Jobba på!
da_flower; sa:
Hej på er ..
Nu finns det en reviderad plan att kolla på:
http://www.apollo.nu/~blomman/vandringsplan.htm
Nu börjar jag få problem att banta ytterligare utan att köpa en massa nya dyra saker.
// johan
Genom att titta igenom din nya, och ngt rimligare packlista, så hittade jag fortfarande nästan 5 kg som jag direkt skulle kapa bort. Utan att vara gramjägare in absurdum, så du kan trimma mer. Och du behöver inte köpa nya saker, lämna hemma det onödiga! För du har fortfarande kvar saker i den kategorin.
1 Luftmadrass, byt till liggunderlag -560 g
2 Stora Petflaskor, ska ni bära hem fisken levande?? -230 g
3 Bestick Sked räcker, ni har ju kniv redan -160 g
4 Skofett Fetta in hemma med råge,jag har aldrig haft skofett med så det kan sparas mer, -100 g direkt
5 Sittunderlägg, sitt på liggunderlagen -50 g
6 Yxa Vad ska ni med den till, tror inte man får avverka skog längs er rutt -585 g
7 Tvättmedel Ska ni tvätta kommersiellt för att finansiera turen? -60 g eller använd lite av ert schampo, -120g
8 Thermos -550 g
9 Vattenflaska En tom cola flaska väger ca 35-40 g, ta varsin sån -115g
10 1 skjorta borde räcka, ni har ju 2 underställströjor -400 g
11 Shorts Köp Zipp-off byxor eller strunta i -750 g
12 Träningsoverall, mycket kläder -600 g
13 Lypsyl Ska ni steka i lypsyl, varsin är för mycket, jag kan dela lypsyl med min flickvän -40 g minst
14 Deo Dela om ni ska släpa med den -100 g
15 Rakhyvel, kan inte åtminstone din flickvän spara in på rakningen en vecka, eller dela hyvel? -36 minst
16 Samarin ????? -25 g
17 Tigerbalsam ?? -62 g
Totalt minus 4,4 kilo tillsammans. Men då kan ni ju heller inte släpa omkring med mer än 1 liter vatten. Vilket borde räcka mer än väl!
Maten tycker jag oxå är onödigt tung för den vandring ni planerar, med fiske o allt, proviantera efter vägen och bär bara mat för ngn dag med er. Kolla upp vilka stugor som säljer mat. Ni har mycket kläder, och tandkräm, fyll en filmburk eller köp en pytteliten på apoteket, tungt myggmedel, talk/barnpuder vet jag inte vad ni behöver till, solskyddskräm har jag aldrig använt. Lampor o batterier är nog lyx denna årstid.
Övriga kommentarer, försök att låta varje pryl fylla minst två funktioner, inte tvärtom. T ex:
Löst myggnät över kepsen väger mindre än separat mygghatt,ingen separat matkniv, Zip-Off byxor o inte separata shorts, om ni tar med en armens hudsalva, 50 g tror jag, så har ni både fotkräm och lypsyl, ni har både compeed( i låda?), sporttejp o elastisk binda o plåster o första hjälpen sats. Man kan ta ett oparfymerat schampo eller diskmedel, jag brukar använda änglamark, och både tvätta kläder o hår i och diska. Yes är väldigt effektivt oxå, men späd det ordentligt i kåsan eller så innan du tvättar håret.
Med lite tänkande borde ni kunna hamna under 20 kg startvikt. Utan vatten, men det har du väl hört ngra ggr nu
Framtida viktminskningar är ju som du skrivit tält och sovsäck men det kostar ju.
När ni packat klart tycker jag ni ska ta en provtur i milspåret hemma och känna efter hur det känns. Det brukar höja motivationen till att minska vikten.
God tur
Mikael
[Ändrat av Mikael_B 2003-07-29 kl 11:19]