Min packlista ..

Ja ledsen ,, missade ditt inlägg. Men yxa, ja varför skall man ha en yxa på fjället.

1. Hugga ner träd till eld.
2. Hugga ner träd till stavar och påkar.
3. Splinta nerhuggen ved.
4. Och försvar mot renar. =)))

Nä alvarligt talat så kan det vara bra vid eldning. Och vi är 8 st som delar på den så den blir itne så tung / person.

// johan

da_flower; sa:
Ja ledsen ,, missade ditt inlägg. Men yxa, ja varför skall man ha en yxa på fjället.

Nä alvarligt talat så kan det vara bra vid eldning. Och vi är 8 st som delar på den så den blir itne så tung / person.

// johan

Hugga ner träd? Det är olagligt. Du får enligt allemansrätt och allmänt folkvett bara ta vara på dött virke. Någon äger den mark du går på, staten, privatpersoner eller bolag. Och de torra pinnar du finner på backen behöver knappast delas med yxa...

jarlmoden; sa:
da_flower; sa:

// johan

Hugga ner träd? Det är olagligt. Du får enligt allemansrätt och allmänt folkvett bara ta vara på dött virke. Någon äger den mark du går på, staten, privatpersoner eller bolag. Och de torra pinnar du finner på backen behöver knappast delas med yxa...
Olagligt eller inte; vem vill hugga ner färska träd för att elda med? Däremot kan en liten yxa bl.a. vara bra för att hugga upp större vindknäckta grenar och stammar som lagt sig snällt på tork. En liten såg kan också vara bra. På vissa ställen där ved lagts ut, exempelvis i områden med restriktioner för eldning, på iordningsställda eldplatser, kan den utlagda veden bestå av ett antal stora stockar. Då kommer också yxan väl till pass.

man har en liten leksaksyxa med sig som försvar mot björnar, det konstaterade jag och min kusin när vi var uppe o sprang omkring i björntrakter :)
(leksaksyxa=den minsta man hittar)

Raskesven; sa:
Olagligt eller inte; vem vill hugga ner färska träd för att elda med? Däremot kan en liten yxa bl.a. vara bra för att hugga upp större vindknäckta grenar och stammar som lagt sig snällt på tork. En liten såg kan också vara bra. På vissa ställen där ved lagts ut, exempelvis i områden med restriktioner för eldning, på iordningsställda eldplatser, kan den utlagda veden bestå av ett antal stora stockar. Då kommer också yxan väl till pass.

Handlar detta verkligen om fjällvandring?

il C.

pehac@mai.liu.se; sa:
Raskesven; sa:

Handlar detta verkligen om fjällvandring?

il C.
Detta handlar om vilken utrustning en person ska ha med sig under en fjällvandring. Under en sådan diskussion dyker det upp olika komponenter i utrustningen som diskuteras lite extra. En sådan komponent är en liten yxa, vilken kan vara användbar i fjällnära skog. Fjällen består som bekant delvis av dalgångar med skog, så jag tycker inte det är fel att diskutera under "fjällvandring".

Raskesven; sa:
Detta handlar om vilken utrustning en person ska ha med sig under en fjällvandring. Under en sådan diskussion dyker det upp olika komponenter i utrustningen som diskuteras lite extra. En sådan komponent är en liten yxa, vilken kan vara användbar i fjällnära skog. Fjällen består som bekant delvis av dalgångar med skog, så jag tycker inte det är fel att diskutera under "fjällvandring".

Ja, det var inte menat som en mötesetisk fråga.
Jag ifrågasätter verkligen
inte på något vis placeringen av diskussionen,
kunde bara inte förstå iden med att hugga ved eller fälla träd under en fjällvandring. Möjligen hugger man ved vid stugor men
då är väl dessa i regel utrustade.

Jag kan faktiskt inte komma på någon enda stans
i den norska eller svenska fjällen där inte skogen kan
tas som ett tillfälligt missöde att lägga bakom sig. Men
då är jag också verkligen inställd på att undvika skog.
(I Alperna är det svårare; där kan t ex vattenfrågan tvinga
en till läger under trädgränsen.)

Jag har inte ens kniv.

Sen, eftersom jag inte kunde klicka fram den där packlistan,
vad väger en yxa? 2 kg? Det är bruttovikten för gas 20-30 dagar.

il C.

pehac@mai.liu.se; sa:
Raskesven; sa:

Ja, det var inte menat som en mötesetisk fråga.
Jag ifrågasätter verkligen
inte på något vis placeringen av diskussionen,
kunde bara inte förstå iden med att hugga ved eller fälla träd under en fjällvandring. Möjligen hugger man ved vid stugor men
då är väl dessa i regel utrustade.

Jag kan faktiskt inte komma på någon enda stans
i den norska eller svenska fjällen där inte skogen kan
tas som ett tillfälligt missöde att lägga bakom sig. Men
då är jag också verkligen inställd på att undvika skog.
(I Alperna är det svårare; där kan t ex vattenfrågan tvinga
en till läger under trädgränsen.)

Jag har inte ens kniv.

Sen, eftersom jag inte kunde klicka fram den där packlistan,
vad väger en yxa? 2 kg? Det är bruttovikten för gas 20-30 dagar.

il C.
Pröva exempelvis Laisdalen i Arjeplogsfjällen eller Jougdadalen i norra Jämtlandsfjällen. De dalgångarna känns knappast som något missöde. Dessutom slår i alla fall jag läger ganska ofta i zonen vid trädgränsen. Men som alltid är tycke och smak olika. Den ursprunglige frågeställarens yxa väger knappt 600 gram om jag inte missminner mig. Min Fiskars väger 600 gram den också, dvs. c.a. bruttovikten för gas en vecka för två personer. Sen är gasen slut, men yxan är kvar.

En annan diskussion

Det finns många pyromaner bland svenska fjällvandrarna.. Då nästan alla har med trangia eller gaskök i alla fall är eldandet till stor del bara för lek & trivsel. bara för att det finns torra pinnar måste de ju inte eldas upp..

"Vandingsyxor" finns det ju som väger klart under halvkilot, men de är ändå ganska onödiga. Enda skärverktyget jag tar med numera är en liten sax, funkar bra för matbestyren, reparationer och annat.

VR7215FI.gif

Re: En annan diskussion

jarlmoden; sa:
Det finns många pyromaner bland svenska fjällvandrarna.. Då nästan alla har med trangia eller gaskök i alla fall är eldandet till stor del bara för lek & trivsel. bara för att det finns torra pinnar måste de ju inte eldas upp..

"Vandingsyxor" finns det ju som väger klart under halvkilot, men de är ändå ganska onödiga. Enda skärverktyget jag tar med numera är en liten sax, funkar bra för matbestyren, reparationer och annat.

VR7215FI.gif
"Bara för lek och trivsel". Vad är det för allvarligheter du ägnar dig åt under dina fjällvandringar? Själv använder jag en tältkåta och trivs med att elda för matlagning, kaffekok, värme och just trivsel. Då, och när de relativt stora tältpinnarna ska ner, är en yxas fram- och baksida bra att ha. Även när jag vandrar med tält kan en yxa, som nämndes ovan, komma väl till pass. Vi brukar dela upp vandringen i etapper med lägereld och etapper med t.ex gas. Tar då inte med gas som skulle räckt hela vandringen. Bara för att du tycker att någon utrustningsdetalj är onödig betyder inte det att alla andra också tycker det. Det finns säkert mycket i din vandringsfilosofi som jag tycker är onödigt, men allt handlar ju om ens preferanser. Var och en blir salig på sin fason.

Re: Re: En annan diskussion

Bara för att du tycker att någon utrustningsdetalj är onödig betyder inte det att alla andra också tycker det. Det finns säkert mycket i din vandringsfilosofi som jag tycker är onödigt, men allt handlar ju om ens preferanser. Var och en blir salig på sin fason.

100% sant, men detta är ju ett diskussionsforum...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Sarvi Packlista från 1957 Fjällvandring 35
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
salgo60 Video packlista Fjällvandring 0
filip_alderin.se Packlista Fjällvandring 70
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
zzeezz Classic packlista Fjällvandring 19
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
tahoma Finslipa packlista Fjällvandring 67
Jonik Packlista stugtur Fjällvandring 19
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt packlista för långtur Fjällvandring 57
Packlista Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg