i snöka, så en sovsäck är definitivt att rekommendera. Om ni inte gillar åkarbrasor dvs. ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg