Min packlista ..

Puh..

Kanske inte aktuellt för denna tur, men på sikt kan du ju också fundera på att byta ryggsäcken, sovsäcken och tältet mot lättare varianter, nästan 11 kilo bara på dem är väldigt mycket. Utan att vara extrem på något vis bör du nästan kunna halvera den bördan. (Tex ett 2.5 kilos tält, en 2.5 kilos ryggsäck, en 1 kilos sovsäck).

Tack för alla svar, min vandring kommer ske den 15 till 25 aug i år. Skall sörsöka banta ner packningen så att vi endast har 50 - 55 kg ihop. Men med hjälp av era kommentarer skall det nog gå prima. Skall sätta mig och skära i exelarket ikväll. Kommer ut med en uppdaterad lista så småningom.

Saker som jag skall köpa nytt till nästa vandring är:
Sovsäck - skall bli en lättare.
Tält - skall bli ett bättre och lättare.

Sen är det en massa saker som skall bort ur min pckning.

Tack än engång alla vänliga själar.
//johan

ps. Min rygga gör jag aldrig av med, det är min nya livskamrat. Ett super köp, måhända lite tung, men den är värd sin vikt i guld. Man kan bära bra tungt med den. Det som känns lätt i den känns tungt i andra. =)
ds.

Keep up the good work!

da_flower; sa:
Nu börjar jag få problem att banta ytterligare utan att köpa en massa nya dyra saker.
Det enklaste är faktiskt att lämna saker hemma. :)

Hursomhelst så är listan lättare att överblicka nu.

1. Jag tycker att ni ska ta liggunderlag istället för luftmadrasser. Om det inte är alltför sunkiga liggunderlag så isolerar de bättre än luftmadrasserna...
2. Jag skulle allvarligt se över mängden kläder med tanke på att ni samtidigt tar med er tvättmedel som utan vidare räcker ett par månader... ;)
3. Ni har fortfarande med er otroliga mängder käk. Jag siktar på ca 9kg för 17 dygn och jag är _inte_ liten i maten...
4. Bl.a. Apoteket brukar ha nättare förpackningar för hygienartiklarna. Ni har ju faktiskt shampoo och tandkräm för en hel pluton med er. Ett annat alternativ är förstås att packa om, t.ex. i filmburkarna - omtolkning av kameraburkar - som ni släpar med er... :)

Ett allmänt tips är att sortera ut de kläder ni ska ha på er och lägga dem separat så att man kan se hur mycket ni faktiskt behöver kånka på ryggen.

Om ni gör allting ovan så bör ni iallafall komma ner en bit under 20kg exkl. vatten. Jag, och uppenbarligen många med mig, tycker inte att vikten inkl. vatten är särskilt relevant vilket ni nog kommer att bli varse när ni väl är på plats. :)

Som krtiosa kan jag nämna att jag på mina 2-3 första fjällvandringar aldrig använde någon vattenflaska. Istället hade jag en kåsa lätt tillgänglig för att kunna dricka när jag passerade vatten och det var aldrig något problem. Vattenflaska är ett "otyg" jag börjat med på senare år för att kunna gå på ställen där det är ont om vatten. Kungsleden Abisko-Singi samt sträckan Singi-Nikkaluokta hör knappast dit. :)

[Ändrat av haskell 2003-07-29 kl 00:21]

-3175g

- Byt till vanligt liggunderlag -200g
- Skippa tallrik, ät ur kåsan -80g
- Räcker med sked -100g
- Skippa diskhanduken, grejorna torkar ändå -75g
- Eftersom du bytt till vanligt liggunderlag går det även att sitta på -25g
- Påslakan = onödig lyx -805g
- Har aldrig behövt en yxa i fjällen -585g
- Behövs knappast både Jympadojor och sandaler -705g
- Träningsoverall, varför? -300g
- Tandkräm: köp en mindre tub -100g
- Minska på shampoo -150g
- Minska på deo -50g
= 3175g lättare packning

MVH ///Claes ;)
http://w1.855.telia.com/~u85511943/
Nygårdhs Irrfärder i Fjällen

Det finns en bok som är mycket bra om man vill reducera vikt.
Ray Jardine, Beyond backpacking
den finns recencerad på utsidan.
Jag har kunnat minska min packning med åtskilliga kilon med hjälp av de tips som finns där. Kika även på
multisport sidor där en del tips kan inhämtas.

da_flower; sa:
Hej på er ..

Nu finns det en reviderad plan att kolla på:

http://www.apollo.nu/~blomman/vandringsplan.htm

Nu börjar jag få problem att banta ytterligare utan att köpa en massa nya dyra saker.

// johan
25,4 kg utan vatten för en 10-dagars tur tycker jag är acceptabelt (jag är dock biased mot högre vikter eftersom jag använder en tältkåta med eldspis mm. Därför accepterar jag också lätt din yxa). Men det finns saker på din lista jag inte skulle ha med mig.

Igen, vatten. Onödigt att bära massa vatten mellan bäckarna. En typ 1 liters vattenflaska räcker för den ev. etapp där ni inte ser vatten på 3 km.

Ficklampa med batterier behövs inte, men är ju inte så tung.

Ta liggunderlag istället för luftmadrass.

Gaffel behövs inte.

Minska skofettet (med välsmorda skor i utgångsläget behövs max en insmorning till).

10 kameraburkar innehållande vad?

En toarulle räcker.

Stekspade behövs inte (använd skeden)

Ta bort sovsäckslakan/påslakan

10 tvättmedelspåsar? Räcker med två små Y3.

Thermos bort (behövs inte på sommaren)

Uteslut vandrarbyxorna eller shortsen, om du absolut vill ha två par brallor.

Ta bort ett par kalsonger (mindre att tvätta)

Ta bort träningsoverall (du har underställsbyxa, och extra underställströja om det varit skitväder så du gått i en av de två och den är blöt).

Filt???

Använd tvål om du vill raka dig (går att tvätta sig med också;-) ).

Ta bort talk/barnpuder.

En lypsyl var räcker.

Ta bort deo

Väck med raklödder.

1 LÅDA? compeed

Ta bort termometer

Ta bort tigerbalsam

Jobba på!

da_flower; sa:
Hej på er ..

Nu finns det en reviderad plan att kolla på:

http://www.apollo.nu/~blomman/vandringsplan.htm

// johan

Genom att titta igenom din nya, och ngt rimligare packlista, så hittade jag fortfarande nästan 5 kg som jag direkt skulle kapa bort. Utan att vara gramjägare in absurdum, så du kan trimma mer. Och du behöver inte köpa nya saker, lämna hemma det onödiga! För du har fortfarande kvar saker i den kategorin.

1 Luftmadrass, byt till liggunderlag -560 g
2 Stora Petflaskor, ska ni bära hem fisken levande?? -230 g
3 Bestick Sked räcker, ni har ju kniv redan -160 g
4 Skofett Fetta in hemma med råge,jag har aldrig haft skofett med så det kan sparas mer, -100 g direkt
5 Sittunderlägg, sitt på liggunderlagen -50 g
6 Yxa Vad ska ni med den till, tror inte man får avverka skog längs er rutt -585 g
7 Tvättmedel Ska ni tvätta kommersiellt för att finansiera turen? -60 g eller använd lite av ert schampo, -120g
8 Thermos -550 g
9 Vattenflaska En tom cola flaska väger ca 35-40 g, ta varsin sån -115g
10 1 skjorta borde räcka, ni har ju 2 underställströjor -400 g
11 Shorts Köp Zipp-off byxor eller strunta i -750 g
12 Träningsoverall, mycket kläder -600 g
13 Lypsyl Ska ni steka i lypsyl, varsin är för mycket, jag kan dela lypsyl med min flickvän -40 g minst
14 Deo Dela om ni ska släpa med den -100 g
15 Rakhyvel, kan inte åtminstone din flickvän spara in på rakningen en vecka, eller dela hyvel? -36 minst
16 Samarin ????? -25 g
17 Tigerbalsam ?? -62 g

Totalt minus 4,4 kilo tillsammans. Men då kan ni ju heller inte släpa omkring med mer än 1 liter vatten. Vilket borde räcka mer än väl!
Maten tycker jag oxå är onödigt tung för den vandring ni planerar, med fiske o allt, proviantera efter vägen och bär bara mat för ngn dag med er. Kolla upp vilka stugor som säljer mat. Ni har mycket kläder, och tandkräm, fyll en filmburk eller köp en pytteliten på apoteket, tungt myggmedel, talk/barnpuder vet jag inte vad ni behöver till, solskyddskräm har jag aldrig använt. Lampor o batterier är nog lyx denna årstid.

Övriga kommentarer, försök att låta varje pryl fylla minst två funktioner, inte tvärtom. T ex:
Löst myggnät över kepsen väger mindre än separat mygghatt,ingen separat matkniv, Zip-Off byxor o inte separata shorts, om ni tar med en armens hudsalva, 50 g tror jag, så har ni både fotkräm och lypsyl, ni har både compeed( i låda?), sporttejp o elastisk binda o plåster o första hjälpen sats. Man kan ta ett oparfymerat schampo eller diskmedel, jag brukar använda änglamark, och både tvätta kläder o hår i och diska. Yes är väldigt effektivt oxå, men späd det ordentligt i kåsan eller så innan du tvättar håret.

Med lite tänkande borde ni kunna hamna under 20 kg startvikt. Utan vatten, men det har du väl hört ngra ggr nu :)

Framtida viktminskningar är ju som du skrivit tält och sovsäck men det kostar ju.

När ni packat klart tycker jag ni ska ta en provtur i milspåret hemma och känna efter hur det känns. Det brukar höja motivationen till att minska vikten.

God tur

Mikael
[Ändrat av Mikael_B 2003-07-29 kl 11:19]

Njutbar vandring

Om packningen väger alldels för mycket så försvinner naturligtvis en del (hela?) av njutningen med turen. Du verkar ha packat för väldigt många eventualiteter och också för ganska hög bekvämlighet. Detta är naturligtvis en prioriteringsfråga som du måste avgöra själv. Det har tidigare kommit många bra förslag på hur du kan reducera vikten men det är bara du som kan avgöra vilken bekvämlighet du vill ha i tältet på bekostnad av minskad vandringskomfort.

Blir pakcningen för tung den här gången kommer du garanterat att ha lättare att prioritera till nästa gång.

Tidigare var det någon som föreslog att du skall skippa skofettet vilket jag vill avråda ifrån. Att kunna vårda sina kängor under turen ger i mitt tycke både en bekvämare och mer funktionell känga. Däremot borde ni klara er på mindre än de 275 gram ni kalkylerar med.

Hoppas ni får en trevlig tur med vad ni än tar med er!

Tack så mycket än en gång för alla tips och hintar. Kan ju skriva och berätta om tyren när vi är klara ..

// johan

Re: Keep up the good work!

haskell; sa:
da_flower; sa:
Det enklaste är faktiskt att lämna saker hemma. :)

Hursomhelst så är listan lättare att överblicka nu.

3. Ni har fortfarande med er otroliga mängder käk. Jag siktar på ca 9kg för 17 dygn och jag är _inte_ liten i maten...

Som krtiosa kan jag nämna att jag på mina 2-3 första fjällvandringar aldrig använde någon vattenflaska. Istället hade jag en kåsa lätt tillgänglig för att kunna dricka när jag passerade vatten och det var aldrig något problem. Vattenflaska är ett "otyg" jag börjat med på senare år för att kunna gå på ställen där det är ont om vatten. Kungsleden Abisko-Singi samt sträckan Singi-Nikkaluokta hör knappast dit. :)

[Ändrat av haskell 2003-07-29 kl 00:21]

9 kg på 17 dygn, 530 gram om dagen. Om inte maten är speciellt
fet är det mindre än 2400 kcal om dagen, det är verkligen lite
om man går 7-9 timmar om dagen. Det är nog vad jag behöver
en normal arbetsdag hemma.

Men sådant kan vara mycket
individuellt. Själva har jag c:a 650 gram om dagen. På min
senaste Norge-tur, 12 dagar gick jag ned 1 kg, men då åt
jag säkert upp mig ett kilo enbart under hemresan. Även om
jag aldrig blev trött eller hungrig - och det är kriteriet -
är min aptit EFTERÅT
närmast abnorm. Dessutom köpte jag ett par chokladkakor
vid de tre hytter jag passerade.

Den mängd mat jag bär med mig är tillräcklig för att matlagningen och måltiden efter etappen ska ta säkert en timme. Under
denna dricker jag också mycket; jag tenderar att dricka
mycket mindre under etappen än jag gör ex.vis i Alperna
där man under en lång stigning gärna smuttar på vattnet
varje kvart eller så.

Jag har förvisso igen avsikt att öka mina 650 gram, däremot
är frukosten i magraste laget, muesli och skummjölk, det
är mindre än 4 kcal per gram. I sydeuropa är 650 gram
löjligt lite; jag räknar med att man behöver
nära ett kilo om dan för att motsvara energibehovet
under en etapp på sju timmar med kanske 1000 meters stigning
totalt. jag kommer nog där att gå upp till c:a 7 hg, jag övernattar
ändå inte fritt varje natt.

Tillbaka till vattnet. Jag har en literflaska men sällan mer än
en halv liter i den, det kan gå åt under en hög och lång övergång, vilket det är gott om i Norge. Men morgonmålet kräver 3-4 dl till kaffet och 5 dl till mueslin och jag går icke utanför mitt tält förrän jag ätit.

il C.

Yxa och vatten?

Konstaterar att Johan Lindblom fortfarande inte har kommenterat varför han har med sig yxa. Vad jag kan se ingår den även i hans reviderade packlista. Kan inte för mitt liv begripa varför han har den med!

Sen instämmer jag med några föregående talare att vatten behöver man inte bära med sig alls. Har själv gått Kungsleden delar av aktuell sträcka. Hade inte ens nån fältflaska med mig utan bara en kåsa. Stannade då och då 1/2 minut vid lämplig bäck (det finns gott om dem!) och drack direkt ur bäcken. Friskt och gott! Däremot hade jag med en PET flaska att ha till vatten i lägret. Men den är naturligtvis tom medan man vandrar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Sarvi Packlista från 1957 Fjällvandring 35
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
salgo60 Video packlista Fjällvandring 0
filip_alderin.se Packlista Fjällvandring 70
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
zzeezz Classic packlista Fjällvandring 19
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
tahoma Finslipa packlista Fjällvandring 67
Jonik Packlista stugtur Fjällvandring 19
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt packlista för långtur Fjällvandring 57
Packlista Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg