MIndre bemedlade och räknenissarnas värld

Prisutvecklingen har gått åt rätt håll som jag minns det från 60-tal och framåt.
Men den som inte har lön kan givetvis tycka att det är kostbart.

När Utemagasinet var nytt var DIY projekty legio.
När andra ser mina gamla hemgjorda lösningar beskådas är det många som frågar efter vad det skulle kosta hos proffsen, på det har jag givetvis inga svar. DIY är oftast vida billigare än färdigt.

Att våga handla på reor och ur fyndlådor kräver givetvis att man har lite att ta från. Sparbankerna brukar lära ut hur man sparar.

En av de bästa billiga källorna jag upplevt är att hålla sig framme när någon lägger av och köpa ett paket. Det man inte behöver själv kan ju säljas eller ges bort.

Den som är väl orienterad och upplyst kan göra fynd och den som betalar på avbetalning köper dyrt.
Gamla sanningar gäller än.
go tur

Vid närmare eftertanke så tycker jag att räknenissarnas påverkan främst kan återspeglas av den moderna kvalitén. Exempelvis håller ett par lundhagskängor i max 1-2 år om man använder dem på riktigt, och en dyr ryggsäck klarar knappt en fjällvandring utan någon defekt.

Den "nya" målgruppen har skapat ett ständigt sug efter ny utrustning, vilket ligger i linje med samhällets slit och släng tänk i övrigt.

Räknenissarna tillhandahåller helt enkelt vad vi vill ha. Lättviktstrenden t ex ger oss lättare utrustning, på bekostnad av hållbarhet. De som sedan inte förstår att lätta material också betyder sämre slitstyrka blir förstås besvikna. Sak samma med tekniska material i allmänhet. Det finns nog visst rejäla grejor att köpa, men det är ganska få som är intresserade. Att gnälla och vara missnöjd ligger väl också i tiden. Tacka internet för det!

Alla är med på att shopping skapar arbete, och att fler arbeten är vad Sverige behöver?

...skriver jag samtidigt som jag packar ned den 20:åriga tröjan i den slitna gamla läderryggan :)

Räknenissarna tillhandahåller helt enkelt vad vi vill ha. Lättviktstrenden t ex ger oss lättare utrustning, på bekostnad av hållbarhet. De som sedan inte förstår att lätta material också betyder sämre slitstyrka blir förstås besvikna. Sak samma med tekniska material i allmänhet. Det finns nog visst rejäla grejor att köpa, men det är ganska få som är intresserade. Att gnälla och vara missnöjd ligger väl också i tiden. Tacka internet för det!

Jag håller inte med,

Många inlägg i tråden påpekar ju just att "räknenissarna" ständigt skapar behov genom marknadsföring och riktad försäljning. En oinsatt konsument inom friluftssegmentet är ute efter naturupplevelse, och blir därmed snabbt införstådd att man måste ha ett fullt goretexställ och ett hillebergtält om man ska överleva Jämtlandstriangeln.

I sammanhanget kan nämnas att produkterna jag "beklagar" mig över är ett par lundhags pro, och en bergans powerframe. Dyra, tunga och "rejäla" produkter.

en annan sak som jag inte riktigt förstår är attityden att om man går omkring på stan med en dyr fjälljacka är man helt "fel" (det har förekommit i tidigare trådar). Om jag köper en arcteryx jacka, ska jag bara använda den när jag vandrar? hur mänga här vandrar mer än, säg halva året? Jag använder mina klärder överallt, utomlands, vandring, i stan osv.

Håller helt med, det är mycket gnäll om folk som traskar runt i fritidsklader på stan. Inte OK att använda sakerna tydligen, de ska hänga i garderoben om man inte är till fjälls...

TS är väl någon vänstertomte.

Trist med en kväkande " Grodas" mindre smarta kommentar.

Som skrivits tidigare, bra med branschens tekniska och även ekonomiska utveckling som gett oss ett stort urval.

Den fråga som åsyftas är huruvida företag som exempelvis Fenix styrning av marknaden bara okritiskt är att ropa halleluja till.
Att bli beskylld för att vara någon slags "vänstertomte" kanske säger mer om den som skriver dumheter.

Vi tar och klistrade in denna information:

FENIX OUTDOOR I SAMMANDRAG

Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX, Stockholm, Mid Cap. Målsättningen är att vara en global aktör inom utveckling och försäljning av utrustning och kläder för ett aktivt friluftsliv.

Koncernens verksamhet har i huvudsak varit baserad på grossistförsäljning av produkter med det egna varumärket Fjällräven. År 2001 förvärvades detaljhandelskedjan Naturkompaniet AB. Därefter har Tierra Products AB, Primus AB, Hanwag och Brunton förvärvats vilka tillsammans med Fjällräven utgör affärsområdet Brands. År 2011 förvärvades Partioaitta Oy. Partioaitta och Naturkompaniet ingår sedan December 2014, tillsammans med Globetrotter GmbH, i Frilufts Retail Europe AB, koncernens retail segment.

Ok, är Grodan med?

Den här utvecklingen borde ha både för och nackdelar. Det är det här som borde kunna diskuteras på ett vettigt sätt.

Men med ett okritiskt synsätt så kanske sådana som vederbörande inte har något vettigt att tillföra.

För övrigt är "undertecknad vänstertomte" egen företagare sedan trettio år med erfarenhet...

Tält som fungerar

Vi hade ett regnigt och blåsigt dygn. (underdrift) på vår lilla fjälltur.Har aldrig gått eller tältat i sämre väder.
Våra tält klarade provet.
Ett Hilleberg Akto
Ett Marmot Home Alone
Ett McKinley Quantum.
Olika kvalitets och prissegment.
Alla skyddade oss väl.

När Utemagasinet var nytt var DIY projekty legio.
När andra ser mina gamla hemgjorda lösningar beskådas är det många som frågar efter vad det skulle kosta hos proffsen, på det har jag givetvis inga svar. DIY är oftast vida billigare än färdigt.

Tyvärr(?) stämmer det ofta inte. Inte om du jämför med lågprissegmentet i alla fall. Jag har flera gånger sett hur materialkostnaden för en DYI-lösning blir högre än att köpa färdigt.

Det beror förstås på vad du ska bygga och vilket råmaterial du utgår från. En läskburksbrännare eller grytmysare av liggunderlag blir billig jämfört med en köpt lösning. Kläder däremot kostar ofta mer att sy själv än att köpa. (Men det är ju kul)

Att lättare mtrl alltid är sämre stämmer inte....cuben, VX21 VX33 m,m är mtrl som är lättare och slitstarkare än äldre mtrl. Är lite konstig att tro att man inte kan ta fram lättare och bättre i form av slitstyrka.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg