Militärkläder...

För det första är inte M90 en uniform förren man sätter på kragspeglarna med vapenmärke och gradbeteckning. Utan dessa är persedlarna endast överdragskläder i militära ögon.

Personligen ser jag inte det som något respektlöst att bära M90 kläder eller annan militär persedel så länge man själv beter sig på ett gott sätt i natur.

Om man vandaliserar, skräpar ner eller annat, då kan man kanske anses som respektlös. Men i mina ögon spelar det inte någon roll vilka kläder man bär.

Jag använder själv M90 byxor och regnställ när jag vandrar. Det är funktionella och bra plagg som lämpar sig väl i skog och mark. Finns ingen anledning att inte använda dom.
[Ändrat av niben 2003-07-03 kl 21:12]
 
nu jefflar

har alltid kört m59byxor när jag fiskar...känner mig inte direkt som en landsförädare :p
men det är dags att köpa 2 par nya fiskebyxor innan jag åker på årets stora äventyr :)...är m90 lika eller bättre slitstarkt/ganska snabbtorkande som m59, och isf, var köper jag dem ;-)
 
Re: Vem bryr sig.

NL; sa:
Det är för tusan upp till var och en vilka vilka
frilufts kläder man vill ha på sig.De som använder
gore-tex är säkert nöjda med det,de som använder
militär kläder är säkert nöjda med sitt val,som
oftast har slitstarkt material i sina jackor,byxor.
Själv använder jag M-59 byxor,en gammal camo-jacka
från amerikanska marinen.fungerar perfekt i hemma
skogen och uppe i Lapplands-fjällen.
Ser du oss "grönisar"ute i skogen får du väll
blunda.
Mvh Nicklas.

INSTÄMMER HELT MED NICKLAS
 
Re: nu jefflar

PerP; sa:
har alltid kört m59byxor när jag fiskar...känner mig inte direkt som en landsförädare :p
men det är dags att köpa 2 par nya fiskebyxor innan jag åker på årets stora äventyr :)...är m90 lika eller bättre slitstarkt/ganska snabbtorkande som m59, och isf, var köper jag dem ;-)

M90 är mer slitstarkt än M59 i mina ögon samt har mer praktiska fickor. Dom finns att köpa bla hos http://www.billingedalen.com/
 
Nu vet jag inte om detta varit uppe tidigare (det har det säkert) Och ni får väl smälla mig på fingrarna i såfall. Men, är det möjligt att köpa helt nya moderna militära kläder? Tänker i första han på M90P byxor, där "P" står för pansar för er som inte visste det. Dom är otroligt bra! Lite andra fickor, bättre och annorlunda utformad dragkedja vid bensluten, vadderade knän och hängslen! Hade dom i lumpen och skulle väldigt gärna ha sådana igen. Även jackan är grymm, med vadderade axlar, armbågar plus att den är midjekort. Någon som vet??
 
Maua; sa:
... är det möjligt att köpa helt nya moderna militära kläder? Tänker i första han på M90P byxor, där "P" står för pansar för er som inte visste det. Dom är otroligt bra! ... vadderade knän och hängslen! Hade dom i lumpen och skulle väldigt gärna ha sådana igen. Även jackan är grymm, med vadderade axlar, armbågar plus att den är midjekort. Någon som vet??

Hobbex borde kunna ha.

/ G
 
Förbjud chinos!

kb; sa:
Klär Ni er i polismundering när ni besöker city eller?

Välkommen till västvärlden 2003!
Om du ser dig omkring i verkligheten så inser du att skillnaden mellan stad och vildmark är att man i stan har amerikansk kamouflage (eller italiensk om man är trendig), i vildmarken svenskt. Det finns precis överallt.
H&M, Gul & Blå mfl säljer amerikanska BDU-brallor över disk. Direkt från samma fabrik som försvaret.

Militära persedlar har sedan läääääänge (ungefär så länge som det existerat militära uniformer - kanske 400 år i sverige) alltid blivit en del av de civilas klädsel.
De supervanliga chinos-brallorna till exempel. Ska de förbjudas?

Att man sen TYCKER att det SER dåligt ut är en smaksak. Jag tycker vi ska vara stolta över det svenska M90-mönstret, som ju är världens koolaste.

Att klä sig i full uniform är en annan sak - men det har jag aldrig sett en civil göra.
 
Allvarligt talat????
Använder m90 byxor o bara för de så respekterar ja ej försvaret ???!!! De e väl bra att militären har så bra kläder att civila använder de.
Dom e dom bästa byxor ja haft till fiske o annat o ska köpa nya snart igen .

Tvärtom respekterar ja försvaret när jag använder dom i civila. Hade dom i militären o därför börja jag pga dom använda dom i de civila med pga dom var så bra
 
Det finns två alternativ: 1. Barnekow är ett troll
2. Barnekow är en ung, lättpåverkad man som just gjort lumpen och lever kvar i lala-land. Han tar sig själv på största allvar, på nästan lika stort allvar som han tar sina befäl. Om det är så: slappna av Barnekow, och tänk lite själv. (Och använd ditt riktiga namn)

Vänligen
Håkan
 
Militärkläder

Jag vet inte om du gjort militärtjänstgöringen eller inte, men när jag gjorde den tyckte jag att både byxor och strumpor kändes bra att bära i naturen, visste jag inte bättre kunde jag nästan tro att dom var tillverkade för att bäras utomhus. Jag ski... vad folk tycker när jag är till skogs så länge utrustningen fungerar. Jag förstår inte ditt problem , hade försvaret tyckt det var oläpligt att vi bar deras kläder i fredtid hade dom aldrig sålt dom.

M.V.H Tompa
 
Finns ingen som.......

......kan få mig att sluta använda mina M59:eek:r, det är dom överlägset skönaste byxorna jag har och dessutom har jag provat dom i fält ca. 100 dygn i lumpen.

Den som påstår att det är respektlöst att använda M90 braller eller liknande i fjällen har nog ingen koll....här håller jag med Niclas till 100%

Mvh
Uffe