Militärkläder...

m59/m90

känns jävligt obefogat o köpa en ful byxa för 700 när man kan köpa en enfärgad nåtsånär snygg byxa för 180.. eller är m90 verkligen 3ggr bättre än m59?
 
kb; sa:
Under turer i fjällen ser man ständigt alla dessa männinskor klädda i militärens M90 uniform (byxor och/eller jacka)! Varför? Klär Ni er i polismundering när ni besöker city eller? Det är en uniform och respektera den för vad den står för, tänk på vilket budskap ni ger utländska besökare om det svenska försvaret? Och till alla er meniga ute i landet, blanda aldrig civila och militära kläder det ser illa ut!!!

/K

Hm...I min värld är det helt okej att bära m90-byxor vid t.ex en fjällvandring (ej vapenrock + byxa). Såg i din profil att du har gjort vpl på i22 som "Lappjägare" du har antagligen fått "Det är detaljer som skiljer amatörer ifrån proffs" in präntat i hjärnan. Enligt Unifr så får man blanda civil utr/ kläder med militära persedlar(syftar på skor, ryggsäck/väska och handskar mm). Men det är olika, oftast är de kompanichefen som avgör det! ordet "Meniga" tycker jag låter hemskt. Vi är på 2000-talet nu Barnekow, idag säger man värnpliktig... KOM ner på jorden snälla du!!

Over and Out!
 
Kläder som kläder

kb; sa:
Under turer i fjällen ser man ständigt alla dessa männinskor klädda i militärens M90 uniform (byxor och/eller jacka)! Varför? Klär Ni er i polismundering när ni besöker city eller? Det är en uniform och respektera den för vad den står för, tänk på vilket budskap ni ger utländska besökare om det svenska försvaret? Och till alla er meniga ute i landet, blanda aldrig civila och militära kläder det ser illa ut!!!

/K

Hej! Som f.d officer så ser jag det inte som något fel att använda delar av bra kläder från försvaret vid friluftsliv, tvärt om. Det enda krav är att man inte bär grad eller förbandsmärke vi blandning av civila kläder. Själv bär jag fjällrävens uniform ! Ut med er i vilka kläder som helst ! /Gunnar
 
kb; sa:
Under turer i fjällen ser man ständigt alla dessa männinskor klädda i militärens M90 uniform (byxor och/eller jacka)! Varför? Klär Ni er i polismundering när ni besöker city eller? Det är en uniform och respektera den för vad den står för, tänk på vilket budskap ni ger utländska besökare om det svenska försvaret? Och till alla er meniga ute i landet, blanda aldrig civila och militära kläder det ser illa ut!!!

/K

Då skulle du se när jag ligger o skruvar under bilen iförd de gamla hederliga m/59 byxorna. Det är väl högförräderi det...?
 
Billigt!

Jag som nybörjare i skogen tycker det är perfekt att kunna köpa kängor för en femtiolapp, ryggsäck för trettiofem kronor, och en vapenrock eller vad det nu heter för ett par hundra.
Till och med frisyren är för närvarande av militär lågprismodell; "unifil cut" kallade vi den i Libanon (några mm längre än french cut). En tjejkompis klippte, helt gratis :)
 
Naturen

Att denna diskussion finns är helt otroligt vad man har på sig har väl inte någon betydelse bara man trivs i naturen. och det tycker jag är det viktigaste. Det är väl ingen modevisning i skogen heller. Jag har själv ett par M59 och det är de bästa byxor jag har ägt till mina besök i naturen.
M.V.H Joakim
 
Som sagt M90 är ingen uniform så länge kragspeglar saknas. Själv använde jag militärapersedlar, prylar och grejjer rikligt när jag fjällvandrade civilt under och strax efter lumpen.
Det är billiga och funktionsdugliga prylar. Idag har jag knappast något som påminner om det militära när jag är ute, eller förresten skulle vara tältet då..

Jag bor i Hilleberg när jag är ute, just det, samma tältmärke som används av svenska försvaret.. *huii*
 
Spelar det någon roll vad man har för kläder på sig när man rör sig i naturen, är det en modeshow i naturen. Bra och funktionella kläder är väl det viktigaste om jag sedan vandrar i rosa tight eller ett par m90 brallor, det är väl av mindre betydelse.

Som smålänning och icke miljonär så är gammalt överskott en guldgruva. Men jag tycker det finns så mycket mer bra grejer än just byxorna, tröja och skjorta 90 är perfekt att använda under div frilufstaktiviter.